شناسهٔ خبر: 72120246 - سرویس علمی-فناوری
منبع: حوزه | لینک خبر

تجلی خودباوریِ ایرانی در هنر-صنعت-رسانۀ سینما

به اذعان کارشناسان و منتقدین سینما، نمایش انیمیشن «پسر دلفینی۲» پس از موفقیت نسخه اول آن در جلب نظر مخاطبان انبوه ایرانی و حتی غیرایرانی ثابت کرده که هنر-صنعت- رسانۀ سینما در کشورمان در عرصه تولید آثار انیمیشنی چقدر ظرفیت و توانمندی بالایی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه، اکران این انیمیشن در سینماهای سراسر کشور در نوروز امسال پس از موفقیت آن در جشنواره فیلم فجر، اتفاق و رویداد خوب و امیدوارکننده ای است که پیش از هر چیز دیگری نشان دهنده قدرت بالای کشورمان در زمینه تولید این قبیل آثار بسیار پرمخاطب است.

میثم شهردمی، کارشناس و تحلیلگر سینما معتقد است که نمایش انیمیشن «پسر دلفینی۲» پس از موفقیت نسخه اول آن در جلب نظر مخاطبان انبوه ایرانی و حتی غیرایرانی نشان داد که هنر-صنعت- رسانۀ سینما در کشورمان تا چه حد ظرفیت در این عرصه دارد. نکته جالب توجه در این میان آن که انیمیشن «پسر دلفینی۱» با نمایش در حدود ۳۰ کشور جهان بیش از ۵ میلیون دلار فروش داشت که خود این مساله به لحاظ اقتصادی، موفقیت قابل توجهی برای کشورمان به شمار می رود.

اندکی از قصه پسر دلفینی ۲

وی افزود: به طور خلاصه اگر موضوع پسر دلفینی ۲ را بیان کنیم باید به این موضوع اشاره داشته باشم که این بار پسر دلفینی به چهره‌ای محبوب و قهرمانانه در نگاه موجودات دریایی و مردم جزیره مبدل شده با این حال همان‌طور که خودش در سکانس‌های ابتدایی نیز می‌گوید در زندگی‌اش احساس تنهایی می‌کند به این خاطر که همه از او انتظار دارند که یک قهرمان باشد. در این میان حسادت خواجه ماجد، که همه اموال و دارایی‌ خود را به کاپیتان مروارید باخته موجب می‌شود تا آماده نبرد با آن‌ها شود. مواجهۀ او به طور اتفاقی با یک نهنگ خشمگین در دریا زمینه‌ای فراهم می‌کند که به این واسطه بخواهد به نبرد با پسر دلفینی پرداخته و خود را نزد مردم جزیره، محبوب و قدرتمند نشان دهد.

حضور حرفه‌ای‌ها در یک کار آبرومند

کارشناس و منتقد سینما همچنین بیان داشت: خوشبختانه هنرمندان سرشناس و کاربلدی در عرصه دوبله کشورمان همچون ناهید امیریان، حامد عزیزی، مریم جلینی، ثریا قاسمی، شراره حضرتی، ارسلان جولایی، ژرژ پطروسی و تورج نصر در این فیلم سینماییِ انیمیشنی به عنوان صداپیشه حضور دارند که از جمله نقاط قوت این کار حرفه‌ای و جذاب به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: در این میان نباید از اهمیت موسیقی و آهنگسازی اثر به همت هومن نامداری به راحتی گذشت با این وجود و نظر به این که محمدخیراندیش در مقام کارگردان در بخش نویسندگی نیز با محمد شکوهی همکاری داشته اما مجموعاً می‌شود ایرادهایی جزئی به فیلمنامه اثر وارد دانست، چه آن که گره افکنی در این انیمیشن- البته متناسب با سن و اقتضائات مخاطبان اصلی کار که طیف سنی کودک و نوجوان هستند- دیر صورت می‌گیرد و در بخش‌هایی نیز احساس می‌شود ملات قصه و داستان به اندازه‌ای نیست که پاسخگوی کشش و نیاز مخاطب در قالب فیلمی ۹۰ دقیقه‌ای باشد.

مفاهیمی برای رشد تربیتیِ کودکان و نوجوانان

شهردمی همچنین گفت: با این حال، بر بستر قصه و فیلمنامه به موضوعات مهمی همچون هویت، شجاعت، تلاش برای جبران شکست، رابطه پدر و پسری و نیز تلاش برای رفع مشکلات جامعه پرداخته شده و این گونه در یک اثر قابل قبول به لحاظ فرمی و جذابیت‌های تکنیکی، مخاطبان با پیام‌هایی به شکل مستقیم و غیرمستقیم ارتباط داده می‌شوند که در مجموع برای رشد فکری و فرهنگی‌شان می‌تواند به عنوان یک عامل تأثیرگذار مطرح گردد، کما این که در پایان این انیمیشن، پسردلفینی خطاب به خواجه ماجد که حالا در شمایل یک خرچنگ غول‌پیکر در آمده می‌گوید: «چرا دوست داری خاص باشی…عادی بودن کم چیزی نیست» و بعد خطاب به مردم جزیره می‌گوید: «آهای مردم عادی، شما همه قهرمانید…قهرمان بودن به کارهای خاص نیست» که همین جملات کوتاه پیام مهم این اثر است که به جهت موقعیت داستانی در جای درستی هم بیان می‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر باید توجه داشت که بیش از نود درصد قصه این اثر در فضای زیر آب و دریا روایت می‌شود و نیروهای متخصص و زحمتکشان در این عرصه می‌دانند که در آوردن کاری حرفه‌ای و جذاب در تراز جهانی با این مختصات چقدر با سختی و دشواری همراه است.

لزوم حمایت غیرشعاری از انیمیشنِ ایرانی

محمدخیراندیش، کارگردان این انیمیشن چندی پیش در گفتگویی بیان کرده بود که استفاده از گرافیک ایرانی در آثار انیمیشن ایرانی کاری بسیار چالش‌برانگیز است، چون اگر بین‌المللی کار نکنید، هیچ‌گاه نمی‌توانید فروش بین‌المللی داشته باشید. در بسیاری از بخش‌ها ما با بچه‌هایی کار کردیم که با این که از ایران مهاجرت کرده بودند، بازگشتند و پای کار ایستادند. در «پسر دلفینی۲» ما از هیچ ارگان و سازمانی بودجه نگرفتیم و جدای از این، جذب سرمایه هم کردیم.

احسان ناظم‌بکایی، روزنامه نگار و منتقد سینما نیز به نکته مهمی در خصوص این اثر سینمایی اشاره کرد و اظهار داشت: معمولاً انیمیشن های ایرانی به ندرت به قسمت دوم می رسند اما پسر دلفینی نه تنها این ویژگی را دارد بلکه پیش از آن سریالی ۲۶ قسمتی از آن از فیلیمو پخش شده است. این نحوه ساخت و پرداخت و جذب نشان هم پسر دلفینی در حوزه تجاری و فضای برندینگ موفق بوده است. در روزگاری که ساخت انیمیشن در تمام جهان مدام در حال ترقی است کیفیت های فنی این فیلم نیز قابل توجه است خاصه اینکه بیشتر از نود درصد آن در فضای زیر آب و دریا روایت می شود. آنها که اندک قرابتی به انیمیشن دارند می دانند که ساخت فضای زیر آبی اعم از انعکاس نور و حباب و… چقدر متفاوت از فضای عادی است.

وی افزود: در زمینه محتوا شاهد فیلمنامه ای قابل فهم هستیم اما ضعف جایی است که سازندگان نمی توانند چند قصه مطرح شده در فیلم را با هم و همگن جمع کنند. این مساله اما باعث نشده پسر دلفینی دو علیرغم وفاداری به بخش اول وابسته به آن باشد و آنکه قسمت اول را ندیده می تواند قسمت دوم را هم دنبال کند.

چالش جدی در زمینه دیالوگ نویسی

وی همچنین خاطرنشان کرد: چالش بزرگ در برخی فیلم های انیمیشنی امسال عدم توجه به دیالوگ نویسی مناسب بود اما پسر دلفینی کوشیده برای کودک و بزرگسال قابل فهم باشد. با توجه به موفقیت نمایندگان انیمیشن ایران در بخش های نهایی اسکار و … به نظر می رسد جشنواره فجر باید با نگاهی جدی تری به آن بپردازد و پخش تنها ۴ فیلم انیمیشن آن هم در بخش خارج مسابقه سینمای ایران و تنها با یک سیمرغ و عدم حضور داوران حرفه ای در شان صنعت انیمیشن ما نیست.

گزارش از: سیدمحمدمهدی موسوی