شناسهٔ خبر: 25146297 - سرویس سیاسی
منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

موشک کاغذی؛ اعتراض روس ها به فیلترینگ

این روزها نام روسیه و فیلتر تلگرام با هم گره خورده است. بیش از یک هفته از آغاز فیلتر این پیام رسان موبایلی گذشته و هرچند هنوز هم بسیاری از کاربران می توانند با روش های مختلف، این فیلترینگ را دور بزنند ولی همچنان اعتراض های کاربران تلگرام در روسیه به این موضوع ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /در این میان پاول دوروف بنیانگذار تلگرام نیز بیکار ننشسته است و از طریق شبکه های اجتماعی مختلف ازجمله توئیتر، تلگرام و اینستاگرام و یوتیوب تلاش می کند با کاربران تلگرام در روسیه ارتباط برقرار کرده و به آنها نشان دهد که با آنها همراه است.

دوروف در تازه ترین واکنش خود به فیلتر تلگرام در صفحه شخصی اینستاگرامش نوشت: یک هفته از تلاش روسیه برای مسدودسازی تلگرام می گذرد ولی تاکنون این تلاش به جایی نرسیده است. من بسیار خوشحالم که در مقابل شدیدترین سانسور تاریخ روسیه با 18 میلیون آی پی مسدود شده، توانستیم موفق باشیم و هنوز هم بخش عمده ای از کاربران می توانند همچنان از تلگرام استفاده کنند.

به نظر می رسد از نگاه دوروف، این مقاومت نیاز به تلاش های جدی تری دارد به همین دلیل هم در پیام اینستاگرامی خود از مردم روسیه خواست برای حمایت از اینترنت آزاد، راس ساعت 7 بعد از ظهر یکشنبه (22 آوریل) موشک کاغذی که نماد و سمبل تلگرام است را از بالای ساختمان های بلند به بیرون از پنجره پرتاب کنند تا به این ترتیب مراتب اعتراض خود را به گوش مسئولان در روسیه برسانند. دوروف البته دغدغه محیط زیست را نیز دارد و با توجه به این که این روز مصادف با روز زمین پاک بود، از کاربران روس خواست بعد از نیم ساعت، این موشک های کاغذی را جمع آوری کنند. وی همچنین تلویحا از مردم خواست که اگر موافق هستند این اعتراض را به سنت یکشنبه ها تبدیل کنند. دوروف در صفحه اینستاگرام خود نوشت: فراموش نکنید که امروز روز زمین است و نمی خواهیم از پاکیزه بودن زمین کاسته شود. با تشکر فراوان از همه اعضای جنبش مقاومت دیجیتال. به کار عالی خود برای استفاده از پروکسی و VPN و انتشار آن بین بقیه مردم ادامه دهید. چون روسیه به حمایت شما از اینترنت آزاد نیاز دارد.

البته این نخستین بار نیست که موشک های کاغذی تلگرام خبرساز شده اند. در روز 16 آوریل نیز کاربران روس همزمان با آغاز فیلتر تلگرام، مقابل دادگاهی که حکم فیلتر تلگرام را ابلاغ کرد و نیز FSB سرویس امنیت فدرال روسیه در مسکو تجمع کرده و موشک های کاغذی نماد تلگرام را روی هم تلنبار کردند البته باید گفت که در این حرکت اعتراضی خودجوش، بنیانگذار تلگرام هیچ نقشی نداشت و هرگز از کاربران درخواست تجمع نکرده بود.

هرچند اطلاعی از دستگیری احتمالی معترضان جنبش اخیر در روسیه منتشر نشده ولی فیلم هایی که توسط کاربران ارسال شده، نشان از استقبال کاربران از ساخت موشک های کاغذی و پرتاب آن از  پنجره خانه ها دارد. باید گفت که در حرکت اعتراضی پیشین کاربران روس در زمینه موشک های کاغذی، ماریا آلخینا موسس سازمان حقوق بشر در مسکو وهمچنین دیمیتری انتئو فعال ارتدوکس به اتهام مشارکت در حرکت های اعتراضی نسبت به فیلتر تلگرام دستگیر شدند.

ازسوی دیگر باید گفت که فیلتر تلگرام در روسیه هنوز هم نتیجه چندانی نداشته است و با این که فیلتر آن آغاز شده ولی کاربران علاوه بر وی پی ان، از آی پی آدرس های سرویس های ابری غول های فناوری همچون گوگل، مایکروسافت و آمازون استفاده می کنند تا این فیلترینگ را دور بزنند. گفتنی است که تاکنون سرویس فدرال نظارت بر ارتباطات روسیه(Roskomnadzor) صدها هزار مورد از این آی پی آدرس ها را مسدود کرد و به همین دلیل بسیاری از سایت های معمولی نیز در روسیه با مشکلاتی جدی مواجه شدند. البته هکرها نیز در این میان بیکار ننشستند و سایت Roskomnadzor مورد حملات DDoS قرار گرفت. حال باید منتظر ماند و دید ماجرای تلگرام در روسیه به چه سرانجامی می رسد.