شناسهٔ خبر: 71550960 - سرویس علمی-فناوری
منبع: طرفداری | لینک خبر

فاجعه‌ای به اسم خودروی الکتریکی؛ چرا هیچوقت نباید ماشین برقی بخریم؟

صاحب‌خبر -

خودروهای برقی به عنوان خودروهای آینده و راه حلی برای مشکل تخریب محیط زیست به طور گسترده مورد تحسین قرار گرفته‌اند. آن‌ها امروزه به شکلی کاملا محبوب در جاده ها دیده می‌شوند، اما در کمال تعجب، دارای اشکالات جدی هستند. در اینجا 9 دلیل وجود دارد که نشان می دهد خودروهای برقی کمتر از آن چیزی که مردم فکر می‌کنند سودمند هستند.

 

قیمت بسیار بالا

قیمت خودروهای برقی کنونی بسیار بیشتر از خودروهای موتور احتراق داخلی معمولی است که یکی از محدودیت‌های استفاده از آن‌ها است. این به دلیل فناوری بالا و قطعات گران قیمت مورد استفاده درآن ها است. علی‌رغم مشوق‌ها و یارانه‌های دولتی، قیمت خودرو‌های برقی بالا است و طوری نیست که خریدار را به خرید آن سوق دهد.

 به عنوان مثال، یک ماشین الکتریکی جدید ممکن است چندین هزار دلار بیشتر از یک ماشین بنزینی مشابه الکتریکی قیمت داشته باشد.

 

نگرانی شعاع حرکتی

در حال حاضر، شارژ کردن در طول مسافرت‌های طولانی هنوز برای مالکان خودروهای الکتریکی یک مشکل است. اگرچه فناوری باتری در طی سال‌ها پیشرفت کرده و توانسته است مسافت مورد نیاز برای وسایل نقلیه الکتریکی را پوشش دهد، اما بسیاری از مدل‌ها هنوز مسافت کمتری نسبت به خودروهای بنزینی طی می‌کنند. برای مثال، یک خودرو الکتریکی متوسط می‌تواند حداقل 200 تا 300 مایل مسافت را پوشش دهد، در حالی که خودروهای بنزینی می‌توانند در یک مخزن سوخت بیش از 400 مایل مسافت طی کنند.

 

 زیرساخت شارژ

سهولت دسترسی و میزان قابل اعتماد بودن ایستگاه‌های شارژ یکی از عوامل تأثیرگذار در پذیرش خودروهای برقی است. متأسفانه، ایستگاه‌های شارژ در مناطق روستایی یا درحال توسعه به ندرت یافت می‌شود و در عین حال هنوز هم پیدا کردن جایگاه شارژ خالی در مناطق شهری پرتراکم دشوار است.

 

زمان سوخت گیری طولانی‌تر

پر کردن باک یک خودروی بنزینی را می توان در چند دقیقه انجام داد، در حالی که شارژ یک خودروی برقی چندین برابر بیشتر طول می کشد. برای شارژ خودروی برقی، حتی با قابلیت شارژ سریع، همچنان باید حدود نیم ساعت تا یک ساعت وقت بگذارید. درحالی که رقبای بنزینی به زمان سوخت گیری کمی نیاز دارند، زمان سوخت گیری طولانی را یک مزاحم واقعی در نظر می گیرند. به طور کلی شارژ خودروهای برقی  به زمان نیاز دارد و به شدت با رویکرد استاندارد و سریع‌تر سوخت‌گیری خودروهای معمولی در تضاد است.

 

تخریب باتری

باتری های مورد استفاده در خودروهای الکتریکی  مقداری از ظرفیت و توانایی خود را برای تامین انرژی خودرو در طول زمان از دست می دهند. این تخریب به عواملی مانند دما، الگوی شارژ و فرکانس چرخه شارژ بستگی دارد. با افزایش سن باتری، ویژگی‌های رانندگی و برد خودرو کاهش می‌یابد و احتمالاً نیاز به تعویض باتری گران قیمت دارد. پس از چند سال استفاده،  کارایی باتری 20 درصد یا بیشتر کاهش می‌یابد و در نتیجه بر عملکرد خودرو و ارزش بازار آن تأثیر می‌گذارد.

 

تاثیر زیست محیطی تولید

اگرچه خودروهای الکتریکی به عنوان خودروهای سبز تبلیغ می شوند، اما تولید این باتری های برقی اثرات زیست محیطی زیادی دارد. استخراج مواد خام مانند لیتیوم، کبالت و نیکل نیاز به انرژی بالایی دارد و با خطرات زیست محیطی متعددی همراه است. استخراج این مواد اغلب منجر به جنگل زدایی، فرسایش خاک و آلودگی آب می شود. در نتیجه، این بدان معناست که برخی از مزایایی که در طول عمر عملیاتی خودروهای الکتریکی به ارمغان می‌آید، با اثرات کلی تولید خودروهای الکتریکی جبران می‌شود.

 

منبع برق

این‌که خودروهای الکتریکی بدون آلاینده هستند یک دروغ بزرگ است. این خودروها از لاستیک‌های معمولی استفاده می‌کنند که آلایندهٔ بزرگی هستند خصوصاً در خودروهای الکتریکی که به خاطر باتری‌ها وزن سنگین‌تری دارند و لاستیک‌ها را زودتر فرسوده می‌کنند. موضوع بعدی هم بحث تأمین برق این خودروها است. هرچند برق را می‌توان از طریق نیروگاه‌های خورشیدی، بادی یا آبی تولید کرد اما بیشتر برق آمریکا توسط نیروگاه‌های گازی، هسته‌ای و ذغال سنگی تولید می‌شود. علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند که در فرایند تولید خودروهای الکتریکی گازهای گلخانه‌ای بیشتری نسبت به خودروهای درون‌سوز تولید می‌شود. برای ساخت باتری‌ها به لیتیوم، نیکل، کبالت و فلزات دیگر نیاز است و مهم‌ترین منبع کنونی کبالت در جمهوری کنگو است که از کودکان کار برای استخراج آن استفاده می‌کند. البته خوشبختانه معادن کبالت جدیدی در آمریکای شمالی کشف شده اما استخراج این ماده می‌تواند باعث آلودگی جدی آب‌ها شود.

 

مالیات برق

در حال حاضر، دولت‌ها برای خودروهای الکتریکی مشوق‌های مالیاتی ارائه می‌کنند و از سوی دیگر، روی هر لیتر بنزین چند سنت مالیات می‌گیرند که برای نگهداری جاده‌ها و زیرساخت‌ها استفاده می‌شود اما اگر فروش خودروهای درون‌سوز ممنوع شود، این پول از کجا خواهد آمد؟ این یعنی دولت‌ها باید مالیات برق را افزایش دهند که این هم مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت زیرا وقتی مالیات برق زیاد شود، حتی زمانی که خودروی شما در خانه به برق متصل نیست، برای تماشای تلویزیون مالیات پرداخت خواهید کرد.

 

نگرانی های ایمنی

خودروهای برقی برخلاف خودروهای سنتی با چالش هایی در زمینه ایمنی و امنیت همراه هستند و آتش سوزی پس از تصادف گزارش شده است. باتری‌ها به دلیل فرار حرارتی، بشدت می‌سوزند و اگر یکی از سلول‌های باتری آتش بگیرد، تا زمانی که کل باتری‌ها بسوزند جلوی شعله‌های آتش گرفته نمی‌شود. علاوه بر این، وسایل نقلیه الکتریکی هیچ صدایی برای هشدار دادن به اطرافیان خود تولید نمی کنند و این امر به ویژه برای افراد نابینا خطرناک است زیرا ممکن است حتی متوجه نزدیک شدن خودرو نشوند. برای مثال، برخی از تولیدکنندگان خودروهای برقی سیستم‌های نویز مصنوعی را برای اطلاع عابران پیاده در نظر گرفته‌اند، اما این استراتژی همچنان باید استاندارد باشد.

 

 

سخن پایانی

طراحی ماشین‌های جدید و مدرن که هر روز ساده‌تر و زشت‌تر می‌شود، تصادفی نیست. این طراحی‌ها، هدلایت‌های زشت، ساده و نازک و اتفاقاتی که در طراحی‌ها می‌افتد، همه بخشی از یک نقشه است.

ماشین‌ها قبلاً یک اثر هنری بودند. ماشین‌های عضلانی و جذابی که قبلاً می‌دیدیم، مانند ماشین‌های کلاسیک، همه بخشی از یک داستان بودند که ما عاشق ماشین‌ها شویم و ماشین‌ها را دوست داشته باشیم. هنگامی که ماشین‌های اسپورت را که از نزدیک می‌دیدیم، ضربان قلبمان بالا می‌رفت و عاشق‌شان می‌شدیم. اما طراحی ماشین‌های جدید، شبیه ربات هستند، نه شخصیت دارند، نه هنری هستند و نه اینکه آدم می‌تواند زیاد به آن ها دل ببندد.

این تغییرات قطعاً عمدی هستند و قصد دارند که ما دیگر به ماشین‌ها دل نبندیم و عاشق‌شان نشویم. می‌خواهند که ما فقط به عنوان یک وسیله نقلیه بهشان نگاه کنیم. چون قصد دارند که ما برای آینده آماده بشویم. آینده‌ای که ماشین‌ها بدون راننده رانندگی می‌کنند، تاکسی‌های هوش مصنوعی که راننده ندارند و ماشین‌های خودران که ارتباط زیادی با راننده ندارند.

برای اینکه ما برای این آینده آماده بشیم، ابتدا باید عشق‌مان به ماشین از بین برود و به طوری  که ما دیگر ماشین‌ها را دوست نداشته باشیم. اگر روزی ماشینی دیدید که شبیه یک توستر است، تعجب نکنید. این بخشی از اینده است و قصد دارد که ما به این طراحی عادت کنیم. البته این فقط یک نظریه است که هنوز اثبات نشده است، اما به نظر شما چقدر به واقعیت نزدیک است؟