شناسهٔ خبر: 22068424 - سرویس استانی
منبع: رسا | لینک خبر

آیت الله مظاهری:

استغفار کردن از عمق جان، بزرگ ترین گناهان را محو می کند

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: اگر از عمق جان مشغول گفتن ذکر استغفار بوده و از گناهان گذشته خجالت زده باشیم، گناه هر اندازه بزرگ باشد مورد عفو و غفران واقع می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: مأیوس شدن از رحمت خداوند بالاترین گناه است.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه صد و شصتم که می فرماید«إِلّا الَّذِینَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَبَیَّنُوا فَأُولَئِکَ أَتُوبُ عَلَیْهِمْ وَأَنَا التَّوَّابُ الرَّحِیمُ» تلاوت کرد و افزود: بیانات بنده تفسیر نیست بلکه ترجمه ای از قرآن است؛ این آیه شریفه با زبانی متفاوت از آیه قبلی است و به عبارتی برگرفته شده از رحمت خداوند است.

حضرت آیت الله مظاهری اظهار کرد: مسأله توبه الی الله مسأله ای کاملا قطعی و پذیرفته شده است؛ گناه هر چه فراوان و هر اندازه بزرگ باشد و انسان گناهکار از انجام آن به صورت جدی توبه کند، خداوند آن گناه را خواهد بخشید، قطعیت در این مسأله تا جایی است که در آیه ای دیگر می خوانیم که خداوند خطاب به بندگان گناهکار می فرماید«ای بندگان حق ندارید از زحمت من مأیوس شوید» و همچنین در آیه ای می فرماید« اگر توبه انسان گناهکار حقیقی باشد، خداوند سیئات او را به حسنات تبدیل می کند»؛ باید متذکر شوم مأیوس شدن از رحمت خداوند گناهی در سر حد کفر دارد.  

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که ثواب توبه از هر عملی بالاتر است، ابراز کرد: ثواب نماز با آن همه فضیلتش و ثواب حج با آن همه عظمتش پائین تر از ثواب توبه از گناه است.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: شخصی خدمت امام صادق(ع) رسید و عرضه داشت مردی را دیدم که روزه می خورد و نماز نمی خواند و هنگامی که از او پرسیدم چرا به نماز و روزه اهمیت نمی دهی، پاسخ داد من تحت اجبار شصت سید شیعه را به قتل رساندم به همین سبب از بخشش خداوند مأیوس شدم و به حرام و حلال الهی کاری ندارم، امام صادق(ع) فرمودند، گناه او بسیار بزرگ است ولی گناه مأیوس شدن از رحمت خداوند بسیار بزرگ تر از گناه او است.

وی ادامه داد: کسی حق ندارد بگوید خداوند من را نمی آمرزد توبه جدی سبب بارش توفیقات خداوند برای اجتناب از گناه می شود تا جایی که خداوند بهشت را برای شخص توبه کار مهیا می کند.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: ابی بصیر یکی از افراد بسیار مهم است که بیش از سی هزار روایت از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نقل کرده است، روزی ابی بصیر شخصی را برای توبه کردن خدمت امام صادق(ع) بُرد و آن شخص گناهکار برای امام شرح حالش را بیان کرد، او عرضه داشت که در دستگاه بنی امیه فعالیت می کرده است و جنایات زیادی را مرتکب شده است، امام صادق(ع) در ابتدا از او گله کردند و فرمودند اگر شما اطراف بنی امیه را نمی گرفتید نمی توانست حق ما را غصب کند، سپس فرمودند مال تو حرام است و باید همه مالت را در راه رد مظالم بدهی و من تضمین می دهم اگر چنین کاری کنی خودم در زمان مرگ بر بالین تو بیایم و از تو شفاعت کنم، ابی بصیر می گوید آن شخص همه اموالش را در راه رد مظالم به فقرا داد و بعد از مدتی در بستر بیماری قرار گرفت و در حالت احتضار رفت، ابی بصیر می گوید برای عیادت نزد او رفتم و زمانی که از آمدن من مطلع شد خطاب به من گفت، ابی بصیر امام صادق(ع) به وعده اش عمل کرد و از دنیا رفت.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: کسانی که حق را کتمان کنند خداوند و ملائکه آن ها را لعنت می کنند ولی در این آیه می فرماید اگر کسی حقیقتاً توبه کند، خداوند او را می بخشد؛ خداوند در پایان آیه ای که تلاوت کردیم می فرماید گناه هر اندازه بزرگ باشد با توبه کردن مورد عفو واقع می شود و سپس توبه کننده از رحمت خاص خداوند بهرمند خواهد شد.

استاد اخلاق حوزه علميه در پایان اذعان کرد: این آیه بسیار امیدوار کننده است از این رو از شما درخواست می کنم از عمق جانتان مشغول گفتن ذکر استغفار باشید؛ اگر از گذشته خجالت زده باشید، گناه هر اندازه بزرگ باشد مورد عفو و غفران واقع می شود./867/پ201/ب1