شناسهٔ خبر: 21888010 - سرویس سیاسی
منبع: فارس | لینک خبر

33 سال پیش در چنین روزی

لزوم تاسیس دانشکده قدس

آیت الله منتظری: مناسب است همزمان با تعقیب طرح اخراج اسرائیل از سازمان ملل برای برادران فلسطینی هم فکری بشود و برای آشنایی بیشتر جوانان علاقمند فلسطینی با معارف دینی و حقایق اسلام به جای مکتب های مادی و الحادی شرق و غرب دانشکده ای به نام قدس تاسیس شود.

صاحب‌خبر -

رخدادهای 21 مهر 63

چکیده:

  • آیت الله منتظری بر لزوم تاسیس دانشکده قدس تاکید کرد.

 

  • با تشکیل 4 دادسرای جدید انقلاب کلیه دادسراهای انقلاب تهران منحل می شوند.

 

  • مجروحین حادثه کشتی هنگ کنگی پس از معالجه تهران را ترک کردند.

 

  • مجلس طرح تدریس دانشجویان در آموزش و پرورش را رد کرد. 

 

  • رژیم صدام 30 خلبان 20 افسر نیروی زمینی و 500 سرباز عراقی را اعدام کرد.

 

دیدار هیئت امنای دانشگاه امام صادق(ع) با آیت الله منتظری

 جلسه هیئت های امنا و مدیره جامعه الامام صادق (ع) با شرکت آیت الله مشکینی، آیت الله مهدوی کنی ریاست دانشگاه و حجت الاسلام امامی کاشانی در حضور آیت الله منتظری تشکیل شد و پیرامون مسائل مختلف مربوط به آن مذاکرات مشروحی به عمل آمد.

آیت الله منتظری در این جلسه اظهار داشت: مناسب است همزمان با تعقیب طرح اخراج اسرائیل از سازمان ملل برای برادران فلسطینی هم فکری بشود و ترتیبی اتخاذ گردد تا برای آشنایی بیشتر جوانان علاقمند فلسطینی با معارف دینی و حقایق اسلام به جای مکتب های مادی و الحادی شرق و غرب دانشکده ای به نام قدس تاسیس شود.

آیت الله منتظری افزود: با همکاری همه جانبه دولت و مسئولین محترم و جامعه الامام الصادق(ع) این اقدام مهم باید عملی گرد. بر اساس این گزارش قرار شد در جلسات بعدی هیئت امنا پیرامون این مسئله و کیفیت همکاری دولت تصمیم نهایی گرفته شود.(1)

 

انحلال کلیه دادسراهای انقلاب در تهران

حجت الاسلام مرتضی مقتدایی عضو و سخنگوی شورایعالی قضایی در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی اظهارداشت: طبق تصویب شورایعالی قضایی مقرر شد دادسراهای انقلاب در تهران در چهار محل تشکیل شود. آنچه که مربوط به جرایم ضد انقلاب و گروهک هاست در شعب موجود در اوین، مواردی که مربوط به امور مالی و اقتصادی و در رابطه با حیف و میل بیت المال و مصادرات است در شعب دادسرای مستقر در چهار راه شهید قدوسی، امور مربوط به مواد مخدر و به طور کلی آنچه که مربوط به اعتیاد است در دادسرای ویژه مواد مخدر در پل رومی و امور صنفی مربوط به اصناف و گرانفروشی در دادسرای امور صنفی واقع در میدان 15 خرداد بررسی می شود.

وی افزود: دادسراها و دادیاری هایی که در غیر این مکان هاست و یا قبلا وجود داشته ابلاغ آنها لغو و منحل خواهند شد و غیر از این چهار جا دادسرایی نخواهیم داشت.

وی در زمینه برگزاری سمینار بین المللی قضایی که در تهران تشکیل خواهد شد نیز گفت: در نشست شورایعالی قضایی که همین هفته با حضور قضات عالی رتبه و حقوق دانان تشکیل می شود موضوعات سمینار مورد بحث قرار خواهد گرفت.(2)

 

مداوای مجروحین کشتی هنگ کنگی در ایران

مجروحین حادثه حمله موشکی رژیم بعثی عراق به نفتکش 24 هزار تنی هنگ کنگی در خلیج فارس پس از سه روز اقامت در تهران و انجام یک سری عملیات ویژه پزشکی با یک فروند هواپیمای سوئیسی تهران را ترک کردند.

این افراد که دارای سوختگی های بین 10 تا 65 درصد هستند توسط جمهوری اسلامی ایران از محل وقوع حادثه نجات یافتند و اکنون بنا به درخواست مقامات هنگ کنگی به همراه دکتر ایرانی معالج آنها و دو پرستار در میان بدرقه گرم معاون و تنی چند از مسئولین وزارت نفت به کشورشان منتقل شدند. گفتنی است خدمه کشتی 254 هزار تنی هنگ کنگی هنگام حرکت در خلیج فارس 33 نفر بود که در جریان حمله رژیم بعثی عراق    9 تن کشته و 6 تن از آنها نیز زخمی شدند.(3)

 

رد طرح تدریس دانشجویان در مدارس

مجلس شورای اسلامی به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل جلسه علنی داد.

در این جلسه طرح قانونی استفاده از دانشجویان دانشگاه ها و محصلین واجد شرایط جهت کمبود دبیر و معلم از سوی کمیسیون آموزش، فرهنگ و تحقیقات مطرح شد که رای نیاورد و به تصویب نرسید.

همچنین در این جلسه لایحه راجع به الحاق ایران به مقوله نامه حمل و نقل های بین المللی به راه آهن از سوی کمیسیون مسکن و شهرسازی و راه و ترابری در شور اول مطرح شد و از تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی گذشت. در همین جلسه اعتبارنامه چهار تن دیگر از نمایندگان نیز مورد تصویب قرار گرفت.(4)

 

شهادت 550 نظامی عراقی

بیش از 550 تن از نظامیان مسلمان عراقی توسط رژیم بعثی صهیونیستی عراق به شهادت رسیدند.

به  گزارش واحد مرکزی خبر بر اساس گزارش های رسیده این گروه از نظامیان مسلمان عراقی که شامل 30 تن از خلبانان، 20 نفر از از افسران نیروی زمینی و بیش از 500 تن از سربازان عراقی بودند در پی تلاش اخیر نظامیان مسلمان این کشور جهت سرنگون ساختن رژیم صدام دستگیر و توسط بعثیون به شهادت رسیدند.(5)

منابع:

1. اطلاعات، 21 مهر 63، ص 2
2. جمهوری اسلامی، 21 مهر 63، ص 12
3. کیهان، 21 مهر 63، ص 1
4. جمهوری اسلامی، 21 مهر 63، ص 5
5. اطلاعات، 21 مهر 63، ص 13

انتهای متن/