شناسهٔ خبر: 70348900 - سرویس فرهنگی
منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

رسالت رسانه در بازنمایی جایگاه بانوان

دکتراعظم محمودی، دانش‌پژوه دکترای مطالعات زنان

صاحب‌خبر -

ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و نام‌گذاری این تاریخ به روز زن فرصت‌ مغتنم و ارزشمندی است که در آن می‌توان به نحو بهتری به مسائل زنان پرداخت و در جایگاه والای زنانگی تأمل کرد. به همین مناسبت هر ساله اقشار مختلفی از بانوان به دیدار رهبر معظم انقلاب می‌روند. امسال نیز ۲۷ آذر ماه این دیدار هر چه باشکوه‌تر برگزار شد و در این باب نکات بسیاری برای گفتن وجود دارد. 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در فرازی از بیانات خود خطاب به جمع حاضر به تأثیر رسانه و اینکه زبان قوی در رسانه در تغییر سبک زندگی بسیار مهم است، پرداختند. در تحلیل بیانات رهبر معظم انقلاب، اگر تنها همین جمله مورد توجه قرار گیرد، از نظر پژوهشی و البته اجرایی اهمیت زیادی خواهد داشت. در رابطه با رسانه‌های داخلی به‌ویژه ضرورت پرداختن مستمر به این موضوعات به‌واسطه تأثیر آن بر تغییر سبک زندگی بانوان ایرانی مهم است. همه واقفیم امروزه رسانه در قالب‌های مختلف اعم از پلتفرم‌های فضای مجازی و یا رسانه‌های ملی و نمایش خانگی، سینما، تئاتر و غیره بخش جدایی‌ناپذیر زندگی همه افراد جامعه اعم از تقسیم بندی‌های سنی و جنسیتی است. بنابراین بخش مهمی از سبک زندگی افراد جامعه متأثر از محتوای همین رسانه‌هاست؛ چرا که به عنوان قدرتمندترین ابزارهای ارتباطی که روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، اثرگذار هستند. 
رسانه در ابعاد مختلفی از جمله الگوسازی، هنجارسازی، عادی‌سازی نابهنجاری‌ها، تغییر ارزش‌ها و باورها و عبور از مرزهای فرهنگی و پذیرش خرده فرهنگ‌ها بسیار مؤثر است. با توجه به اهمیت رسانه در زندگی و ضرورت استفاده از آن و دسترسی افراد مختلف جامعه و اقشار متفاوت می‌توان ارتباط مستقیم رسانه و زبان قوی آن و سبک زندگی و همچنین انگیزه دست‌اندازی سیاسی و استعماری سیاستمداران عالم را در بیانات روز سه‌شنبه رهبر معظم انقلاب مشاهده کرد. 
بانوان ایران با برخورداری از گوهر ایمان و پایبندی به ارزش‌های اخلاقی، می‌توانند در محیط خانواده سرچشمه آرامش و در جامعه عامل پیشرفت و تحول باشند و این مقوله باید در رسانه‌ها برجسته شده و بازتاب داده شود. در نگاه اسلامی، ارزشمندی زن نه در ظواهر مادی، بلکه در تعالی روحی، تقوا، علم‌آموزی و خدمت به انسانیت معنا می‌یابد. بانوان ایرانی نیز از دیرباز جایگاه حکمت، شجاعت، تمدن‌سازی را با خود حمل کرده و در بحران‌های تاریخی نقش بسزایی در سعادت جامعه و پیروزی‌های متفاوت ایفا کرده‌اند. وقتی زنان و مادران یک جامعه به واسطه القای سبک‌های متفاوت که دور از باورها و ارزش‌های انسانی و اسلامی است، از ارزش‌های فردی و اجتماعی و همچنین از سبک فرزندپروری سالم فاصله می‌گیرند و هنجارهای اجتماعی متحول می‌شود، جامعه به سمت بی‌تفاوتی و مادی‌گرایی حرکت می‌کند. نگاه‌های فردی رشد کرده و منافع فردی پررنگ می‌شود. این سبک زندگی زمینه را برای انگیزه‌مندی سیاستمداران و سرمایه‌داران عالم در راستای رسیدن به اهداف خود بیش از پیش فراهم می‌کند.
 با توجه به این نکات و همچنین شناخت انگیزه سیاستمداران و سرمایه‌داران عالم باید بیش از پیش به محتوا و زبان رسانه اشراف پیدا کرد. رسانه، امروز به یکی از اعضای خانواده بدل شده است. پس باید اذعان کرد وقت  آن است بیش از پیش با توجه به بیانات پدرانه رهبر معظم انقلاب و تذکر ایشان در رابطه با نقش رسانه در سبک زندگی بانوان ایران اسلامی، تأمل بیشتری کرد. جامعه امروز ایران نیاز به گام‌های محکم‌تر و سرعت عمل بیشتری در رابطه با حفظ سبک زندگی ایرانی و اسلامی دارد و این امر مستلزم این است که متولیان رسانه‌های موجود، هر آنچه برای مدیریت هوشمندانه بانوان ایرانی در زمینه اتخاذ سبک زندگی فردی و خانوادگی مبتنی بر موازین اسلام و سنت‌های ناب ایران کهن لازم است را در بستر رسانه در اختیارشان قرار دهند و امور زنان را چه در رابطه با رسانه و چه مسائل دیگری که در سخنرانی و مطالبات بانوانی که به عنوان نماینده اقشار مختلف بانوان ایران در دیدار با رهبرمعظم انقلاب، بیان شد به یک دیدار سالانه و مناسبتی تقلیل ندهند و بانوان ایران شاهد باشند هر ساله پس از دیدار با رهبر معظم انقلاب تغییراتی اساسی در رابطه با جایگاه و نقش زنان  در خانواده و اجتماع رقم می‌خورد‌.