به گزارش خبرگزاری حوزه، هر چه زمان میگذرد، اهمیت و ضرورت پایبندی بر سنتهای الهی بهخصوص با محوریت تشکیل خانواده، بیش از پیش برای انسان گرفتار در چنبرهی مدرنیته روشن میشود، چه آنکه به طور خاص تاکید بر روابط متعهدانه و قانونمند و پرهیز جدی از روابط آزاد و بهدور از چارچوب های شرعی و عرفی، یکی از مهمترین بایستههای جامعه امروزی به شمار میرود که البته متاسفانه در شبکههای اجتماعی و پیامرسانها کمتر به شکل عمیق و هدفمند به این قبیل مسایل پرداخته میشود.
طُرفه آنکه در همین سالها به طور خاص و ویژه شاهد بودیم که در بستر همین شبکههای اجتماعی به شکل مستقیم و بعضاً غیرمستقیم، پدیده های شومی چون ازدواج سفید تبلیغ میشده است که خود این قضیه به هیچ وجه با اقتضائات و باورهای جامعه ما چه به لحاظ دینی و چه از منظر عُرفی همخوانی و سنخیت نداشته و ندارد.
از سوی دیگر در همین سالها بخشی از جوانها که اتفاقاً شمارشان هم کم نیست در چنین شرایطی با انتخاب زیست مجردانه هر چه بیشتر به سمت فردگرایی متأثر از سبک زندگی مدرن و غربگرا سوق یافتهاند و در عینحال با ایجاد هراس در ذهن پسرها از ازدواج و قبول مسئولیت و از آن سو توقعات روز افزون و سختگیری غیرمتعارف دختران جامعه، عملاً مشاهده می کنیم که سن ازدواج روند تصاعدی داشته و بنابر برخی آمار، جمعیتی در حدود ۱۱ میلیون دختر و پسر ایرانی در سن ازدواج قرار دارند که متاسفانه برخی از آن ها به سن تجرد قطعی نزدیکشده یا حتی از آن عبور کردهاند.
واقعیت تأسف باری که وجود دارد این است که این روزها در بستر شبکه های اجتماعی در رابطه با سنت نبوی ازدواج، بعضاً رویکرد مقابلهای و یا استهزا و تمسخر در پیش گرفته میشود که از آن به "ازدواج هراسی" تعبیر میشود. البته از نگاه برخی جامعه شناسان، این مساله، یک پدیدهی جهانی بهشمار میرود و به جامعه ما نیز محدود نمی شود، با این حال محتوای عرضه شده و ضریب رسانهای گرفته در شبکههای اجتماعی و به خصوص بازنشر آنها در مسیری خلاف ترویج ازدواج است چه برسد به اینکه رواجدهنده ازدواج آسان و به موقع باشد.
در کنار بحث "ازدواج هراسی" متأسفانه خروجی برخی برنامه های رسانه های عصر مدرن تبلیغ و ترویج زیست مجردانه بوده و حال آن که چنین رویکردی در تضاد با آموزه های ناب دینی ما قرار دارد.
در این بین، جای بسی تأسف است که سلبریتیهای جامعه ما به جای دعوت مردم و خانواده ها و جوانان به مقدس ازدواج، از آن که برخی از آن ها خود ازدواج های موفقی نداشته اند یا به هر دلیلی تمایل به این کار ندارند، به شکل مستقیم و عموماً غیرمستقیم، تجرد و دوام آن را تبلیغ و ترویج میکنند که این مساله در نوع فعالیت و کنشگری آنها در فضای مجازی به نوعی مشهود است.
از سوی دیگر نیز، تبلیغ ازدواجهای گران و به قول امروزی ها مراسمهای لاکچری در فضای مجازی موجب شده بسیاری از جوانها که چنین توانایی مالی ندارند از انجام این مساله نااُمید و یا هراسان شوند و احساس کنند که در صورت برگزاری ازدواجی آسان و کم هزینهتر نسبت به آن چه در شبکه های اجتماعی میبینند، فردی شکست خورده و ناکام خواهند بود.
سید محمدمهدی موسوی
