شناسهٔ خبر: 71017415 - سرویس سیاسی
منبع: روزنو | لینک خبر

واکاوی دلایل ظهور یک تشکیلات سیاسی تحت‌عنوان «جامعه روحانیت انقلابی»؛

سازوبرگ نوظهور برای خبرگان رهبری! | روزنو

حجت الاسلام استقامت که خود را از نیروهای فعال جهادی و تبلیغی معرفی می کند اما اکنون به عنوان سخنگوی این جریان از طرف هیأت مؤسس جامعه روحانیت انقلابی انتخاب شده است.

صاحب‌خبر -

روز 16 دی ماه بود که حجت‌الاسلام «مرتضی استقامت» از شروع به فعالیت تشکلی جدیدی با عنوان «جامعه روحانیت انقلابی» خبر داد.

استقامت که خود از نیروهای فعال جهادی و اکنون یکی از اعضای هیأت مؤسس جامعه روحانیت انقلابی، در اواسط دی ماه بود که از شروع به فعالیت تشکلی جدیدی با عنوان «جامعه روحانیت انقلابی» خبر داد و گفت: «این نهاد، متشکل از روحانیون، طلاب انقلابی و جهادی است که با هدف تحقق اصول و آرمان‌های امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی و در راستای منشور روحانیت و سیاست‌های کلان نظام، فعالیت خواهد کرد.»

او هم چنین گفته بود که«این مجموعه حوزوی که شامل طلاب و فضلاء از خواهران و برادران طلبه است، با تأکید بر سیاست‌های کلان نظام و منویات رهبری، هیچ‌گونه وابستگی به دسته‌بندی‌ها و احزاب سیاسی ندارد و در راستای مشارکت و هم افزایی با گروه‌های جهادی و حوزوی در سطح کشور و با هدف انسجام‌بخشی و توانمندسازی گروه‌های انقلابی و جهادی و تمرکز بر برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی فعالیت خواهد کرد.»

حجت الاسلام استقامت  که خود را از نیروهای فعال جهادی و تبلیغی معرفی می کند اما اکنون به عنوان سخنگوی این جریان از طرف هیأت مؤسس جامعه روحانیت انقلابی انتخاب شده است.

اما اعلام تشکیل این مجموعه سیاسی تازه در همین حد متوقف نماند و در ادامه نوبت به سید محمد آقامیری، از اعضای فعلی شورای شهر، و یکی از اعضای موسس تشکل «جامعه روحانیت انقلابی» رسید تا وارد میدان تببین بیشتر این جامعه و معرفی این حلقه شود.

به این ترتیب در روز یک بهمن ماه بود که آقامیری خبر داد«در جامعه روحانیت انقلابی هنوز انتخابات درونی انجام نشده، ما کار را انجام می دهیم ولی باید کنگره سراسری در سطح کشور تشکیل شود و انتخابات شورای مرکزی انجام شود، بعد دبیرکل انتخاب شود، ما فعلاً هیئت موسس هستیم که کمک می کنیم و کار را انجام می دهیم. حدود یک سال و نیم الی دو سال است که بر روی جریان جامعه روحانیت انقلابی فکر می کنیم، یک جریان مستقلی باید در روحانیت شکل بگیرد، هدف ما بیشتر این است که دنبال تبیین سیاست های کلی نظام ومنویات رهبری باشیم و به نوعی از طرف مردم در مورد خواسته های آنها در حوزه های سیاسی و اجتماعی مطالبه گری کنیم و می خواهیم این را در چارچوب آن سیاست های کلی نظام و منویات رهبری انجام دهیم.»

در واقع سخنان آقامیری حکایت از آن داشت که دستکم از سال 1401 ، نشست های اصلی هیات موسس این جامعه آغاز شده است. 

بازیگری جامعه تازه 

در انتخابات خبرگان رهبری

این عضو موسس جامعه روحانیت انقلابی مبارز در مورد اهداف این تشکیل نوظهور در طیف روحانیت نیز گفت که ما اگر بخواهیم در برنامه های انتخاباتی نقشی داشته باشیم، به صورت مستقیم در خبرگان رهبری هستیم و نهایتاً با تأیید همه اعضای شورای مرکزی و هیئت موسس در انتخابات ریاست جمهوری نقشی ایفا کنیم اما ورودی به انتخابات شوراهای شهر و مجلس نمی کنیم.

البته آقامیری که بسیار بر روی استقلال جامعه روحانیت انقلابی جدا از سایر جریان ها تاکید دارد در توضیح جدایی از اصولگرایی اما گفته است که: اصلاً بحث اصولگرایی و اصلاح طلبی نداریم، افرادی که داخل مجموعه هستند توان انقلابی گری را دارند، شاید شخصاً در دسته بندی احزاب و گروه ها باشیم اما این تشکیلات مستقل و فارغ از دسته بندی  ها، جریانات سیاسی و ائتلاف ها است.

البته دقیقا مشخص نیست در شرایطی که حدود 47 سال از انقلاب ایران گذشته است ، این اصرار به انقلاب و انقلابی گری از سوی یکی از اعضای موسس جبهه تازه چه معنایی دارد اما درنهایت آن چه مشخص است همین بوده که اساس تشکیل این جبهه تازه بازیگری قدرتمندترِ جریانی احتمالا خاص (بنا بر تاکید خودشان) در انتخابات مجلس خبرگان رهبری است.

البته نکته این است که تاکنون به جز دو نام یعنی حجت الاسلام ها محمدآقا میری و مرتضی استقامت تقریبا نام هیچ کدام از اعضای هیات موسس مشخص نیست و مرتضی استقامت از دیگر اعضای هیئت موسس این تشکل جدید نیز پیش از این، از گفتن نام اعضای موسس خودداری کرد و تنها به ذکر این نکته اکتفا کرده بود که اعضای موسس حدود ۱۹ نفر هستند.

مشخص دلیل و اصرار بر پنهان کردن اعضای هیات موسس جبهه روحانیت انقلابی توسط دو عضوی که تاکنون وارد عرصه رسانه شده اند اما چه دلیلی دارد.

دو عضو شناخته شده از جامعه تازه تاسیس 

روحانیت انقلابی کیستند؟

در این بین اما سید محمدآقامیری، متولد سال ۵۴ است که توانست در جریان انتخابات ششمین دوره شهر و روستا، با کسب ۲۸۸.۴۳۳ رأی، وارد شورای شهر تهران شود. 

او البته که از چهره های حامی علیرضا زاکانی، شهردار تهران است و برخی نیز تاسیس این جامعه را در راستای حمایت از شهردار فعللی تهران نیز می دانند اما آقامیری به شدت این مساله را رد می کند و معتقد است که جامعه روحانیت انقلابی اقدامی ملی و فراملی است و بحث های کوچکی نیست که ما در حوزه های محلی انتخابات شوراها و مجلس شرکت کنیم، بنابراین بحث فراتر از این بحث ها است.

او البته در گفتگو با خبرانلاین به صراحت و با اصرار درباره اهداف این مجموعه به منویات رهبری نیز اشاره می کند و می گوید که: «ما اگر بخواهیم در برنامه های انتخاباتی نقشی داشته باشیم، به صورت مستقیم در خبرگان رهبری هستیم و نهایتاً با تأیید همه اعضای شورای مرکزی و هیئت موسس در انتخابات ریاست جمهوری نقشی ایفا کنیم که آن هم به صورت مستقیم، یعنی فعالیت های ما بیشتر در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و جهادی است و ما حتی بحث کار را به صورت ملی و بین المللی می بینم، به این صورت که با گروه های مقاومت و فعالی که در سطح منطقه در حال فعالیت هستند و شناخته شده اند، ارتباط می گیریم چراکه بخشی از سیاست های نظام و منویات رهبری هم افزایی و تقویت گروه های مقاومت و ارتباط با گروه های مقاومت در سطح منطقه است.»

    حجت الاسلام اکنون به عنوان سخنگوی این جریان از طرف هیأت مؤسس جامعه روحانیت انقلابی انتخاب شده و در ادامه نوبت به سید محمد آقامیری، از اعضای فعلی شورای شهر، و یکی از اعضای موسس تشکل «جامعه روحانیت انقلابی» رسید تا وارد میدان تببین بیشتر این جامعه و معرفی این حلقه شود

در واقع آقا میری بعد از مساله خبرگان رهبری و اصرار به بازیگری در این عرصه خاص ، تاکید می کند عرصه دیگر حضور انتخاباتی این جامعه تازه ، انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود و البته بحث های خود را به صورت ملی و بین المللی دنبال می کنند. او البته روشن نمی کند که چطور یک گروه سیاسی داخلی با نقش آفرینی در انتخابات خبرگان قرار است نقش های بین المللی برعهده بگیرد، حالا شاید با حضور در انتخابات ریاست جمهوری و بعد برنده شدن کاندیدای مورد نظر تا حدودی این مساله ممکن باشد اما این پرش از سکوی شورای شهر تهران شاید کمی عجیب به نظر بیاید.

اما مرتضی استقامت که اکنون سخنگوی جامعه روحانیت انقلابی است، نیز از اعضای شورای شهر مشهد بوده که تحصیلات خود را در سطح ۳ مدیریت اسلامی و دانشجوی دکترا گذرانده است.

مرتضی استقامت نیز درباره تشکیل این تشکل پیش از این به خبرآنلاین گفته بوده که: «قبلاً بحثی تحت عنوان روحانیون و روحانیت مبارز داشتیم که با توجه به اتفاقاتی که افتاد این نکته به ذهنمان رسید که ما الان در جامعه به روحانیت انقلابی نیاز داریم که در جامعه باشد و از خواهران و برادرانی که در عرصه های مختلف فعالیت می کنند، در آن حضور داشته باشند، لذا فکری شکل گرفت و هیئت موسسی حدود ۱۸، ۱۹ نفر اعم از خواهران و برداران در حوزه تشکیل شدند. اساسنامه، مرامنامه و امور ثبت آن هم در حال انجام است. درصدد هستیم بعد از شناسایی افراد مجمع عمومی را تشکیل بدهیم، که بعد از تشکیل آن اساسنامه ای که پیش نویس آن تهیه شده به رأی گیری گذاشته می شود که اگر تصویب شد یکی از بحث های آن بحث تشکیل شورای مرکزی با رأی مستقیم مجمع عمومی است. اگر این شورا شکل بگیرد، هیئت موسسی که بیش از یک سال است جلسات مختلفی برای همفکری برگزار می کند، نقش خود را به آن شورا می سپارد و کار به سمت تثبیت می رود.»

ریشه های جامعه انقلابی تازه کجاست؟

نکته جالب این است که خود مرتضی استقامت نیز تاکید دارد که دو جامعه روحانیون مبارز و روحانیت مبارز پیش از این وجود داشته و در این بین 47 سال پس از انقلاب حالا با جامعه روحانیت انقلابی مواجه هستیم.

نکته دیگر این که «جامعه روحانیت مبارز» در سال 1356 و در بهبوهه مبارزات انقلابی با این عنوان تشکیل شد و «جامعه روحانیون مبارز» نیز در سال 1367 با انشعاب از جامعه روحانیت بود که وارد عرصه شد ، و جامعه مدرسین قم نیز در سال 1340 و باز در دوران مبارزات انقلابی روحانیون بود که تشکیل شد. اما درباره جامعه روحانیت تازه با توجه به عدم اعلام اسامی هنوز مشخص نیست سازوکار دقیق تشکیل آن چگونه بوده است.

در این بین اعضای جامعه روحانیت مبارز از تشکل جامعه روحانیت انقلابی کاملا بی خبر هستند و آیت الله مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه علمیه قم و دیگر عضو جامعه مدرسین، در واکنش به اعلام موجودیت جامعه روحانیت انقلابی گفت: من خبر ندارم و نمی دانم چه کسانی عضو آن هستند. درباره این تشکل تحقیق می کنم و اگر اطلاعی پیدا کردم، خبر می دهم.  وی حتی در مورد این که آیا این گروه انشعابی از جامعیتن محسوب می شود، نیز به خبرآنلاین گفته بود که: خیر.

آیت الله علی‌اکبر مسعودی خمینی، درباره جامعه روحانیت انقلابی نیز گفته است که: درباره واقعیت این تشکل بی اطلاع هستم.  در همین حال علی بنایی، از دیگر روحانی شاخص قم، ضمن اظهار بی اطلاعی درباره این تشکل گفت که به این مسئله ورود نخواهد کرد. 

حسین جلالی، رئیس دفتر سابق آیت الله مصباح یزدی نیز تاکید کرد که از این تشکل بی اطلاع بوده است.

    در واقع اکنون با تشکلی تازه و نوظهور مواجه هستیم که حدود نیم قرن پس از انقلاب ایران نام انقلابی بر خود نهاده و 17 چهره ناپیدا در موسسانش دارد اما اصلی ترین هدف خود را جدا از تبیینات دینی و فرهنگی ، بر اساس کنشگری در مجلس خبرگان رهبری تعریف کرده است

در واقع اکنون با تشکلی تازه و نوظهور مواجه هستیم که حدود نیم قرن پس از انقلاب ایران نام انقلابی بر خود نهاده و 17 چهره ناپیدا در موسسانش دارد اما اصلی ترین هدف خود را جدا از تبیینات دینی و فرهنگی ، بر اساس کنشگری در مجلس خبرگان رهبری تعریف کرده است و حال باید منتظر ماند و دید برنامه این گروه تازه برای انتخابات هایی که می رسد چه خواهد بود.