شناسهٔ خبر: 75135162 - سرویس علمی-فناوری
منبع: شفقنا | لینک خبر

متا از داده‌های مکالمه کاربران با هوش مصنوعی برای تبلیغات استفاده می‌کند

صاحب‌خبر -

شفقنا- شرکت «متا» روز چهارشنبه اعلام کرد که قصد دارد از گفتگوها و تعاملات کاربران با سرویس هوش مصنوعی خود «Meta AI» برای هدف‌گیری تبلیغات شخصی‌تر استفاده کند. طبق گزارش شبکه «سی‌ان‌ان»، کاربران از هفته آینده اعلانی درباره این تغییر دریافت خواهند کرد و این سیاست از ۱۶ دسامبر اجرایی می‌شود. این اقدام به متا اجازه می‌دهد تا آنچه کاربران مستقیماً در گفتگوهای خود با ربات هوش مصنوعی بیان می‌کنند—مانند خریدها، برنامه‌ریزی سفر یا جستجوی راه‌حل برای مشکلات—را به تبلیغات و محتوای مرتبط تبدیل کند.

به گزارش شفقنا؛ وبگاه روزنامه الشرق الاوسط نوشت: «متا همچنین اعلام کرده است که از داده‌های «Meta AI» برای تشخیص نوع محتوایی که کاربران می‌بینند استفاده خواهد کرد. برای مثال، اگر کاربری درباره پیاده‌روی طولانی (Hiking) صحبت کند، متا علاقه او را شناسایی کرده و محتوای مرتبط با این فعالیت را نمایش خواهد داد. با این حال، این تغییر فشارهای بیشتری بر متا ایجاد می‌کند تا از تبدیل گفتگوهای شخصی و حساس—مانند مسائل عاطفی یا روانشناختی—به توصیه‌های تبلیغاتی مضر جلوگیری کند. شرکت تأکید کرده است که تبلیغات مبتنی بر گفتگوهای کاربران در موضوعاتی مانند دین، گرایش جنسی، دیدگاه‌های سیاسی، سلامت، نژاد یا وابستگی‌های فلسفی و اتحادیه‌ای صورت نخواهد گرفت».

سرویس «Meta AI» ماهانه یک میلیارد کاربر فعال دارد و از طریق «فیسبوک»، «اینستاگرام»، «واتس‌اپ» و اپلیکیشن مستقل قابل دسترسی است. متا هم‌اکنون درآمد هنگفتی از تبلیغات دارد؛ تنها در آخرین فصل، ۴۶.۵ میلیارد دلار از تبلیغات کسب کرده که ۲۱ درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است. ارزش سهام شرکت نیز از ابتدای سال حدود ۲۰ درصد افزایش یافته و ارزش بازار آن تا اول اکتبر به ۱.۸ تریلیون دلار رسیده است.

علاوه بر این، متا ابزارهایی برای کنترل تبلیغات و محتوای نمایش داده‌شده در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با اعمال تغییرات جدید، تعامل کاربران با محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی، مانند مشاهده ویدئوها یا استفاده از پلتفرم «Vibes»، تأثیر مستقیم بر تبلیغاتی خواهد داشت که برای آنها نمایش داده می‌شود. پیش از این نیز برخی کاربران پس از اشتراک‌گذاری گفتگوهای شخصی خود در «Meta AI» احساس ناراحتی کرده بودند؛ بنابراین متا هشدارهایی پیش از انتشار محتوای عمومی اضافه کرده تا از حریم خصوصی کاربران محافظت کند و تجربه‌ای شخصی‌تر و متناسب با علاقه کاربران فراهم کند.

این خبر را در الشرق الاوسط ببینید