شناسهٔ خبر: 22019453 - سرویس سیاسی
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ایران مقتدر؛ عامل شکست طرحهای آمریکا در منطقه

علت اصلی بهانه تراشی های اخیر امریکا درباره قدرت منطقه ای و همچنین توان دفاعی ایران، این است که ایران مقتدر، مانع به ثمر رسیدن طراحی های آنها در منطقه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ خانم کاندولیزا رایس وزیر خارجه پیشین آمریکا در دوره بوش پسر در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او در مورد حمله رژیم صهیونیستی به لبنان در جنگ 33 روزه سوال کرده بود : حمله اسراییل به لبنان برای چیست و این حمله تا کجا ادامه خواهد داشت؟ گفته بود: این زاییدن خاورمیانه بزرگ است و وضعیت آنجا نیز درد این زایمان است.
صحبت از جنگی است در حدود یک دهه قبل، یعنی زمانی که آمریکا به این نتیجه رسیده بود که منطقه غرب آسیا، دیگر با وضعیت کنونی حافظ منافع آمریکا نخواهد بود. سیاستی با راهبرد حذف دولت‌های ملی‌گرا و زمینه برای تجزیه کشورهای منطقه.
این سیاست ابتدا در دوره بوش پسر با لشکرکشی به افغانستان و عراق و تهاجم رژیم صهیونیستی به لبنان آغاز شد اما سرانجامی نداشت و آمریکا به نتیجه نرسید. سپس در دوره اوباما ، وی تلاش کرد با ایجاد گروههای تروریستی تکفیری همانند داعش، زمینه خاورمیانه بزرگ یا جدید و تجزیه منطقه را از سوریه و عراق آغاز کند. موضوعی که کلینتون وزیر امور خارجه اوباما ، صراحتا به آن اشاره کرد و گفت: آمریکا داعش را بوجود آورده است.


ترامپ هم در بحبوحه تبلیغات انتخاباتی همین موضوع را به رخ دموکراتها کشید.
تلاش آمریکا برای ایجاد به اصطلاح خاورمیانه بزرگ که بر مبنای تجزیه منطقه است ، اینک در زمان ریاست جمهوری ترامپ ، به شکلی دیگر آغاز شده اما همه این تلاش ها تاکنون هیچ دستاوردی نداشته و عملا رویای واشنگتن برای تجزیه منطقه و ایجاد خاورمیانه بزرگ به نتیجه نرسیده است.
اکنون مهمترین سوال این است که چرا طرح های منطقه ای آمریکا با شکست مواجه و چه عاملی زمینه ساز این شکست شده است. در پاسخ به این سوال باید گفت عامل اصلی شکست طرح های منطقه ای آمریکا ، جبهه مقاومت بوده که در راس جبهه مقاومت ، ایران قرار دارد. علت عصبانیت امریکا از جمهوری اسلامی و اتهام زنی های اخیر همین موضوع است.
سخنان اخیر ترامپ نشان می دهد مهم‌ترین انتظار وی از ایران پسابرجام،تغییر رفتار و همسو شدن با آمریکاست و روح برجامی که ایران به آن پای بند نبوده نیز همان اجرا نکردن نظر آمریکا و متحدانش در منطقه است.

پیروزی جبهه مقاومت در حلب،تدمر و دیرالزورِ سوریه و موصل و تلعفرِ عراق ، موفق نبودن طراحی آمریکا و رژیم صهیونیستی برای شمال عراق و منطقه کرکوک و همچنین ناکامی های عربستان در یمن ، باعث فریادهای گوش خراش ِ این روزهای آمریکا شده ، فریادهایی که نه از سرِ قدرت بلکه به علت ناکامی های پی در پی در منطقه است.
سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در این زمینه می گوید: مشکل آمریکا با ایران به علت برنامه هسته ای نیست بلکه علت آن به چالش کشیدن طرحهای آمریکایی - سعودی در منطقه توسط ایران است.
به نظر می رسد علت اصلی رویکرد جدید و بهانه تراشی های اخیر امریکا درباره قدرت منطقه ای و همچنین توان دفاعی ایران ، همین موضوع است. آنها متوجه شده اند که ایران مقتدر و توانا ، مانع به ثمر رسیدن طراحی های آنهاست.
ایرانی که قرار بود با جنگی هشت ساله از طرف دنیا ، از میان برود ، ایرانی که قرار بود با تحریم های فلج کننده زمین گیر شود ، ایرانی که قرار بود با ایجاد آشوب و ناامنی ، به سرنوشت برخی کشورهای منطقه گرفتار شود و ایرانی که قرار بود در منطقه و جهان منزوی شود ، اکنون در مسیر پیشرفت های بزرگ علمی است و برغم تحریم ها، سرپاست و بالاتر از همه اینها ، قدرت اول منطقه است که طراحی های آمریکا را به شکست کشانده. اینها، علت های و هوی های این روزهای آمریکاست.