شناسهٔ خبر: 22043778 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایسنا | لینک خبر

درخواست فرانسه برای استقرار نیروهای بیشتر آمریکایی در غرب آفریقا

71129

وزیر دفاع فرانسه در جریان سفرش به واشنگتن گفت، آمریکا باید حمایت بیشتری از نیروهای فرانسوی در غرب آفریقا برای مقابله با داعش داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه پس از دیدار روز جمعه خود با جیمز ماتیس، همتای آمریکایی‌اش و اچ.آر.مک‌مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: اقدامات بیشتری باید صورت گیرد. ما به کمک نیروهای آمریکایی در غرب آفریقا برای مقابله با داعش نیاز داریم.

این درخواست از سوی وزیر دفاع فرانسه در پی حمله در نیجر صورت گرفته که باعث کشته شدن چهار سرباز ارتش آمریکا شد.

وزیر دفاع فرانسه همچنین ادامه داد: ما نه می‌توانیم و نه می‌خواهیم که برای همیشه حافظ امنیت در کشورهای آفریقایی باشیم. آنها خودشان باید تروریست را شکست دهند. البته بدون حمایت و پشتیبانی آمریکا این ماموریت شکست می‌خورد.

نیروهای ساحل موسوم به گروه ۵ با حمایت فرانسه به دنبال تقویت ظرفیت‌های امنیتی در غرب آفریقا از نیروهای کشورهای جمهوری چاد، نیجر، بورکینافاسو، مالی و موریتانی تشکیل شده‌اند که همگی جزئی از مستعمرات سابق فرانسه در غرب آفریقا محسوب می‌شوند.

جیمز ماتیس در این باره گفت: آمریکا ۱۰۰۰ سرباز به نیجر فرستاده تا به تامین امنیت و آموزش به نیروهای امنیتی این کشور بپردازند.

شبه نظامیان پس از سرنگونی دولت لیبی در سال ۲۰۱۱ در منطقه غرب آفریقا قوت گرفته‌اند. در پی سرنگونی دولت لیبی، این کشور دچار ناآرامی و تنش شد و این ناآرامی‌ها باعث قدرت گرفتن داعش و سایر گروه‌های تروریستی در منطقه شده است که از تسلیحات ارتش لیبی استفاده می‌کنند.

در سال ۲۰۱۲، فرانسه برای بیرون راندن نیروهای شبه نظامی مورد حمایت داعش وارد عملیات در مالی شد و ۴۰۰۰ نیروی فرانسوی همچنان و به عنوان بخشی از عملیات موسوم به "برخان" در کنار ۱۰ هزار نیروی صلح بان سازمان ملل در این کشور مانده‌اند.

واشنگتن از آن زمان تاکنون به تامین کمک،‌ ارسال اطلاعات و آموزش نیروهای امنیتی در منطقه مبادرت ورزیده اما مخالف نیروهای مورد حمایت فرانسه موسوم به گروه ۵ است و درخواست سازمان ملل برای کمک به آنها را نیز رد کرده است.

وزیر دفاع فرانسه در جریان حضورش در آمریکا با سناتور جان مک‌کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا نیز دیدار کرد.

انتهای پیام