شناسهٔ خبر: 71855261 - سرویس اقتصادی
منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

این فرصت استثنایی را برای کشف بازارهای جدید از دست ندهید

اکنون بازارهای صادراتی ایران بسیار محدود شده و نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران می‌تواند در پیدا کردن بازارهای جدید به فعالان اقتصادی کمک بزرگی بکند.

صاحب‌خبر -

اطلاعات نوشت: هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (IRAN EXPO۲۰۲۵) با هدف معرفی و توسعه ظرفیت‌های صادراتی کشور در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهدشد.

این نمایشگاه که تاکنون شش دوره را پشت سر گذاشته، با حضور گسترده شرکت‌ها و بازرگانان داخلی و خارجی، به محلی برای معرفی و عرضه محصولات و خدمات ایرانی تبدیل شده است.

 در آخرین دوره این نمایشگاه، بیش از ۸۰۰ شرکت بزرگ و صنعتی ایرانی، آخرین دستاوردهای خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند. همچنین، با تاکید بر توسعه شبکه‌های تجاری، بیش از ۲۴۰۰ بازرگان، سرمایه‌گذار و تاجر خارجی از ۹۴ کشور مختلف، در این رویداد حضور یافتند تا ضمن آشنایی با توانمندی‌های صنعتی ایران، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و همکاری‌های تجاری را بررسی کنند.

دراین باره ، ایران اکسپو ۲۰۲۵ هم به‌عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی ایران، با گردهم آوردن شرکت‌ها و برندهای مطرح ایرانی، فرصتی استثنایی برای معرفی توانمندی‌های اقتصادی، صنعتی و فرهنگی کشور به جهان ایجاد می‌کند.

این رویداد، با فراهم آوردن بستری مناسب برای مذاکرات تجاری، انعقاد قراردادهای همکاری و گسترش شبکه‌های بین‌المللی، نقش کلیدی در توسعه صادرات غیرنفتی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ارتقای جایگاه ایران در تجارت جهانی؛ بخصوص در شرایط افزایش تحریم ها ایفا می‌کند.

محورهای این نمایشگاه در قالب ۷ گروه صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات، صنعت، فرش دست‌باف، صنایع‌دستی و گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی، محصولات شیمیایی، آرایشی و بهداشتی، صنعت ساختمان و خدمات فنی‌مهندسی، پتروشیمی و خدمات طبقه‌بندی می‌شود.

دراین باره حسین پیر موذن ، نایب‌رئیس اتاق ایران تأکید دارد باید سیاست را در مسیر حمایت از اقتصاد به کار بگیریم و در کنار برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند ایران اکسپو، افزایش تعاملات دیپلماتیک با کشورهای هدف اقتصادی را در اولویت قرار دهیم.

وی در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین به ضرورت برگزاری و مهیا کردن زیرساخت‌هایی برای بهره‌مندی بیشتر از عواید حاصل از نمایشگاه، اشاره کرده و می گوید: دولت‌ها باید با بسترسازی و ایجاد تعاملات سازنده بین‌المللی، مسیر را برای فعالان اقتصادی هموار و مهیا کنند و شرایطی را به وجود آورند که تجار و سرمایه‌گذاران به کمک ابزارهایی مانند مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی به سهولت با طرف‌های خود در دیگر کشورها ارتباط بگیرند.

او تأکید می کند: تعاملات دیپلماتیک به شکل‌گیری روابط اقتصادی بین کشورها، کمک می‌کند و منجر به ایجاد فضایی مناسب برای تجارت و جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود. در همین راستا و زمانی که سیاست، پایه‌های روابط اقتصادی را شکل داده و تقویت می‌کند، کشورها از طریق ابزارهای مختلف که یکی از آنها نمایشگاه‌ها هستند، توانمندی‌ها و حوزه‌های فعالیت خود را معرفی می‌کنند.

نایب‌رئیس اتاق ایران با تأکید بر ضرورت مشارکت جدی اتاق ایران در برگزاری انواع نمایشگاه‌های بین‌المللی و تخصصی، تصریح می کند: ایران اکسپو فرصت خوبی است تا از طریق آن بازارهای هدف صادراتی را افزایش دهیم. محدود بودن صادرات ایران به چند کشور خاص نه تنها با ظرفیت‌های کشور همخوانی ندارد بلکه اقتصاد ایران را کوچک می‌کند و این موضوع از طرف بخش خصوصی قابل پذیرش نیست. باید از تمام داشته‌های خود استفاده کنیم تا اقتصاد کشور قوی شود.

پیرموذن ادامه می دهد: بدون شک اگر برخی از چالش‌های حاکم بر اقتصاد ایران را برطرف کرده بودیم، امروز استفاده بهینه‌تری از این نمایشگاه می‌بردیم؛ اما این به معنای دست روی دست گذاشتن و کاری انجام ندادن نیست. باید شرایط امروز خود را بپذیریم و متناسب با آن از ظرفیت‌ها و موقعیت‌هایی که در اختیار داریم به نفع اقتصاد ایران استفاده کنیم. نمایشگاه یکی از این موقعیت‌هاست.

وی با اشاره به ضرورت هماهنگی و انسجام در برگزاری ایران اکسپو ، افزود: یکی از نقاط ضعفی که در دوره‌های قبل ایران اکسپو شاهد بودیم، نبودن انسجام لازم در دوره برگزاری نمایشگاه بود. اتاق ایران طبق برنامه‌ای که طراحی کرده است سعی دارد پاویون خود را در نمایشگاه با سطح قابل قبولی از انسجام و هماهنگی برپا کند و فرصتی برای بخش خصوصی به وجود آورد تا در چارچوب نشست‌های رودررو با هیات‌های تجاری که از کشورهای مختلف برای بازدید از نمایشگاه به ایران سفر می‌کنند، ملاقات کرده و در صورت توافق، قرارداد همکاری امضا کنند.

نایب‌رئیس اتاق ایران استفاده بهینه از فرصت‌هایی که در اختیار اقتصاد ایران قرار دارد را ضرورت توصیف کرده و می گوید: نباید بیش از این زمان و فرصت‌ها را از دست داد. شرایط اقتصادی ایران به‌گونه‌ای است که باید با کمک به موقع، چالش‌هایی که درگیر آن است را برطرف کرد.توسعه صادرات و جذب سرمایه‌گذار خارجی مهم‌ترین و اساسی‌ترین هدفی است که باید برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

پیام باقری، دیگر نایب‌رئیس اتاق ایران هم دراین باره اظهار می کند: نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵ فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های صادراتی ایران به شمار می‌آید. آنچه اهمیت این نمایشگاه را دو چندان می‌کند، وضعیت حاکم بر اقتصاد ایران و ضرورت معرفی گسترده و جامع از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری کشور است.

وی تصریح می کند: همواره یکی از روش‌های مهم و مؤثر در فرآیند تقویت تجارت و سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف، استفاده از فرصت نمایشگاه‌های بین‌المللی بوده که به صورت منظم و مستمر در مناطق گوناگون دنیا برگزار می‌شود. بنابراین در اهمیت برگزاری نمایشگاهی مانند ایران اکسپو و مشارکت جدی اتاق ایران در آن، تردیدی نیست.

او ادامه می دهد: آنچه برای اتاق ایران اهمیت بالایی دارد، مشارکت منسجم، هماهنگ و هدفمند بخش خصوصی در ایران اکسپو است. باید تمام تلاش و برنامه‌ریزی خود را انجام دهیم تا این مشارکت به نتیجه اصلی برسد و بتوانیم با معرفی ظرفیت‌های صادراتی ایران، بازارهای هدف خود را توسعه دهیم. در حال حاضر بازارهای صادراتی ایران بسیار محدود شده و این نمایشگاه می‌تواند در پیدا کردن بازارهای جدید به فعالان اقتصادی ایران، کمک کند.

نایب‌رئیس اتاق ایران ، علاوه بر مشارکت هدفمند و برنامه‌ریزی شده، بررسی نتایج و دستاوردها در انتهای هر دوره برگزاری نمایشگاه را از فرایند برگزاری آن مهم‌تر و ضروری‌تر خوانده و می افزاید: برگزار کردن یک نمایشگاه با تمام هماهنگی‌ها و مشکلاتی که دارد ، یک طرف داستان تجارت و سرمایه‌گذاری است و طرف دیگر آن، ارزیابی نقاط و قوت و ضعف آن نمایشگاه است. یک نمایشگاه بین‌المللی زمانی اثربخشی لازم را دارد که مستمر برگزار شود و این استمرار بستگی به ارزیابی عملکرد، آسیب‌شناسی، رفع آسیب‌ها و تقویت نقاط قوت دارد.

باقری در عین حال به مشارکت‌کنندگان نمایشگاه ایران اکسپو توصیه می کند: برای اینکه هر مشارکت‌کننده در نمایشگاه بتواند به اهداف تعیین شده خود برسد باید با برنامه وارد شویم، کشورهای هدف خود را شناسایی، ظرفیت‌ها را به بهترین شکل و نوآورانه معرفی و الگوی کسب‌وکار را منطبق با استانداردهای بین‌المللی طراحی و ارائه کنیم.

محمدایرانی، رئیس اتاق بازرگانی قم نیزدراین باره ، با اشاره به نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ نتوانست دستاوردهای مورد نیاز را محقق کند، می گوید: بخشی از نمایشگاه ۲۰۲۴ در اختیار دولتی‌ها و استانداری‌ها بود و بخش بزرگی هم به خصولتی‌ها و نهادهای عمومی اختصاص داشت. در این میان گرچه بسیاری از بازدیدکنندگان خارجی نمایشگاه از سوی بخش خصوصی دعوت شده بودند اما درنهایت بخش خصوصی نتوانست بهره مورد انتظار را از این نمایشگاه ببرد.

او با تأکید بر اینکه نمایشگاه اکسپو دو نوع دستاورد «اقتصادی» و «اجتماعی - سیاسی» دارد، ادامه می دهد: این دستاوردها ازنظر اجتماعی- سیاسی عالی است؛ چراکه به جهان نشان می‌دهد که ما چه می‌کنیم و چه فرهنگ و ظرفیت‌هایی داریم.

ایرانی با اشاره به اینکه اکسپو ازنظر اقتصادی، تقریباً هیچ دستاوردی ندارد، اظهار می کند: مدت‌هاست که دنیا به سمت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی رفته و نمایشگاه‌های عمومی به سبک اکسپو، با تمرکز بر کارکردهای اجتماعی و سیاسی برگزار می‌شود و در آن، معرفی محصول نهایی و عقد قرارداد در اولویت نیست.

رئیس اتاق قم ادامه می دهد: دستاورد ما از برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو، همان دستاوردهای اجتماعی سیاسی است و باید روی آن برنامه‌ریزی کرده و آن را تقویت کنیم.

اطلاعات نوشت: هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (IRAN EXPO۲۰۲۵) با هدف معرفی و توسعه ظرفیت‌های صادراتی کشور در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهدشد.

این نمایشگاه که تاکنون شش دوره را پشت سر گذاشته، با حضور گسترده شرکت‌ها و بازرگانان داخلی و خارجی، به محلی برای معرفی و عرضه محصولات و خدمات ایرانی تبدیل شده است.

 در آخرین دوره این نمایشگاه، بیش از ۸۰۰ شرکت بزرگ و صنعتی ایرانی، آخرین دستاوردهای خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند. همچنین، با تاکید بر توسعه شبکه‌های تجاری، بیش از ۲۴۰۰ بازرگان، سرمایه‌گذار و تاجر خارجی از ۹۴ کشور مختلف، در این رویداد حضور یافتند تا ضمن آشنایی با توانمندی‌های صنعتی ایران، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و همکاری‌های تجاری را بررسی کنند.

دراین باره ، ایران اکسپو ۲۰۲۵ هم به‌عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی ایران، با گردهم آوردن شرکت‌ها و برندهای مطرح ایرانی، فرصتی استثنایی برای معرفی توانمندی‌های اقتصادی، صنعتی و فرهنگی کشور به جهان ایجاد می‌کند.

این رویداد، با فراهم آوردن بستری مناسب برای مذاکرات تجاری، انعقاد قراردادهای همکاری و گسترش شبکه‌های بین‌المللی، نقش کلیدی در توسعه صادرات غیرنفتی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ارتقای جایگاه ایران در تجارت جهانی؛ بخصوص در شرایط افزایش تحریم ها ایفا می‌کند.

محورهای این نمایشگاه در قالب ۷ گروه صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات، صنعت، فرش دست‌باف، صنایع‌دستی و گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی، محصولات شیمیایی، آرایشی و بهداشتی، صنعت ساختمان و خدمات فنی‌مهندسی، پتروشیمی و خدمات طبقه‌بندی می‌شود.

دراین باره حسین پیر موذن ، نایب‌رئیس اتاق ایران تأکید دارد باید سیاست را در مسیر حمایت از اقتصاد به کار بگیریم و در کنار برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند ایران اکسپو، افزایش تعاملات دیپلماتیک با کشورهای هدف اقتصادی را در اولویت قرار دهیم.

وی در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین به ضرورت برگزاری و مهیا کردن زیرساخت‌هایی برای بهره‌مندی بیشتر از عواید حاصل از نمایشگاه، اشاره کرده و می گوید: دولت‌ها باید با بسترسازی و ایجاد تعاملات سازنده بین‌المللی، مسیر را برای فعالان اقتصادی هموار و مهیا کنند و شرایطی را به وجود آورند که تجار و سرمایه‌گذاران به کمک ابزارهایی مانند مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی به سهولت با طرف‌های خود در دیگر کشورها ارتباط بگیرند.

او تأکید می کند: تعاملات دیپلماتیک به شکل‌گیری روابط اقتصادی بین کشورها، کمک می‌کند و منجر به ایجاد فضایی مناسب برای تجارت و جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود. در همین راستا و زمانی که سیاست، پایه‌های روابط اقتصادی را شکل داده و تقویت می‌کند، کشورها از طریق ابزارهای مختلف که یکی از آنها نمایشگاه‌ها هستند، توانمندی‌ها و حوزه‌های فعالیت خود را معرفی می‌کنند.

نایب‌رئیس اتاق ایران با تأکید بر ضرورت مشارکت جدی اتاق ایران در برگزاری انواع نمایشگاه‌های بین‌المللی و تخصصی، تصریح می کند: ایران اکسپو فرصت خوبی است تا از طریق آن بازارهای هدف صادراتی را افزایش دهیم. محدود بودن صادرات ایران به چند کشور خاص نه تنها با ظرفیت‌های کشور همخوانی ندارد بلکه اقتصاد ایران را کوچک می‌کند و این موضوع از طرف بخش خصوصی قابل پذیرش نیست. باید از تمام داشته‌های خود استفاده کنیم تا اقتصاد کشور قوی شود.

پیرموذن ادامه می دهد: بدون شک اگر برخی از چالش‌های حاکم بر اقتصاد ایران را برطرف کرده بودیم، امروز استفاده بهینه‌تری از این نمایشگاه می‌بردیم؛ اما این به معنای دست روی دست گذاشتن و کاری انجام ندادن نیست. باید شرایط امروز خود را بپذیریم و متناسب با آن از ظرفیت‌ها و موقعیت‌هایی که در اختیار داریم به نفع اقتصاد ایران استفاده کنیم. نمایشگاه یکی از این موقعیت‌هاست.

وی با اشاره به ضرورت هماهنگی و انسجام در برگزاری ایران اکسپو ، افزود: یکی از نقاط ضعفی که در دوره‌های قبل ایران اکسپو شاهد بودیم، نبودن انسجام لازم در دوره برگزاری نمایشگاه بود. اتاق ایران طبق برنامه‌ای که طراحی کرده است سعی دارد پاویون خود را در نمایشگاه با سطح قابل قبولی از انسجام و هماهنگی برپا کند و فرصتی برای بخش خصوصی به وجود آورد تا در چارچوب نشست‌های رودررو با هیات‌های تجاری که از کشورهای مختلف برای بازدید از نمایشگاه به ایران سفر می‌کنند، ملاقات کرده و در صورت توافق، قرارداد همکاری امضا کنند.

نایب‌رئیس اتاق ایران استفاده بهینه از فرصت‌هایی که در اختیار اقتصاد ایران قرار دارد را ضرورت توصیف کرده و می گوید: نباید بیش از این زمان و فرصت‌ها را از دست داد. شرایط اقتصادی ایران به‌گونه‌ای است که باید با کمک به موقع، چالش‌هایی که درگیر آن است را برطرف کرد.توسعه صادرات و جذب سرمایه‌گذار خارجی مهم‌ترین و اساسی‌ترین هدفی است که باید برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

پیام باقری، دیگر نایب‌رئیس اتاق ایران هم دراین باره اظهار می کند: نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵ فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های صادراتی ایران به شمار می‌آید. آنچه اهمیت این نمایشگاه را دو چندان می‌کند، وضعیت حاکم بر اقتصاد ایران و ضرورت معرفی گسترده و جامع از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری کشور است.

وی تصریح می کند: همواره یکی از روش‌های مهم و مؤثر در فرآیند تقویت تجارت و سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف، استفاده از فرصت نمایشگاه‌های بین‌المللی بوده که به صورت منظم و مستمر در مناطق گوناگون دنیا برگزار می‌شود. بنابراین در اهمیت برگزاری نمایشگاهی مانند ایران اکسپو و مشارکت جدی اتاق ایران در آن، تردیدی نیست.

او ادامه می دهد: آنچه برای اتاق ایران اهمیت بالایی دارد، مشارکت منسجم، هماهنگ و هدفمند بخش خصوصی در ایران اکسپو است. باید تمام تلاش و برنامه‌ریزی خود را انجام دهیم تا این مشارکت به نتیجه اصلی برسد و بتوانیم با معرفی ظرفیت‌های صادراتی ایران، بازارهای هدف خود را توسعه دهیم. در حال حاضر بازارهای صادراتی ایران بسیار محدود شده و این نمایشگاه می‌تواند در پیدا کردن بازارهای جدید به فعالان اقتصادی ایران، کمک کند.

نایب‌رئیس اتاق ایران ، علاوه بر مشارکت هدفمند و برنامه‌ریزی شده، بررسی نتایج و دستاوردها در انتهای هر دوره برگزاری نمایشگاه را از فرایند برگزاری آن مهم‌تر و ضروری‌تر خوانده و می افزاید: برگزار کردن یک نمایشگاه با تمام هماهنگی‌ها و مشکلاتی که دارد ، یک طرف داستان تجارت و سرمایه‌گذاری است و طرف دیگر آن، ارزیابی نقاط و قوت و ضعف آن نمایشگاه است. یک نمایشگاه بین‌المللی زمانی اثربخشی لازم را دارد که مستمر برگزار شود و این استمرار بستگی به ارزیابی عملکرد، آسیب‌شناسی، رفع آسیب‌ها و تقویت نقاط قوت دارد.

باقری در عین حال به مشارکت‌کنندگان نمایشگاه ایران اکسپو توصیه می کند: برای اینکه هر مشارکت‌کننده در نمایشگاه بتواند به اهداف تعیین شده خود برسد باید با برنامه وارد شویم، کشورهای هدف خود را شناسایی، ظرفیت‌ها را به بهترین شکل و نوآورانه معرفی و الگوی کسب‌وکار را منطبق با استانداردهای بین‌المللی طراحی و ارائه کنیم.

محمدایرانی، رئیس اتاق بازرگانی قم نیزدراین باره ، با اشاره به نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ نتوانست دستاوردهای مورد نیاز را محقق کند، می گوید: بخشی از نمایشگاه ۲۰۲۴ در اختیار دولتی‌ها و استانداری‌ها بود و بخش بزرگی هم به خصولتی‌ها و نهادهای عمومی اختصاص داشت. در این میان گرچه بسیاری از بازدیدکنندگان خارجی نمایشگاه از سوی بخش خصوصی دعوت شده بودند اما درنهایت بخش خصوصی نتوانست بهره مورد انتظار را از این نمایشگاه ببرد.

او با تأکید بر اینکه نمایشگاه اکسپو دو نوع دستاورد «اقتصادی» و «اجتماعی - سیاسی» دارد، ادامه می دهد: این دستاوردها ازنظر اجتماعی- سیاسی عالی است؛ چراکه به جهان نشان می‌دهد که ما چه می‌کنیم و چه فرهنگ و ظرفیت‌هایی داریم.

ایرانی با اشاره به اینکه اکسپو ازنظر اقتصادی، تقریباً هیچ دستاوردی ندارد، اظهار می کند: مدت‌هاست که دنیا به سمت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی رفته و نمایشگاه‌های عمومی به سبک اکسپو، با تمرکز بر کارکردهای اجتماعی و سیاسی برگزار می‌شود و در آن، معرفی محصول نهایی و عقد قرارداد در اولویت نیست.

رئیس اتاق قم ادامه می دهد: دستاورد ما از برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو، همان دستاوردهای اجتماعی سیاسی است و باید روی آن برنامه‌ریزی کرده و آن را تقویت کنیم.