شناسهٔ خبر: 26632704 - سرویس ورزشی
منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

شبکه‌های اجتماعی، نردبان‌های بی‎بام-بخش دوم-پایانی

مصرف فرهنگی یا تولید فرهنگی

صاحب‌خبر -
 

خودکشی روبرت انکه(دروازه‌بان پیشین تیم ملی فوتبال آلمان) و خودزنی نافرجام بابک رفعتی(داور پیشین فوتبال بوندس‎لیگا-آلمان) همه‌جا می‎پیچد و نیز جانی‎لوئیس کریس‎بنوا(از نیرومندهای کشتی‌گیران دنیا) که خود را کشت.

هر حرفه‌ای‌شدنی، ‌پیامدهای خود را دارد؛ در جهان ورزش قهرمانی، فشارهای روحی بر ورزشکاران گاهی به افسردگی سهمگین می‌انجامد و قهرمان را تا پای پرتگاه می‏برد.

اینترنت نیز حرفه‌ای‌های خود را دارد؛ خوگیری به اینترنت نیز در شمارِ اعتیادهای مدرن است و سردرد، خستگیِ زیادِ همیشگی، پرخاشگری، افسردگی و… از پیامدهایش است.

انگار شبکه‎های اجتماعی و بازی‌های موبایلی به وجود آمده‌اند که زمان‌کش انسان باشند. یک زمانی بازی‌های کامپیوتری بر اعتیادهای کودکان و نوجوانان افزوده بود ولی اینک زن‎ومرد و پیروجوان و دانشجو و راننده تاکسی و کارمند و کارگر درگیر تلفن همراه‎اند.

موبایل که پیشتر یک گوشی ساده بی‌سیم بود، اینک نمایشگر نورانی‌اش، نگاه‎ها و چشمان و اندیشه‌ها را خیره جادوی خود کرده است؛ گوشی ساده دیروز، اینک دگردیسی یافته و هم شبکه‎های اجتماعی، هم ابزار بازی، هم رادیووتلویزیون و سینما، هم لپ‌تاپ، هم دوربین(کامرا)، هم رکوردر(برای روزنامه‌نگاران)، هم سریال، هم یادداشت روزنامه، هم نمایش ویدئوکلیپ، هم تماشاگه فوتبال، هم موزه لوور و هم دلنوشته کاربران شده است.

فهمی نو از اینترنت

آسیب‎پذیری ما ایرانی‌ها تنها واپس‌ماندگی از تولید نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تکنولوژی‎های ارتباطی نیست بلکه در برابر پیشرفت‌های فناوری غرب نیز آسیب‌پذیریم و در برابر جدیدترین مدل گوشی و تهیه آن زانومان می‎لرزد؛ به جای ساخت فرهنگ، فرهنگ‎پذیر و فرهنگ‏مصرف‎ایم.

در خاک این کشور، استفاده چند ساعت در روز از تلفن همراه، برای همه پیش‌افتاده است، حال آن که استفاده بیش از ۲ ساعت از موبایل در روز، نماد ‌ دیگری از اعتیاد است.

حمید سازگاری-کارشناس ارتباطات:

«شبکه‌های اجتماعی، گیرا و چشم‎نوازند و گیرایی‌های زندگی و کانون خانواده را کمرنگ کرده‎اند و با ارتباطات‌های دروغین خود همه شب و روز انسان‌ها را پر ساخته‌اند. هر کس سر در گوشی خود دارد و حتی برتری می‌دهد با دور-و-بری‌ها نیز در گوشی خود دیدار داشته باشد تا چهره به چهره. برخی خانواده‌ها می‌گویند سرگرمی اینترنت متفاوت از اعتیاد به روانگردان و الکل است؛ ولی روانکاوان(با گپ از افسردگی، خودزنی، پرخاشگری، بی‌خوابی و جداییِ اجتماعی) رنج‌زاییِ اینترنت را برای کاربران، کمتر از مواد روان‎گردان و الکل نمی‌دانند.»

انفجار اطلاعات کاربران

افتادن یک کاربر در دام جهان رویا(فضای مجازی)، به‌ ویژه کاربر ساده، از ماهی یک‌بار به هر روز رسیده است. یک کاربر پس از آن که اطلاعات خود را بروز می‏دهد دیگر توان دیده‎بانی بر آن‌ها را ندارد؛ حتی فیس‌بوک نیز نمی‎تواند ره‌بان اطلاعات او باشد.

رسوایی درز اطلاعات ده‌ها میلیون کاربر فیس‌بوک، نخستین فراخوان مارک زاکربرگ(بنیادگذار و مدیر اول فیس‌بوک) در سنای آمریکا را در پی داشته است. او در این جلسه خود را مسئول دانست و به سبب کوتاهی در ره‌بانی از داده‌ها و رخداد رسوایی، پوزش خواست.

سنای امریکا در پرسش و پاسخ از مارک زاکربرگ درباره رسوایی درز اطلاعات ده‌ها میلیون کاربر فیس‌بوک، به اوگوشزد کرد که نتوانسته امانت‎دار خوبی برای کاربران باشد. زاکربرگ نیز بناچار گفته است:«این اشتباه من بود و از این بابت سرافکنده‌ام.» او افزود که ایجاد پیوند میان انسان‌ها در یک شبکه ارتباطی برایش از اولویت برخوردار است و تا زمانی که هدایت فیس‌بوک را به دوش دارد این کار همیشه مهم‌تر از سود و زیان و خواست‌های مشتریان تبلیغاتی فیس‌بوک بوده است.

او ادامه می‌دهد:«برنامه‌هایی را که به اطلاعات بی‌شمار کاربران فیس‌بوک دسترسی دارند، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و برخی ممکن است پاکسازی شود.»

چند هفته پیش فاش شد که یک شرکت بازاریابی، به پروفایل نزدیک به ۸۷ میلیون تن کاربر فیس‌بوک دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را در کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ(۲۰۱۶) مورد استفاده ناقانونی قرار داده است. از همه بدتر آن که فیس‌بوک از چگونگی استفاده از این داده‌ها آگاه بوده اما خبر را به آگاهی کاربران نرسانده است.

رسوایی درز اطلاعات کاربران فیس‌بوک سبب شده است نمایندگان کنگره آمریکا دستور ایجاد قانو‎ن‌های سخت‌گیرانه‌‌تری را برای فیس‌بوک بدهند؛ به باور آنان این رسوایی نشان می‌دهد که فیس‌بوک به تنهایی از پس دیده‌بانی اطلاعات کاربران بر نمی‌آید از این‌رو یک سازمان پشتیبان در آمریکا به همراه چند نهاد دیگر و همچنین دادستانی‌های ۳۷ استان امریکا سرگرم انجام پژوهش بیشتر در این زمینه‌اند.

ولی این‌ها نباید سبب شود که ره‌آوردهای مثبت نو‌رسانه‌ها(همانند تلفن‌همراه) را ندید بگیریم؛ بزرگترین دستاورد فناوری ارتباطی امروز، دگردیس جریان یک‌سویه اطلاعات به چندسویه‌گی است؛ دیگر تنها آوای غرب به گوش نمی‎رسد بلکه آوای شرق نیز روانه جهان غرب شده است.

خدانگهدار، آموختن، اندیشه و نوآفرینی

اگر داستان را آمایشِ درونمایه(مضمون) بدانیم دیگر جایی برای پورنوگرافی در فیلم‌های سینمایی نمی‌ماند؛ ولی اینک افزون بر فیلم‌های سینماییِ هنری و ناهنری – که رگه‌هایی از هرزگرایی در خود دارند- بازی‌های ویدئویی(بسیار پُرهوادار میان نوجوانان و جوانان) نیز آمیخته به این چاشنی شده است تا به اعتیادها بیفزاید.

سبب خوگیری(اعتیاد) به بازی‌های ویدئویی از آن‌روست چون این بازی‎ها آسان‌یاب و در دسترس‌اند و جوان و نوجوان می‌تواند تا ۱۵ ساعت در روز به آن بپردازد.

بستگی‌های گرم انسانی، به سردی می‌گراید؛ شکیبایی برای گوش‌سپردن به درس‌های استاد دانشگاه از سوی پسران، کیمیا شده است؛ واپس‌ماندگیِ تحصیلی پسران و در برابر، پیشتازیِ تحصیلی دختران در همه رشته‌ها اینک زبانزد است؛ کم‎کم «همسر»بودن، مفهوم سنتی خود را از دست می‎دهد؛ سایهِ ناتوان‌کننده پورنوگرافی آنلاین بر سر زندگی‎های زناشویی آوار می‌شود و به جدایی جنسی مردان با همسران‌شان می‌انجامد.

امروز در جهان، میلیاردها دلار هزینه تولید پورنوگرافی‌هایی می‎شود که پرده را به کلی کنار زده و حتی رمانس آغازین را زدوده است تا با مرگ عشق، جوانان را درون‌گراتر کنند و دوست‌داشتن و عشق‎ورزی را نابود سازند.

هنوز رکورد کاربران شبکه‌های اجتماعی از یک میلیارد نگذشته ولی اینک میلیاردها تَن نه برای انجام کار زندگی مشترک روزانه مهم، بلکه تنها برای زمان‎گذرانی، پای «همیشه‎ماندگار» اینترنت‌اند.

هومن خرسندی، کارشناس نرم‎افزار:«خماری در انسان معتاد به روانگردان، چندساعت پس از استفاده رخ می‎دهد ولی پایداری مغز معتادین اینترنت و شبکه‎های اجتماعی و بازی‎های کنسولی، کمتر از سی‎ثانیه است؛ بی‌گمان روانکاوان درست می‌گویند که زمینه این‎گونه خوگیری بیمارگونه را استفاده بیش از ۲ ساعت در روز از گوشی همراه و اینترنت فراهم می‎آورد.

تنشِ سرریز

هم‌سرشت‌پنداری پدیده نویی نیست و در گفتمان نقد ادبی، گپ در باره‌اش زیاد است.

امیر امید کسروی- کارشناس انفورماتیک:«هم‌ذات‌پنداری یا «این همانی» راز موفقیت سریال‌های تلویزیونی و… است. همانندسازی، احساس ارزشمندی به همراه یک ستاره است ولی همین فرایند در کاربر نوجوانی که به تماشای نماهای خشن یک بازی می‌پردازد، سبب تنش در وجودش می‌شود.»

«شبکه‌های اجتماعی این مجال را فراگرد آورده که همه(از شمار کودکان) بتوانند رویدادهای خشونت‌بار و تصویرهای ناگوار را با همه گوشه‌های تکان‌دهنده‌اش ببینند. برای کاربر نوجوان، دیدن رخدادهای فاجعه و احساس‎کردن رنج‌های دیگران و یادآوری آزمون‏های تلخ‎ دیگر کودکان، کمتر از حضور در میدان فاجعه نیست؛ به ویژه این که نماهای خش، کش می‌آید و در (درازنای زمان) روح نوجوان را می‎جود.»

«تلفن همراه با نمایش زوایای گوناگون جنگ، زندان، پیشامدهای رانندگی کشنده، تجاوز، تیراندازی به شاگردان مدرسه و در خون غلت‌زدن‌شان، خودانفجاری(بمب‌گذاری انتحاری)، سربریدن‌ها و به صلیب‌کشیدن‌های Isis (داعش)، کابوس‌ساز شبانه نوجوانان شده است و در این میان، نوجوانان برونگرا بیشتر آسیب دیده‌اند؛ آنان مدام فاجعه را به یاد می‌آورند و از احساس‌های مثبت و زندگی‌بخش دور می‌شوند.»

«تلفن‎های هوشمند، دسترسی به شبکه‌های اجتماعی را افزایش داده و همین، بایستگیِ رسیدگی به نیازهای احساسی بسیاری از کاربران دانش‎آموز را افزایش داده است.»

ایستار(موضع) دوپهلوی چین

از یک‎سو دولت چین بر آن است که تا سال ۲۰۲۰ اینترنتی با شتاب یک گیگابیت بر ثانیه در اختیار مردم کشورش قرار دهد و از دیگرسو دست به سانسور می‎زند.

کشور چین بیشترین شمار کاربران اینترنت در جهان را داراست. بر پایه گزارش‌ها، چین مانورهای اینترنتی برگزار کرده که هدف از آن بستن سایت‌هایی است که از دید آن دولت زیان‌بارند. در همین راستا شرکت اپل امریکا زیر فشار، به کار خدمات ۶۰ وی‌پی‌ان در چین پایان داده است.

چین اینک با نرم‌افزارهایی، دسترسی شهروندانش را به اینترنت محدود کرده است؛ برای همین شبکه‎های خصوصی اینترنتی و وی‌پی‌ان‎ها را هدف قرار داده که به مردم اجازه ندهند سانسور‌ها را دور بزنند. وی‌پی‌ان به کاربران امکان می‌دهد با پنهان‎کردن شناسه اینترنتی خود به سایت‌های فیلترشده دسترسی یابند. شرکت آمازون نیز به کاربران خود درباره استفاده نکردن از وی‌پی‌ان‎ها هشدار داده است.

دولت چین در آغاز سال ۲۰۱۷ گفته است ارائه‎کنندگان وی‌پی‌ان باید از دولت این کشور پروانه کار بگیرند، به همین سبب به شرکت اپل هم گفته شده که وی‌پی‌ان‌هایی را که پروانه ندارند برای فروش در فروشگاه‌های خود نگذارند.

چین در شمار کشورهایی است که دیده‌بانی گسترده‌ای بر اینترنت دارد و سایت‌ها و یادداشت‌های قدغن کرده را فیلتر می‌کند. شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و توییتر نیز در چین فیلترند و حتی دسترسی به بنگاه‌های خبری غرب از شمار بی‌بی‌سی ممکن نیست.

آیا فن‎هراسی پیروز می‌شود؟

به جامعه‎ای در آینده بیاندیشید که تبار انسان ورافتاده و در خیابان‎ها و بزرگراها و روستاها و شهرها و روی تراس خانه‎ها مردم حضور ندارند و تک-و-توک روبوتی در حال گذر دیده می‎شود و تنها رایانه‎های فراهوشمند با هم در ارتباط‌اند و می‌توانند رایانه‎های هوشمندتر از خود تولید کنند؛ آنان(آفریده‌های انسان) جانشین انسان‌ها شده‌اند.

چگونه ممکن است یک شی بر روی ۲ تا چرخ راه برود؟

هنگامی که نخستین دوچرخه در کوچه و خیابان به راه افتاد، مردم آن‎ها را مانند جاروی جادوگران پنداشتند و از نزدیک‎شدن به آن می‎ترسیدند. پس از پیدایش رادیو نیز برخی دولت‌ها داشتن آن را قدغن کردند و برایش مجازات زندان گذاشتند ولی خود دولتمردان رادیو داشتند؛ طالبان نیز پیام‌های خود را از کانال تلویزیون الجزیره به گوش جهانیان ‌می‌رساند ولی در همان زمان فرمانروایی خود در افغانستان، دربِ سینماها را تخته کرده و داشتن تلویزیون از سوی مردم را قدغن کرده بود.

آیا این همه، سبب شد که فناوری بایستاد و با شتاب پیش نرود؟ اینک نیز «ترانس‎امانیست‌ها» می‎گویند مخالفت با ما، تکنولوژی را از ادامه راه باز نمی‌دارد؛ آنان باور دارند که در آینده، جسم سراسر به مغز دگردیس خواهد شد. هنگامی که یک رایانه(دیپ بلو) یلِ شطرنج جهان(گری گاسپاروف) را شکست داد، گاسپاروف گفت نشانه‎هایی از یک هوش موجودات فضایی را در آن رایانه دیده است.

ترانس اومانیست‌ها می‌گویند: فن‌هراسی پیروز نخواهد شد و تکنوکراسی(فرمانروایی تکنولوژی) به وجود خواهد آمد پیشرفتِ فناوری، جلوی افزایشِ سن را خواهد گرفت و به توانمندسازیِ انسان‎ها به لحاظِ فیزیکی، اندیشگی یا روانشناختی دست خواهد یازید و به محدودیت‎های انسانی پایان خواهد داد.

زندگی بر روی زمین، سه بالندگی بزرگ را پشت‌سر گذاشته است: یک پیدایش گیاهی(پیدایش زیستِ جانوری- آمیب تک‌سلولی و سرانجام انسان)؛ دو: تکامل هوش انسانی؛ و اینک در پیمایش پله سوم بالندگی، انسان می‌تواند زندگی خویش را هدایت کند.

اکنون فلسفه فراجهشی«ترانس اومانیسم» به نسبت گذشته، پیشرفت‎های شگرفی در قلمرو تکنولوژی، بیومهندسی و دانش روباتیک به دست آورده است و به انسان این توانایی را داده که ناتوانی‎های بدنی خود جبران کند.

ترانس اومانیزم می‎کوشد با بارگذاری هوش انسانی در روبات، انسان را به جاودانگی برساند؛ همچنین در ملکول‌های ماده دستکاری کند و زمان را به گذشته برگرداند.

انجمن اکستروپین(انسان غیر متجسد) بر این باور است که کسی ما را برای گشودن جعبه پاندورا(سرنوشت یونان باستان)، دارا کردن انسان به بال‏های هوش پسا انسانی و پدیده ناسالخوردگی سرزنش نخواهد کرد.»

دانشمندان در حال طراحی برنامه‎های شناسایی‎کننده الگوها و سخت‎افزاری از شبکه‎های عصبی هستند که کار مغز را تقلید می‎کند و از آزمون‎های خود می‎آموزد.

آینده‎نگری و روان‎شناسی از «ویژگی‌های انسانی» است ولی یک برنامه رایانه‌ای می‌تواند از آن‌ها پیروی کند و حتی فراتر رود؛ خود انسان نیز بر پایه برنامه‎ریزی بی‌شعور سلول‌های مغزی متکی است؛ و امید می‌رود که تا سال ۲۰۴۰، رایانه‎ها توان پیروی عملکرد مغز انسان را بیابند.

تبار «روبات‎های سوپر هوشمند»، فرزندان ماشینی با هوش‎تر از خود را خلق خواهند کرد تا در زندگی، جایگزین انسان‌های مدیر شوند و در نهایت، هوش از ماده و وابستگی ساختاری(همانند وجود انسان) رهایی یابد.

آنان بر این باورند که در سرشت هوش و اندیشه انسانی، چیز جادویی و روحی وجود ندارد و به دور نیست اگر رایانه‌های پیچیده، دارای احساس و خلاقیت نیز بشوند. با این سخنان روشن می‎شود که ترانس اومانیست‌ها روح ندارند و با باور به جسم تنها، برنامه می‏نویسند و نیز روبوت می‏سازند.

اما در برابر اینان، کسانی که ترانس‎اومانیست نیستند بر این باورند که روزی فرا خواهد رسید که روبات‎ها از سازندگان خود پیشی گیرند و دارای روح شوند و بر پایه نیاز، در پی ارتباط با خداوند برآیند.

ترانس اومانیست‌ها می‎گویند «سایبر-نتیک» جای متافیزیک را بر پایه ارزش‎های نو برای تمدن نوین هزاره سوم می‏گیرد؛ به هر رو هدف نهایی، جاوادانگی انسان است؛ با توجه به این نکته که به جاوادنگی انسان، جدای از بیولوژی(زیست) انسان نگریسته می‎شود.

از هم‎اینک گسل میان ترانس‎امانیست‎ها و منتقدان آنان زیاد است و سرانجام به چالش‎های سیاسی خواهد کشید. اگرچه تا کنون روشن شده که هیچ دیواری در برابر شتاب پیشرفت دانش، تاب پایداری نداشته است ولی ترانس اومانیزم هم به یک چارچوب اخلاقی برای ساختار اجتماعی سامان‎مند نیاز خواهد داشت.

علی‌درویشی