به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در شرایطی که سال به سال به درآمد کشورهای مقصد گردشگری سلامت افزوده میشود، ترکیه نیز در رده بندی لیست این کشورها، جایگاه قابل توجهی به دست آورده است.
آمارهای موجود نشان میدهند که بسیاری از شهروندان کشورهای اروپایی و آمریکایی و همچنین شهروندان بسیاری از کشورهای عربی، همواره در جستجوی مقاصدی هستند که در کنار درمان باکیفیت و ارزان، از نظر گردشگری، رفاهی و تفریحی نیز وضعیت خوبی را برای آنان فراهم کند.
اینجاست که برخی کشورهای در حال توسعه نظیر ترکیه که نسبت به کشورهای ثروتمند غربی هزینههای درمانی کمتری دارند، صاحب فرصتهای اقتصادی خیرهکننده میشوند.
در سال 2024 میلادی مردم دنیا تقریباً 100 میلیارد دلار برای سفر از کشوری به کشور دیگر برای اهداف بهداشتی هزینه کردند که این میزان در سال 2028 به 127 میلیارد دلار خواهد رسید.
بررسی وضعیت کنونی درآمدهای گردشگری سلامت نشان دهنده این است که این بخش، در مقایسه با بخشهای دیگری نظیر گردشگری غذا، ورزش و اماکن باستانی، طرفداران بیشتری پیدا میکند و یک بازار در حال رشد است.
موقعیت استراتژیک ترکیه در تقاطع اروپا و آسیا نیز این کشور را به مقصدی جذاب برای گردشگری سلامت تبدیل میکند و دسترسی آسان برای بیماران از هر دو منطقه را دارد.
با ادامه رشد بازار جهانی گردشگری سلامت، ترکیه این پتانسیل را دارد که به مقصدی پیشرو برای گردشگران پزشکی تبدیل شود که به دنبال خدمات بهداشتی با کیفیت بالا و مقرون به صرفه هستند.
ترکیه با ادامه سرمایه گذاری در زیرساختهای مراقبتهای بهداشتی و ارتقای خدمات پزشکی خود در سطح بینالمللی درآمد قابل توجهی از گردشگری سلامت کسب کند. برای دستیابی به این هدف، ترکیه در حال سرمایه گذاری در امکانات پزشکی جدید، آموزش متخصصان پزشکی و راه اندازی کمپینهای بازاریابی برای معرفی این کشور به عنوان مقصد گردشگری سلامت است.
رقابت ترکیه با چند کشور آسیایی و آمریکایی
گردشگری سلامت میتواند شامل طیف وسیعی از درمانها از جمله مراقبت از دندان، جراحی زیبایی، پیوند اعضا و درمانهای ناباروری باشد. این عمل در سالهای اخیر به دلیل عواملی مانند افزایش هزینههای مراقبتهای بهداشتی در کشورهای توسعه یافته و پیشرفت در فناوری پزشکی و حمل و نقل به طور فزایندهای محبوب شده است.
بسیاری از کشورها با ارائه طیف وسیعی از روشهای پزشکی از جمله جراحی زیبایی، کارهای دندانپزشکی، درمانهای ناباروری و پیوند اعضا به مقصدهای محبوب گردشگری سلامت تبدیل شدهاند.
دلایل متعددی وجود دارد که باعث شده افراد برای درمان پزشکی به خارج از کشور سفر کنند، از جمله هزینههای کمتر، دسترسی به درمانهای تخصصی یا روشهایی که در کشورشان در دسترس نیست و همچنین دستیابی به فرصتی برای ترکیب درمان پزشکی با تعطیلات.
گردشگری سلامت در بسیاری از کشورها به یک صنعت رو به رشد تبدیل شده و دولتها و شرکتهای خصوصی در امکانات پزشکی و کمپینهای بازاریابی برای جذب بیماران خارجی سرمایه گذاری میکنند.
برخی از محبوبترین مقاصد گردشگری سلامت عبارتند از تایلند، هند، مکزیک و ترکیه. انتظار میرود بازار جهانی گردشگری سلامت در سالهای آینده رشد قابلتوجهی داشته باشد که تحت تأثیر عواملی مانند افزایش هزینههای مراقبتهای بهداشتی در کشورهای توسعهیافته، پیری جمعیت جهانی و بهبود فناوری پزشکی و زیرساختها در بازارهای نوظهور هدایت میشود.
بر اساس برخی برآوردها، ارزش بازار جهانی گردشگری پزشکی تا سال 2025 به بیش از 100 میلیارد دلار میرسد و کشورهایی مانند تایلند، هند، سنگاپور و ترکیه به عنوان مقاصد محبوب برای گردشگران سلامت، گوی سبقت را از دیگران ربودهاند.
پیشبینی شده که بازار جهانی گردشگری سلامت تا سال 2027 به بیش از 150 میلیارد دلار برسد که بیشتر این رشد از بازارهای نوظهور مانند آسیا-اقیانوسیه و پتانسیل ترکیه در گردشگری سلامت حاصل میشود.
با ادامه رشد بازار، این احتمال وجود دارد که مقاصد جدید به عنوان مراکز محبوب گردشگری سلامت ظاهر شوند، در حالی که مقاصد معتبری مانند تایلند و هند همچنان تعداد زیادی از گردشگران پزشکی را به خود جذب خواهند کرد.
علاوه بر این، پیشرفتهای پزشکی از راه دور و مراقبتهای بهداشتی مجازی ممکن است این امکان را برای بیماران فراهم کند که بدون خروج از کشور خود، خدمات پزشکی دریافت کنند.
موقعیت ترکیه در لیست مقاصد برتر گردشگری سلامت
بسیاری از کارشناسان بینالمللی بخشهای گردشگری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از 35 کشور جهان، در شهر توریستی بودروم ترکیه گردهم آمدند تا در مجمع گردشگری سلامت حضور داشته باشند.
بهلول اونور، مدیر کل شرکت خدمات سلامت بینالمللی (USHAŞ) در این مجمع اعلام کرد: «طی 3 سال گذشته، ترکیه توانسته از ردههای پایین جدول خود را بالا بکشد و بر پله پنجم جهانی کشورهایی بایستد که به عنوان مقصد گردشگری درمان و سلامت انتخاب شده اند».
بر اساس گفتههای این مقام بخش بهداشت و درمان ترکیه، این کشور برای جذب گردشگران خارجی سلامت و درمان، چنین مزیتهایی دارد:
موقعیت جغرافیایی خاص و جاذبههای طبیعی و فرهنگی.
مهیا بودن زیرساختهای مهم اعم از حمل و نقل هوایی، دریایی و زمینی و همچنین بیمارستانها و کلینیکهای پیشرفته بخش خصوصی.
امکانات و خدمات باکیفیت و ارزان در مراکز درمانی.
با توجه به مزیتهایی که بدانها اشاره شد، هدف ترکیه این است که در سال 2028 میلادی، تنها در بخش گردشگری سلامت، رقمی معادل 20 میلیارد دلار به دست بیاورد.
اونور به این موضوع اشاره کرده که تقریباً 1.5 میلیون نفر گردشگر از 62 میلیون گردشگری که به ترکیه سفر کردهاند، انگیزه و برنامه درمان و سلامت داشتهاند. اما ترکیه میخواهد این تعداد را به 6 تا 8 میلیون نفر برساند و در نتیجه درآمد کنونی 3 میلیارد دلاری گردشگری سلامت در ترکیه، به 20 میلیارد دلار در سال 2028 برسد.
چالشهای گردشگری سلامت در ترکیه
همچنان که در ابتدای گزارش اشاره شد، ترکیه یکی از کشورهایی است که ظرفیت بالایی در جذب گردشگران بخش سلامت دارد. ترکیه در بخشهای حمل و نقل، هتلداری، جاذبه فرهنگی و تخصص بالا در حوزه خدمات سلامت و درمان، توان و امکانات بالایی دارد. اما چنین چیزی به این معنی نیست که در راه توسعه و افزایش درآمدهای گردشگری سلامت، هیچ معضل و چالشی ندارد.
یکی از مهمترین معضلات ترکیه در بخش گردشگری سلامت در سالیان گذشته، دستمزدهای پایین پزشکان، پرستاران و سایر نیروهای بخشهای پیراپزشکی بوده که موج مهاجرت گسترده آنها شده است.
آمار مهاجرت پزشکان، پرستاران و دیگر تخصصها در بخش سلامت و درمان در ترکیه از دوران شیوع ویروس کرونا بدین سو، با افزایش 45 درصدی روبرو بوده و آلمان نخستین مقصد اغلب پزشکان و پرستارانی است که از ترکیه میروند.
همچنین به خاطر تورم بالا در ترکیه در بخشهای حمل و نقل و مواد غذایی، هزینهها در ترکیه به شکل سرسام آوری بالا رفته و این موضوع باعث میشود که گردشگران بینالمللی ترکیه را دارای مزیت قیمتهای پایین به شمار نیاورند و این مساله در میان مدت، موجب کاهش مسافران بخش سلامت شود.
انتهای پیام/