«حمیدرضا مقدمفر» کارشناس مسائل راهبردی طی یادداشتی نوشت:
قیمت دلار که در بازار غیررسمی ـ که شاید بهتر باشد آن را با همان اصطلاح «بازار سیاه» بخوانیم ـ حدود 90 هزار تومان درج میشد و قیمت طلا و سکه که بالا میرفت، شاید برخی تصور میکردند که 22 بهمن امسال، متفاوت از سالهای گذشته و بهطور مشخص، کمرمق، برگزار شود، بهویژه اینکه این تلاطمهای بازار، دقیقاً در همین روزهای منتهی به 22 بهمن رخ میداد و همین مسئله، در یک سو نگرانی و البته در سوی ضدانقلاب، امیدواریهایی را برایشان رقم میزد، هرچند آنها که نگاهی واقعبینانهتر نسبت به مردم داشتند، علیرغم افسوس خوردن بابت این تلاطم اقتصادی، به ملت هم کاملاً مؤمن بودند.
بههرحال، جشن راهپیمایی گرامیداشت 22 بهمن امسال نیز برگزار شد و جمعیت حاضر در خیابانها علیرغم سردی قابل ملاحظه هوا و آشفتگی بازار دلار و طلا، نهتنها کمتر نشد، بلکه بهاذعان بسیاری، نسبت به سال گذشته در بسیاری از شهرها، افزایش هم داشت.
درباره این ملّت که هم «ماهیت» ممتاز و هم «عقلانیت» عالی خود را باز هم به نمایش گذاشت، چند نکته را بهاختصار میتوان گفت:
نخست، تأکید مجدد بر همان جمله مشهور امام خمینی(ره) که فرمود؛ "این ملت از ملت حجاز در عصر رسولالله(ص) هم بهترند."، آن زمانی که امام(ره) این نکته را بیان کردند، شاید بیشتر بهعنوان یک اغراق یا تشویق معطوف به تحرکبخشی به جامعه، به آن نگاه میشد، اما کوران حوادث و اتفاقات دورانهای مختلف در جمهوری اسلامی نشان داد که این مردم بهحقیقت همان هستند که امام(ره) توصیف و تبیین کرده بود، ملتی که علیرغم شرایط نامطلوب اقتصادی، آرمان و واقعیت را فدای توهّم و ضدآرمان نمیکند و پای آزادی و استقلال خود میایستد و میداند که همان ارادهای که 46 سال پیش کرد ـ یعنی تشکیل یک جمهوری بر مبنای اسلامیتی که ایمان و عقیده مردم آن است ـ تنها راه دستیابی به یک وضعیت مطلوب است.
22 بهمن امسال هم نشان داد که «شکایت» این مردم از مشکلات، مغایر و منافی «شُکر»شان از اصلِ انقلاب اسلامی نیست. آنها میدانند که مشکل اقتصادی را نباید انکار کرد؛ امّا حل این مشکل نیز بهدست همین مردم است. مردم میدانند که جیرهخواران ترامپها و بایدنها اگر طبیب بودند، امروز بر سر نخواستنشان در خود هیئت حاکمه آمریکا دعوا نبود و بر سر سرکوفت زدن به آنها و بهرخ کشیدن بیخاصیتیشان رقابت شکل نمیگرفت. خود آمریکاییها هم فهمیدهاند که تریبونهای آشوبشان ـ که ویترینی از یک پشتپرده پَلَشت پولپرست ضدایران هستند ـ خودشان را هم نمیتوانند اداره کنند، چه رسد به اینکه بخواهند در نقش منجی یک ملت ظاهر شوند.
22 بهمن نشان داد که مردم میدانند عامل و بانی مشکلات، اصل و آرمان انقلاب اسلامی نیست؛ بلکه انحرافات و مشکلات و بیتجربگیهایی است که در اجرا وجود دارد. ملت آنقدر عمیق است که ضعف در «اجرا» را از نقص در «آرمان» تشخیص میدهد و برای حل مشکل، بهجای آنکه «از آرمان» برگردد، به بازگشت و رجوع همیشگی «به آرمان» تأکید میکند و اصرار دارد که مجریان باید به همان وعدههای انقلاب اسلامی 57 باور داشته باشند و متعهد و عامل باشند؛ نه اینکه دزدی را که از در بیرون کردهاند، از پنجره دوباره به خانه بکشانند.
22 بهمن نشان داد این مردمی که در خیابان هستند، اگرچه خیلیهایشان در فضای مجازی پرسروصدا نیستند و کمتر دیده میشوند، امّا همواره در صحنهاند؛ اتفاقاً بیش از بسیاری از این اهالیِ هیاهو، در مشقت و سختیاند، امّا شرافت و عقلانیت خود را، همچون عده بسیار قلیلی از صاحبان قدرت و ثروت، به اربابان شارونها و نتانیاهوها و... نمیفروشند.
22 بهمن نشان داد برای تحلیل انقلاب اسلامی، هم باید مشکلات را دید و هم سرمایهها را؛ هم باید شکایتها را شنید و هم شکرها را دید؛ هم باید تفاوتها و تکثرها را دید و هم اتحاد و حضور برای پایبندی به آرمانها را.
22 بهمن باز هم نشان داد که جمهوری اسلامی از نظر داشتن یک پایگاه مردمی کاملاً منحصربهفرد و پایکار، در جهان ممتاز و نمونه است و تا زمانی که این پایگاه مردمی وجود دارد، ایران به تکرار استعمار تن نخواهد داد.
امّا 22 بهمن امسال غیر از نمایش بزرگ جمهور، بهواسطه سخنرانی بسیار خوب رئیسجمهور هم ماندگار بود. آقای پزشکیان با تأکید بر پیروی از سیاستهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب و نیز با پاسخ شرافتمندانهای که به ترامپ داد، وفاقی عمل کرد؛ وفاقی که هم پیروی از رهنمودهای امام را مدنظر داشت و هم پیگیری منافع ملت را؛ و البته اصلِ مفهوم وفاق اینگونه است که بهدیده تیزبین بفهمیم که هر جا پس از انقلاب اسلامی، رهنمود امامین انقلاب پیگیری شد، دقیقاً همان جا منفعت ملت حاصل شد و هر جا بالعکس بود، ملت صدمه دید.
از سخنان آقای رئیسجمهور در راهپیمایی 22 بهمن اینطور برمیآید که اوّلاً ایشان میخواهد مجدداً بیان کند که بر رکن اصلی شعار وفاق خود در انتخابات که پیگیری سیاستهای کلان مقام معظم رهبری برای تأمین منافع ملی بود، تأکید دارد و ثانیاً اگر برخی رادیکالهای «شکارچی شنبه» پس از انتخابات بگذارند، او نمیخواهد مصداق گزیده شدن دوباره مؤمن از یک سوراخ باشد و تجربیات تلخ یک مسیر غلط را دوباره تکرار کند، تجربهای که در دهه 90 شمسی، بر مبنای خوشبینی غلط به دشمن شکل گرفت و این دوران را به یک دهه ازدسترفته خسارتبار برای کشور تبدیل کرد.
در شأن صدور حدیث «مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشود» از حضرت ختمیمرتبت پیامبر اکرم(ص)، شیخ طوسی در کتاب الخلاف چنین آورده است:
"اباعزة الجمحی در واقعه جنگ بدر اسیر شد و به پیامبر(ص) عرض کرد؛ «ای محمد(ص) من عیالوار هستم، منّت بر من بگذار و آزادم نما.»؛ حضرت او را آزاد کرد، بدین شرط که دیگر به جنگ مسلمانان برنگردد.
ابوعزه به مکه برگشت و گفت؛ «من محمد(ص) را مسخره کردم.»، و در جنگ احد دوباره علیه مسلمانان به جنگ برگشت، پیامبر(ص) نیز دعا کرد که فرار نکند؛ پس اباعزه اسیر مسلمانان شد و دوباره به پیامبر(ص) عرض کرد؛ «من عیالوار هستم و آزادم کن».
رسول اکرم(ص) فرمودند؛ «آیا آزادت کنم تا به مکه برگردی و در گروه قریش فریاد بزنی: "من دوبار محمد(ص) را مسخره نمودم."؟»، سپس حضرت فرمودند؛ «مؤمن از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشود»؛ پس پیامبر(ص) او را بهدست خود به هلاکت رساندند." (شیخ طوسی، محمدبن حسن، الخلاف، ج4، ص193)
آن بزرگوار رحمة للعالمین همان پیامبری است که در فتح مکّه فرمودند؛ «الیوم یوم المرحمة»؛ لذا دین و مواضع و سنت نبوی را باید درست تفسیر کرد، همان پیامبری که از رحمت در فتح مکّه سخن گفتند، فرمودند که نباید در مقابل مشرکان و منافقان و مستکبران از یک سوراخ دو بار گزیده شویم، خلاف این عمل کردن، نه شرط عقل است و نه شرط شرف و نه شرط هوشمندی.
انتهای پیام/؛+
∎