شناسهٔ خبر: 19010314 - سرویس استانی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سومین جشنواره طبخ آبزیان فردا در ارومیه برگزار می شود

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی از برگزاری سومین جشنواره طبخ آبزیان با هدف ترویج و بالا بردن سرانه مصرف ماهی در استان خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛معصوم فصیح با بیان این مطلب افزود: آبزیان تولیدی در استان از تنوع ویژه‌ای برخوردار بوده و شامل ۴ گونه ماهیان گرمابی، ماهی قزل آلا و بیش از ۱۰ گونه بومی با ارزش از جمله ماهی سوف و ماش است.
وی اتمام مطالعات و احداث تاسیسات زیربنایی مجتمع بزرگ سردابی آغ چای در شهرستان چایپاره با استفاده از آب خروجی سد آغ چای باظرفیت تولید ۴۰۰ تن ماهی قزل آلاو اشتغالزایی ۱۰۰ نفرمستقیم و ۱۰۰ نفر غیرمستقیم و همچنین اجرا و اتمام مطالعات مربوط به شناسایی مناطق مستعد آبزی پروری ۷ شهرستان استان شامل شهرستان‌های چایپاره، پلدشت، سردشت، سلماس، تکاب، ارومیه و شاهین دژ توسط ۷ مشاور عالی آبزی پروری از سال ۹۲ و با اعتباری بالغ بر ۲۱۰۰ میلیون ریال را از اهم پروژه‌ها و فعالیتهای شاخص مدیریت شیلات و آبزیان استان عنوان کرد.
فصیح با بیان اینکه شاه میگوی دراز آب شیرین سد ارس مختص استان آذربایجان غربی بوده و در ارزآوری و اشتغالزایی در منطقه محروم و مرزی پلدشت نقش مهمی دارد، اضافه کرد: استحصال و صادرات شاه میگوی دراز آب شیرین از سد ارس به کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، آلمان، ایتالیا وهمچنین ارمنستان توسط ۶ شرکت بهره بردار وبانظارت کامل مدیریت شیلات و آبزیان انجام می‌گیرد.
این مسئول تصریح کرد: یکی از فعالیتهای شاخص استان اجرای موفق پروژه پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی فسندوز باهدف الگوسازی برای احیا مجتمع ۲۰۰۰ هکتاری گرمابی فسندوز، جذب سرمایه گذار و توسعه پرورش آرتمیا در اراضی شور و لم یزرع حاشیه دریاچه ارومیه است.
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: سرانه مصرف ماهی در دنیا به ازای هر نفر ۲۰ کیلوگرم و در ایران ۱۰. ۶ کیلوگرم است و این استان با سرانه ۶. ۶۲ کیلوگرم به ازای هر نفر نسبت به میانگین کشوری آمار پایینی دارد.
وی از برگزاری سومین جشنواره طبخ آبزیان با هدف ترویج و بالا بردن سرانه مصرف ماهی در استان خبر داد.
شایان ذکر است سومین جشنواره طبخ آبزیان روز دوشنبه ۴ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۴ الی ۱۸ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی ارومیه (سالن شماره سه) واقع در پارک جنگلی ارومیه برگزار خواهد شد.
نحوه تزئین، مزه، کیفیت و صرفه اقتصادی از جمله معیارهای داوری این جشنواره یکروزه خواهد بود.

انتهای پیام/م