به گزارش نصر به نقل از فارس، کریم صادقزاده تبریزی بعد از ظهر امروز در نشست مدیران عامل شرکتهای تعاونی مصرف کارگری کارخانجات تولیدی آذربایجانشرقی با مدیر امورهماهنگی اتحادیه امکان در تبریز، اظهار داشت: متاسفانه در شرایط کنونی کشور ایران که تعاونیهای مصرف میتوانند اهرمی مناسب برای توسعه اقتصادی محسوب شده و همگام با سیاستهای دولت این توانایی را دارند در جهت بهبود شرایط زندگی، کار و تولید وارتقای سطح درآمد مردم موثر باشند مورد توجه جدی نیست.
نماینده تعاونیهای مصرف کارگری آذربایجانشرقی در مجمع اتحادیه امکان با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور باید به 25 درصد برسد، خاطرنشان کرد: توسعه بخش تعاون از سویی سبب میشود تا بار هزینههای دولتی کاهش یافته و مهمتر از همه به تدریج زمینهساز استقرار شرایطی میشود که در آن طبقات مختلف مردم در مسائل اقتصادی مربوط به خود تصمیم گیرنده بوده و متناسب با برنامههای عمومی دولت امور اقتصادی خود را عهدهدار شوند.
عضو شورای اسلامی پنجم کلانشهر تبریز در عین حال وضعیت تعاونیها را در تمام بخشها با شرایط فعلی و روند حمایتها رو به افول دانست و گفت: اگر وضعیت به همین روال پیش برود قطعا تعداد تعاونیهای در کشور کم شده همانطور که اکنون شاهد بسته شدن یا کم کاری برخی از تعاونیهای مصرف هستیم این درحالی است بر اساس ماده 133 قانون کار مدیران کارگاهها موظف به حمایت از بخش تعاون هستند.
صادقزاده تبریزی با اشاره به فعالیت حدود 6 هزار فروشگاه تعاونی مصرف در سطح کشور گفت: از این تعداد سهم استان آذربایجانشرقی نزدیک به 500 تعاونی فعال و نیمهفعال است که توانستهاند اجناس مورد نیاز مردم را به طور مستقیم و بدون واسطه دلالان و بقیه مخارج واسطهای به شکل ارزانتر به دست مردم برسانند.
وی میزان متوسط میزان فروش تعاونیهای مصرف را در سال 95 را بالغ بر یک هزار و 920 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: سهم اتحادیه امکان از این میزان به عنوان تنها و مهمترین اتحادیه تعاونی مصرف کارگری کشور بالغ بر 225 میلیارد تومان بوده که با قیمتهای مناسب از طریق مراکز 29 گانه خود بالغ بر 6 هزار قلم کالا را در بین مصرف کنندگان توزیع و در رضایتمندی اعضاء و مصرفکنندگان را در حد قابل توجهی تأمین کرده البته باید بگوییم برخی انتقادات و گلایهها بر آن وجود دارد.
صادقزاده با اشاره به برخی نقاط ضعف تعاونیهای مصرف در سطح کشور گفت: سنتی بودن تعاونیهای مصرف، عدم استفاده از فروش الکترونیکی که به دلیل کمبود آگاهی و هزینه بر بودن از آن پرهیز میشود، کمبود سرمایه، عدم توجه جدی به خواستههایی تعاونیها، عدم اعمال بخشنامه معافیت از مالیات، فقدان نیروی متخصص، عدم آموزش مدیران از جمله موانع توسعه تعاونیهای مصرف به شمار میرود که در یک نگاه اجمالی میتوان آن را برشمرد.
نماینده تعاونیهای مصرف کارگری آذربایجانشرقی در مجمع اتحادیه امکان از وجود و توسعه فروشگاههای زنجیرهای برای تهیه و توزیع کالاهای اساسی برای مردم را از سویی به عنوان یک تهدید و از طرفی به عنوان یک فرصت یاد کرد و گفت: نقش اشتغالزایی در مراکز فروشگاههای زنجیرهای، فروش گسترده کالاهای ایرانی که به دست کارگران داخلی تولید میشود، تنوع کالا در این فروشگاهها و افزایش ساعات کار به صورت دوشیفته از موفقیتهای فروشگاههای زنجیرهای به شمار میرود که در بخش تعاون با آن مواجه نیستیم.
صادقزادهتبریزی تنوع کالا در فروشگاههای زنجیرهای را که موجب انتخاب کالای متناسب با قدرت خرید و در عین حال صرفهجویی در زمان همراه است را از ویژگیهای فروشگاههای زنجیرهای برشمرد و گفت: متاسفانه در بخش تعاون با هزاران مسایل روبهرو هستیم و هرکس با هنر و دستاورد خودش به ظهور میرسد.
دبیر اجرایی خانه کارگر خواستار توجه جدی به موضوع تعاون در کشور شد و گفت: ادغام وزارت تعاون در وزارت کار و امور اجتماعی در واقع انحلال این بخش بود در حالی که ما انتظار داشتیم تا تعاون به عنوان یک وزارتخانه مستقل روی پای خود بایستد.
انتهای پیام/