شناسهٔ خبر: 73835782 - سرویس اجتماعی
منبع: حوزه | لینک خبر

گزارشی از جلسه قرارگاه جنگ ترکیبی «بلاغ مبین» / تأکید بر جبهه‌سازی فرهنگی و تبلیغی

حوزه / در جلسه قرارگاه جنگ ترکیبی «بلاغ مبین» بر لزوم جبهه‌سازی فرهنگی، تقویت محتوای تبلیغی در جنگ شناختی، ارتقای علمی مبلغان، تشکیل اتاق فکر مشترک و تحول ساختاری در حوزه علمیه برای مقابله مؤثر با جنگ روایت‌ها تأکید شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، جلسه قرارگاه جنگ ترکیبی «بلاغ مبین» با حضور جمعی از مسئولان و فعالان تبلیغی و فرهنگی حوزه‌های علمیه، در سالن آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد. در این جلسه، سخنرانان به بیان دیدگاه‌ها، عملکردها و راهبردهای پیش‌رو در عرصه تبلیغ دینی، جنگ شناختی و روایت‌گری دینی پرداختند.

تأکید بر جبهه‌سازی فرهنگی و نقش حمایتی قرارگاه

در آغاز جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین رفیعی معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه با اشاره به ضرورت هم‌افزایی نهادهای حوزوی در عرصه تبلیغ، اظهار کرد: تمامی فعالیت‌های ما باید خروجی تبلیغی داشته باشند. باید یک جبهه فرهنگی در کشور شکل بگیرد و با کار جبهه‌ای در داخل و خارج از کشور مطابق با منویات مقام معظم رهبری حرکت کنیم.

وی افزود: در این میان، مرزی میان نهادهای حوزوی وجود ندارد و دغدغه همه، دین و تبلیغ است. ارگان‌های تبلیغی و فرهنگی در میدان تبلیغ فعال هستند و قرارگاه جنگ ترکیبی بلاغ مبین نیز با همین نگاه و همکاری نهادهای حوزوی شکل گرفته است و اکنون دارای امتداد استانی نیز هست.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه کمیته‌های قرارگاه از ابتدای فعالیت آن فعال بوده‌اند، گفت: نقش قرارگاه در تصدی‌گری نیست، بلکه در حمایت و نظارت است. تاکنون در چهار استان، نخبگان تبلیغی اعزام شده‌اند که اغلب از مبلغان سطح ۳ هستند و ۱۶۰۰ استاد اعزام شده‌اند که از این تعداد ۱۰۰۰ نفر از اساتید سطح عالی می‌باشند.

تبلیغ، اولویت اول جهاد فرهنگی است

حجت‌الاسلام والمسلمین جوشقانیان نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه «امر حضرت آقا، جهادی است و این امر، تبلیغ را شامل می‌شود»، گفت: مسئولان مربوطه باید در مردمی‌سازی و جهادی‌سازی کار تبلیغ اهتمام ورزند. مقام معظم رهبری بر ایجاد کانون‌های تبلیغی و تولید محتوای به‌روز تأکید کرده‌اند.

وی با اشاره به جنگ ۱۲ روزه، افزود: در این دوره ما در قله فتح قرار داریم، اما محتوای تبلیغی مناسب و زبان گویای لازم برای مخاطب کمتر دیده شد. تبلیغ باید اولویت اول باشد و گروه‌های جهادی و تشکل‌های مردمی نیز باید در این مسیر پشتیبانی کنند.

ضرورت تشکیل اتاق فکر تبلیغی و ساماندهی محتوا

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین آقامیری با اشاره به عملکرد طلاب در جنگ ۱۲ روزه، گفت: طلاب در این جنگ خوش درخشیدند و در نهادهای حوزوی اتحاد خوبی شکل گرفت. اما سؤال اینجاست که آیا اتاق فکر مشترکی برای طراحی و عملیات تبلیغی وجود دارد؟

وی افزود: باید براساس مسئله‌یابی، طراحی عملیاتی داشته باشیم و نتیجه را رصد کنیم. پتانسیل عظیمی از طلاب در عرصه تبلیغ وجود دارد که بدون اتاق فکر مشترک نمی‌توان به نتایج موثر رسید.

آقامیری همچنین بر ساماندهی گروه‌های تبلیغی و توجه به همه اقشار جامعه تأکید کرد و گفت: نباید تنها به قشر جوان پرداخت و دیگر گروه‌ها مانند کودکان را نادیده گرفت. لازم است منظومه‌ای عملیاتی مشخص شود.

وی با اشاره به ضرورت تقویت جایگاه علمی مبلغان گفت: برخی طلاب در مسائل تبلیغی غرق شده‌اند و از موضوعات علمی باز مانده‌اند. همچنین محتواهای تولیدشده توسط شخصیت‌هایی چون آیت‌الله عابدینی و استاد میرباقری باید به دست مبلغان برسد.

۳۵ هزار مبلغ در محرم؛ تقویت کانون‌های تبلیغی

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین روستا آزاد، معاون تبلیغ و امور فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، اعلام کرد: حدود نیمی از اعزامی‌های محرم امسال از گروه‌های تبلیغی تحت نظارت دفتر تبلیغات بوده‌اند که دارای سرگروه، جانشین و اعضا هستند.

وی با اشاره به اعطای مجوز به ۹۰۰ گروه تبلیغی از سوی دفتر تبلیغات، گفت: کانون‌های عظیم تبلیغی باید همچون مباحث فقه و اصول در حوزه نهادینه شوند. در محرم امسال، بیش از ۳۵ هزار مبلغ از سوی دفتر تبلیغات، مرکز مدیریت و جامعه‌الزهرا در سراسر کشور مشغول تبلیغ بوده‌اند.

روستا آزاد در پایان بر لزوم رصد واقع‌بینانه مسائل کشور و انتقال آن به مبلغان تأکید کرد.

روایت‌گری در جنگ شناختی و نقش حوزه علمیه

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی نیز در این نشست با اشاره به جایگاه روایت‌گری در جنگ‌های نوین گفت: هر چه به سمت آخرالزمان پیش می‌رویم، جنگ‌ها به سوی جنگ روایت‌ها سوق پیدا می‌کنند. افسران این جنگ، کسانی هستند که در علوم روایت‌گری و شناختی نقش دارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در جنگ شناختی هستیم، اظهار داشت: دشمن از طریق جنگ شناختی ما را به درگیری‌های داخلی می‌کشاند. باید در این میدان وحدت داشته باشیم و حوزه علمیه نیز باید در این عرصه فعال باشد. هم‌زمانی جنگ با ایام محرم نیز تصادفی نیست بلکه یک راهبرد الهی است.

ضرورت تحلیل روز و اتاق وضعیت تبلیغی

در ادامه جلسه، حجت السلام وکیل‌پور مدیر موسسه امیر بیان در کشور با اشاره به ضرورت باور به شرایط جنگی، گفت: اگر باور نکنیم که در جنگ هستیم، نمی‌توانیم بجنگیم. باید تحلیل‌های به‌روز و دقیق برای مردم ارائه کنیم. در روزهای اخیر در تهران درگیر تحلیل‌های میدانی برای مردم بودیم.

وی خواستار تشکیل اتاق وضعیت تبلیغی شد و افزود: باید بزرگان تبلیغی ما را در تحلیل وضعیت روز همراهی و راهنمایی کنند.

لزوم تحول تبلیغ جهادی

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان هم با انتقاد از نگاه محدود به جهاد، تصریح کرد: تا زمانی که جهاد را یکی از فروع دین بدانیم، در مسائل تبلیغی دچار مشکل خواهیم بود. جهاد یک مبنای هستی‌شناختی است، چرا که انسان از ابتدا در بستر درگیری خلق شده و برای همین به دین نیاز دارد.

وی افزود: تبلیغ دین باید از نقطه درستی آغاز شود. نباید نگاه به جهاد را در کنار دیگر احکام قرار داد. این مسئله نیازمند تحول جدی است و اکنون فرصت این تحول فراهم شده است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: در این جنگ، تنها یک‌دهم آنچه در میدان نظامی رخ داد در حوزه روایت بازتاب یافت. باید در این عرصه به خداوند تکیه کرد و اندیشه توحیدی و اخلاق جنگ را برای مردم تبیین نمود. اگر خود را در پیشگاه الهی فقیر ببینیم، خداوند ما را یاری خواهد کرد.

انتهای خبر