شناسهٔ خبر: 21355399 - سرویس اجتماعی
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تلاش برای اتصال شرکت های تخصصی صادرات به ستاد توانمندسازی بانوان

شهردار تهران درمراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی با حضور وزیر کار و معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار شد اظهار داشت: این نمایشگاه که به موضوع زن و تولید ملی اختصاص دارد، نقش و جایگاه زنان در جامعه امروز ایران را به ما یادآور می شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمد علی نجفی با بیان اینکه جایگاه زنان در جامعه اسلامی از چشم انداز قابل قبولی برخوردار است گفت: زنان به عنوان شهروندان فعال در جامعه امروز ما شناخته و پذیرفته شده اند. وجود استعدادهای سرشار در زنان در هر سطحی که به آن ورود می کنند، اشتیاق فراوان به مشارکت اجتماعی، وجود یک نوع تعهد اجتماعی و فرهنگی و قدرت قابل تحسین و شجاعت بیان مواضع و خواسته ها و از همه مهم تر نوعی خودباوری و اعتماد بنفس که در زنان جامعه به چشم می خورد.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه ریشه نابرابری ها و تبعیض هایی که از گذشته و امروز نسبت به زنان دیده می شود عمدتا به مقررات و قوانین شرعی و فقهی مربوط نیست گفت: ریشه نابرابری ها بیشتر به فرهنگ و سنت های جامعه ما باز می گردد و اگر بخواهیم این ریشه ها را بخشکانیم و شرایط اعتلای زنان را فراهم کنیم باید با فرهنگ و سنت های نادرست برخورد کنیم. این برخورد می تواند از جنس فرهنگ باشد تا مجموعه شرایط به نحو مطلوبی دچار تغییر شود.
نجفی با یادآوری این نکته که یکی از اجزای مهم تحول باورهای نادرست تحول در فکر برنامه ریزان و مدیران کشور است تصریح کرد: تصمیم گیران و مدیران باید از صمیم قلب و عمق فکر و وجدان بپذیرند که زنان هم به اندازه مردان می توانند در مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نقش ایفا و باید قبول کنند که از نظر جنسیت تقاوتی بین قدرت این دو گروه وجود ندارد.
وی افزود: امروز در جامعه ما زنان مدیر و کارآفرین موفقی فعالیت می کنند هرچند باید زیرساخت هایی فراهم کنیم که فضا برای رشد این افراد بیش از گذشته ایجاد شود. در خصوص زنان سرپرست خانوار نیز این افراد علاوه بر تمام مسئولیت هایی که یک زن در جامعه ما بر عهده دارد، باید اداره اقتصادی خانواده را نیز بردوش بکشند. بنابراین مهم است که بخاطر این مسئولیت مضاعف که در مواردی ناعادلانه بر عهده آنان گذاشته می شود کمک و شرایطی فراهم کنیم تا مسئولیت ها به شکل بهتری انجام شود.
نجفی گفت: ضروری است کمک کنیم تا زنان سرپرست خانوار خصوصا آن دسته که مادر هستند وظایف خود را به خوبی انجام دهند تا از مواهب و امکانات زندگی که حق هر خانواده است استفاده کنند.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه اشتغال زنان سرپرست خانوار علاوه بر کمک به توسعه ملی به معنای روی پا ایستادن یک خانواده است، عنوان کرد: اشتغال این افراد از بروز مشکلات ناشی از بیکاری و فقر در خانواده که با آسیب های اجتماعی در ارتباط است، جلوگیری می کند. اگر این گروه از زنان اشتغال داشته باشند، از میزان آسیب هایی که این افراد و فرزندان شان را تهدید می کند کاسته می شود.
وی با اشاره به بازدید خود از یازدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی گفت: بر خلاف انتظاری که در ذهن برخی از ما در خصوص کالای ایرانی و کمبود امکانات وجود دارد، کیفیت و حتی قیمت محصولات بسیار خوب بود البته موضوعی که در این بازدید جلب توجه می کرد نام خارجی برخی از محصولات بود که وقتی دلیل آن را پرسیدم متصدیان غرفه گفتند فرهنگ جامعه به گونه ای است که این اسامی برای مردم جذابیت بیشتری دارد.
نجفی خاطر نشان کرد: حرف این دوستان درست است، اما ما خودمان مسئول اصلاح این فرهنگ هستیم و باید به جامعه نشان دهیم که محصولات ایرانی از ابعاد مختلف دست کمی از محصولات خارجی ندارند. ما باید از آنچه رنگ و بوی فرهنگ ملی دارد دفاع کنیم.
وی با خطاب قرار دادن وزیر کار گفت: رعایت حقوق قانونی زنانی که در مراکز کوثر و شرکت ها و سازمان های مرتبط با این مراکز کار می کنند ضروری است و نباید فکر کنیم چون این افراد احتیاج دارند می توانیم هر امر خلاف قانون کار را به آنان تحمیل کنیم.
شهردار تهران در ادامه عدالت را یکی از محورهای اصلی برنامه خود معرفی و تصریح کرد: یکی از مصادیق عدالت در شهر ایجاد فرصت های مناسب برای افراد آسیب پذیر است. یکی از اصلی ترین محورهای برنامه های من این است که از افراد متخصص از همه دانشگاه های کشور دعوت کنیم تا در موضوع کسب و کار و بهبود اقتصاد شهری در تهران مشارکت کرده و این امر را با کمک هم سر و سامان دهیم تا بعد از این دوره مدیریت شهری، شهر از نظر اقتصادی از شرایط بهتری برخوردار شود.
نجفی با تاکید بر بازتولید فرصت ها به ویژه در بخش اقتصادی خاطر نشان کرد: یکی از مصادیق این امر توجه بیشتر به مناطق جنوبی تهران است که در مواردی کمتر به آن ها رسیدگی شده است. ما مناطقی در تهران داریم که بر اساس استانداردهای بین المللی از حیث فضای سبز قابل دفاع هستند و در مقابل مناطقی داریم که به هر طریق سرانه فضای سبزشان پایین تر از متوسط شهر تهران است.
وی با یادآوری ضرورت استفاده از سمن ها، خیریه ها و موسسات مردم نهاد که به واسطه احساس مسئولیت اجتماعی حاضر به مشارکت در امور مختلف هستند، گفت: یکی از برنامه های من این است که برای زندگی عموم شهروندان به ویژه سمن ها نقش تسهیل گر را ایفا کنیم البته باید با دقت از پتانسیل سمن ها استفاده کرد چرا که متاسفانه مواردی وجود دارد که به اسم سازمان مردم نهاد اهداف سودجویانه دنبال می شود. البته بیشتر سمن ها از این جنس نیستند.
شهردار تهران در بخشی دیگری از سخنان خود با اشاره به انتقاداتی که در روزهای اخیر درباره انتصابات اخیر، به خصوص درباره عدم به کارگیری زنان مطرح شده است گفت: این انتقادات کاملا وارد است البته ما قول دادیم و در برنامه نیز آوردیم که در مدت 4 سال آینده خانم هایی را که در شهرداری کار می کنند از نظر توانمندی به جایی برسانیم که حداقل30 درصد از مدیران سطوح مختلف شهرداری تهران از زنان باشد و من به این قول پایبندم.
نجفی با تاکید بر ضرورت تهیه طرحی به منظور توانمندسازی مدیریتی زنان در شهرداری تهران گفت: ما در ابتدای دولت یازدهم نیز با کمک برخی از دوستان دانشگاه صنعتی شریف چنین طرحی برای دولت تهیه کردیم اما آنگونه که باید به آن عمل نشد و این دوره قرار است برای کل کشور تهیه شود. البته ما می توانیم همان طرح را تجدید نظر و متناسب با شهرداری مواردی به آن اضافه کنیم.
شهردار تهران با ارائه توضیحات بیشتری در خصوص عدم انتصاب بانوان در سطوح مدیریت پایتخت تاکید کرد: بخشی از این موضوع به این دلیل است که با وجود توانمندی هایی که بانوان دارند، اما انتصابات در شهرداری پروسه طولانی دارد و هنوز پاسخ استعلام ها در برخی موارد به دست من نرسیده است. اما تاچند روز آینده و در انتخاب آینده از خانم ها برای پست های مدیریتی استفاده می شود. 
نکته دیگر این است که هنوز شناسایی کاملی نسبت به همکاران خانم که در شهرداری تهران توانایی های مدیریتی دارند به دست نیاورده ام.
نجفی در پایان بر ضرورت صادرات برخی از محصولات تولید شده توسط کارآفرینان تاکید کرد و گفت: از قول وزیر صنایع عرض می کنم که یکی از برنامه های وی کمک به صادرکنندگان است و دولت شرایط خوبی برای تسهیل صادرات در بخش غیرنفتی ایجاد کرده و می کند. در نتیجه از تولیدکنندگان تقاضا دارم نگاهی به بحث صادرات داشته باشند و امیدوارم بتوانیم شرکت های تخصصی صادرات را به ستاد توانمندسازی بانوان متصل کنیم.