شناسهٔ خبر: 21886861 - سرویس استانی
منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی:

تکیه گاه معنوی موجب ایجاد آرامش می‌شود

نمایندگی خراسان شمالی

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: تکیه گاه معنوی موجب ایجاد آرامش می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر زهرا یوسفی نژاد در کارگاه مهارت های زندگی برای دختران و پسران و خانواده ها که در سالن بصیرت پیام نور بجنورد، برگزار شد، اظهار کرد: اگر به عقاید مذهبی پایبند باشیم، به یکی از با افتخارترین روش های آرامش رسیده ایم. پیشنهادات دیگران را بپذیرید و با شناختن توانایی ها، بیش از حد از خود انتظار نداشته باشید.

وی در این راستا ایده آل گرائی را مهم دانست و خاطرنشان کرد: معنویت درمانی، بیان احساسات و مشورت راهگشای بسیاری از مشکلات است.

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در ادامه در زمینه مهارت کنترل استرس اظهار کرد: استرس روی ارتباط فرد با دیگران تاثیر می گذارد، از این رو هر چه کنترل بهتری روی استرس داشته باشیم، اثر مثبتی روی اطرافیان گذاشته و از طرفی استرس دیگران اثر منفی روی ما می گذارد.

یوسفی نژاد، علایم استرس را مشکل در خوابیدن، مشکل در تمرکز، احساس خستگی مفرط، ناراحتی معده، منزوی شدن، احساس اضطراب، بیقراری یا افسردگی و بی حوصلگی، علاقه نداشتن به کار عنوان کرد.

وی با بیان اینکه کنترل وضعیت روحی و جسمی در شرایط پراسترس باعث برقراری ارتباط بهتر با همکاران و مدیران خواهد شد، افزود: محیط کار باید متناسب با نیازها ساخته شود و فرد در زمینه مشکلات خود با مدیر یا سرپرست بخش صحبت کند.

وی در خصوص مهارت کنترل خشم نیز گفت: مهارت کنترل خشم از موضوعات مهم در روانشناسی است، عصبانی شدن یک هیجان طبیعی در انسان بوده اما زمانی که این عصبانیت به نحو کنترل نشده تبدیل به پرخاشگری کلامی یا فیزیکی شود ناموجه بوده و نتایج منفی برای خود شخص و اطرافیانش در پی خواهد داشت.

یوسف نژاد ادامه داد: لذا ضروریست تا همه مخصوصا کسانی که زیاد عصبانی می‌شوند مهارت کنترل خشم را بیاموزند .

وی خشم را عکس‌العمل طبیعی در برابر تهدید، خطر و غیره دانست که به ما این اجازه را می‌دهد که در شرایط بحرانی از خود دفاع کنیم.

وی اضافه کرد: بنابراین عصبانیت برای بقا و پایداری انسان‌ها ضروری و اجتناب ناپذیر است، ولی نباید فراموش کرد که برخورد فیزیکی با افراد و مواردی که ما را خشمگین می‌کنند، از لحاظ قانونی و معیارهای اجتماعی ناهنجار تلقی می‌گردد و پیامدهایی منفی خواهد داشت.

یوسف نژاد کارکرد های هیجانات نیز بیان کرد: هیجان به زندگی رنگ، طعم و روح می بخشد، می تواند وسیله همبستگی افراد شود، پایه و اساس هنر است و می تواند نیروی اضافی تولید کند یا موجب اتلاف نیرو گردد.

به گزارش ایسنا در پایان این کارگاه، از سوی معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی خراسان شمالی گواهی برای شرکت کنندگان صادر شد. این کارگاه به همت جهاددانشگاهی و با مشارکت دانشگاه پیام نور بجنورد، دانشگاه علوم پزشکی و نیروی انتظامی خراسان شمالی برگزار شد.
انتهای پیام