شناسهٔ خبر: 21516690 - سرویس بین‌الملل
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تخلیه صدها غیر نظامی از منطقه تحت سلطه داعش

صدها غیر نظامی، یک منطقه تحت سلطه داعش را در مرکز سوریه تخلیه کردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری رویترز، دیده بان حقوق بشر سوریه روز جمعه اعلام کرد، صدها غیر نظامی، یک منطقه تحت محاصره نیروهای دولتی سوریه و تحت کنترل داعش را در مرکز سوریه در پی توافق دولت سوریه و این گروه تخلیه کردند.
تلاش برای دسترسی به مقامات ارتش سوریه برای اظهار نظر درباره این موضوع تاکنون موفقیت آمیز نبوده است. این در حالی است که یک مقام آگاه تروریست ها در شمال غرب سوریه در این باره گفت این غیر نظامی‌ها که بیشتر آنها چوپان و گله دار هستند، پس از ترک این منطقه در استان های حماه و حمص، وارد استان ادلب شده اند که تحت کنترل تروریست هاست.
ارتش سوریه با حمایت نیروی هوایی روسیه از ماه اوت این منطقه را محاصره کرده است. این منطقه آخرین محل حضور تروریست‌های داعش در مرکز سوریه است.
بر اساس اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه، نیروهای ارتش سوریه و داعش روز پنجشنبه توافقی را نهایی کردند که بر اساس آن، به عناصر داعش، اعضای خانواده های آنها و همچنین غیر نظامیانی که خواهان خروج از این منطقه هستند اجازه داده می شود تا از مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی عبور کنند و وارد مناطق تحت کنترل تروریست ها شوند. 
برخی از این افراد، پس از خروج از باریکه تحت محاصره نیروهای دولت سوریه وارد مناطقی شدند که تحت کنترل ائتلاف «تحریر الشام» است و در استان شمالی حماه و استان شرقی ادلب قرار دارد. از جمله گروه های عضو این ائتلاف می توان به «جبهه النصره» اشاره کرد. سایر افرادی که در این باریکه حضور داشتند، به سمت اردوگاه هایی رفتند که در غرب این باریکه و در مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی سوریه ایجاد شده است. ایجاد این اردوگاه ها در راستای موافقتنامه های امضا شده با قبایل است.
دیده بان حقوق بشر سوریه در این باره اعلام کرد غیر نظامیانی که باریکه تحت کنترل داعش را ترک می کنند، به مناطقی رفته اند که تحت کنترل داعش است.
اعلام این موضوع در حالی است که تروریست ها هفته گذشته حملاتی را به منظور تصرف مناطق تحت سلطه نیروهای دولتی سوریه در استان شمالی حماه انجام دادند و تا حدی به سمت جنوب و ادلب حرکت کردند. دولت سوریه نیز با حملات متقابل علیه مواضع تروریست ها پاسخ داد.
این حمله پس از آن صورت گرفت که روسیه،‌ ایران و ترکیه هفته گذشته موافقتنامه سه جانبه ای را امضا کردند که موضوع آن اعزام نیروهای ناظر به مرزهای یک منطقه عاری از تنش و خشونت در ادلب بود.