شناسهٔ خبر: 70263560 - سرویس فرهنگی
منبع: مهر | لینک خبر

«سینما» در هفته‌ای که گذشت؛

از غوغای مستند با طعم «ضدقهرمان» و «آسانسور» تا توقیف در «حقیقت»!

در هفته‌ای که گذشت، سینمای ایران تحت تاثیر برگزاری هجدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» و برخی فیلم‌های چالشی آن بود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر -گروه هنر-آزاده فضلی؛ «سینما» یکی از هنرهای هفت‌گانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویس‌ها و گروه‌های خبری رسانه‌ها به خود اختصاص می‌دهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذره‌بین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل می‌شوند. این هنر پرطرفدار و مردمی، در زمان برگزاری جشنواره‌های سینمایی پررونق می‌شود و علاقه به ژانر مربوطه‌ای که در جشنواره اکران می‌شود نیز مورد استقبال قرار می‌گیرد.

هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران از روز دوم هفته گذشته آغاز شده و تا ۸ روز ادامه خواهد داشت. بنابراین هفته گذشته اخبار سینمایی رسانه‌ها و هنرمندان به سمت سینمای مستند سوق پیدا کرد و اکثر اخبار تحت تأثیر این جشنواره قرار گرفتند.

در ادامه درصدد هستیم تا علاوه بر اخبار «سینماحقیقت»، اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیش‌روی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.

از غوغای مستند با طعم «ضدقهرمان» و «آسانسور» تا توقیف در «حقیقت»!

وقتی «ضدقهرمان»، «آسانسور» و «تورگی» پرمخاطب شدند

تاکنون هفت روز از هجدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» گذشته است و در این یک هفته اکثر ۶۸ مستند بخش ملی که شامل ۲۵ مستند بلند، ۲۰ مستند نیمه بلند و ۲۲ مستند کوتاه هستند و ۳۵ مستند بخش بین‌الملل که شامل ۱۶ مستند کوتاه، ۹ مستند نیمه بلند و ۱۰ مستند بلند و همچنین ۱۱ مستند ایرانی در این بخش هستند، اکران شده‌اند.

همچنین، ۶ مستند ایرانی نیز در بخش خارج از مسابقه، ۲۲ فیلم مستند کوتاه در بخش غزه، ۵ مستند بخش اساتید و ۶ مستند خارجی برای نمایش در بخش نمایش‌های ویژه اکران شدند. به اضافه اینها، مستندهای «سبز بن‌دار» به کارگردانی منوچهر مشیری، «کیارستمی مشغول کار است» ساخته سیف‌الله صمدیان، «پرواز در مه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مجتبی امینی در بخش نمایش ویژه هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» روی پرده رفته است.

در روزهای اول جشنواره، فیلم مستند «خط القعر» و «ضد قهرمان» مورد توجه مخاطبان قرار گرفتند که در بخش مسابقه هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارند؛ «خط القعر» نگاهی تاریخی دارد و صرفاً به اتفاقات سال ۵۸ و ۵۹ نپرداخته است بلکه به مناقشات مرزی که از گذشته میان ایران و عراق وجود داشت، به ویژه در تعیین موقعیت مرزی در اروند رود پرداخته است.

«ضد قهرمان» نیز درباره تقابل میان جریان فکری و سیاسی صادق خلخالی و شهید بهشتی است؛ این مستند درباره تقابل ۲ تفکر است که از شروع انقلاب تا سال ۶۰ اوج و ظهور پیدا کرد. ۲ جریانی که یک طرف آن صادق خلخالی و بنی صدر و در طرف مقابل شهید بهشتی و شهید قدوسی حضور داشتند. اوج درگیری این ۲ جریان فکری که در بالاترین سطح حاکمیت قرار دارند مربوط به سال‌های ۵۸ - ۵۹ است اما از سال ۶۰ این تقابل علنی و در پایان منجر به شهادت آقای بهشتی می‌شود.

اما در ادامه جشنواره، فیلم مستند «آسانسور» مورد توجه قرار گرفت؛ مستند «آسانسور» درباره یک کارتن خواب بهبود یافته به نام محمد صابری است که بعد از پاکی و برگشتن به زندگی، به ایفای نقش در سریال «یاغی» محمد کارت دعوت می‌شود.

محمد کارت با ۲ فیلم مستند «تورگی» و «آسانسور» در مقام تهیه کننده در این دوره جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد که هر ۲ در بخش مسابقه هستند. کسانی که فضای فیلمسازی محمد کارت را می‌شناسند، متوجه شباهت و همخوانی این فیلم‌ها با فضای فیلمسازی کارت می‌شوند با وجودی که او در این ۲ فیلم مستند جایگاه تهیه کننده را دارد.

از غوغای مستند با طعم «ضدقهرمان» و «آسانسور» تا توقیف در «حقیقت»!

تاثیر سینما بر تصمیمات کشوری

در سومین روز از هجدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» پردیس سینمایی چارسو میزبان چند مهمان از جمله رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی و محمدجواد ظریف معاون راهبردی رئیس جمهور و فرزاد حسنی بود.

ظریف پس از تماشای مستند «من هامونم» درباره این فیلم در جمع خبرنگاران گفت: مستند «من هامونم» فیلم بسیار جالبی بود و به‌نظرم قابلیت پخش بین‌المللی را دارد. دنیا باید ببیند که چه بر سر تالاب هامون آمده است.

وی درباره پیگیری وضعیت هامون و حقابه هیرمند عنوان کرد: ما باید در رابطه با هامون موضوعات مختلفی را کنار هم ببینیم؛ هم روش برخورد حاکمیت کنونی در افغانستان و هم سایر کارهایی که ایران باید انجام دهد تا وابسته به خارج نباشد. در اولین فرصت بنده حتماً یک کار بین‌المللی خواهم کرد و به صورت توییت درباره این مستند کاری می‌کنم که بیشتر دیده شود. امیدوارم بقیه دوستان هم کاری کنند که مستند «من هامونم» در معرض دید قرار بگیرد.

فیلم مستند «رویاباف و قاضی» نیز به دلیل کارگردانی حسام اسلامی که چهره شناخته‌شده‌ای در سینمای مستند است، مورد اقبال قرار گرفت اما علیرغم موضوع دارای حساسیت فیلم و ویژگی‌هایی چون نمایش قاضی زن در مستند که جذابیت‌هایی را در فیلم رقم زده بود، فیلمساز نتوانسته بود این سوژه خوب و حساس را درست پیش ببرد. همچنین به اعتقاد نگارنده، ساختگی بودن برخی پلان‌های فیلم ضعف بزرگی را برای این فیلم در برداشته است.

از غوغای مستند با طعم «ضدقهرمان» و «آسانسور» تا توقیف در «حقیقت»!

سام کلانتری و حضور ناگهانی علی اکبرصادقی در حقیقت!

یکی دیگر از فیلم‌های مورد توجه جشنواره، «رخ» بود که بخشی از ذهنیات و درونیات علی‌اکبر صادقی هنرمند نقاش و تصویرگر پیشکسوت را روایت می‌کند، در هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» به نمایش درآمد.

نکته جالب، حضور این فیلم در جشنواره «سینماحقیقت» است، چراکه سال گذشته همزمان با برگزاری هفدهمین جشنواره فیلم مستند ایران و در روز ۲۹ آذر، «رخ» در تالار وحدت به صورت خصوصی اکران شد و همان زمان، سام کلانتری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه «رخ» در جشنواره‌های داخلی حضور نخواهد داشت، بیان کرد: پخش بین المللی فیلم مستند «رخ» آغاز شده است و قصد حضور در جشنواره‌های خارجی را داریم اما فعلاً قرار نیست فیلم را در ایران به نمایش بگذاریم!

در میانه جشنواره، ۴ فیلم مستند «آسانسور»، «تورگی»، «روبارو» و «ضد قهرمان» به سانس فوق‌العاده هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» رسیدند. همچنین، فیلم‌های مستند «رویاباف و قاضی»، «حرفه‌ای»، «لب شور» و «شگرد» مورد توجه مخاطبان سینمای مستند قرار گرفت.

از غوغای مستند با طعم «ضدقهرمان» و «آسانسور» تا توقیف در «حقیقت»!

وقتی چارسو امنیتی می‌شود!

یکی از بخش‌های مورد توجه جشنواره حقیقت، اکران‌های ویژه است؛ فیلم «پرواز در مه» ساخته مجتبی امینی که روایتی از آخرین سفر استانی رئیس جمهور شهید است نیز از این قاعده مستثنی نبود و اکثر مخاطبان جشنواره را به سالن نمایش کشاند تا ابعاد جدیدی از چند ساعت پایانی عمر و شهادت آیت الله رئیسی را مشاهده کنند که در نهایت، اغلب مخاطبان ناکام ماندند و با مساله جدیدی مواجه نشدند.

فیلم دیگر، «خاک مادر» اثر محسن اسلام‌زاده مستندساز پرکار است که قرار بود جمعه شب ۲۳ آذر اکران شود اما شنیده‌های خبرنگار مهر حاکی از آن است که به دلایل امنیتی جلوی اکران آن گرفته شده است! چراکه این فیلم به ماجرای اتفاقات سال ۱۴۰۱ در سیستان و بلوچستان پرداخته است.

از غوغای مستند با طعم «ضدقهرمان» و «آسانسور» تا توقیف در «حقیقت»!

خلاصه اینکه شب‌های پرشور مستند در پردیس چارسو با وجود آلودگی شدید هوای تهران برقرار است و فردا یکشنبه ۲۵ آذر به پایان می‌رسد.

مستر کلاس آنلاین «جاشوا اوپن هایمر» با حضور احمد الستی امروز در سالن ۴ پردیس چارسو از ساعت ۱۸ تا ۲۰ برگزار خواهد شد.

معرفی رئیس جدید «اوج»

روز اول هفته گذشته، سید محمد هاشمی به عنوان مسئول سازمان هنری رسانه‌ای اوج تعیین شد که از جمله سوابق او می‌توان به قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ در دولت سیزدهم، جانشین بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا (عج) و معاون توانمندسازی و امور استان‌های سازمان هنری رسانه‌ای اوج اشاره کرد.

پیش از این احسان محمدحسنی مؤسس سازمان اوج، ۱۵ سال مدیریت سازمان هنری رسانه‌ای اوج را برعهده داشت و بعد از استعفای او ساسان زارع موقتاً به عنوان سرپرست این مجموعه انتخاب شده بود.

خبرهایی از «فیلم فجر»

بر اساس اعلام احد صادقی مدیر دبیرخانه چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، آثار متقاضی رقابت در جشنواره چهل و سوم از پایان هفته جاری مورد بازبینی هیئت انتخاب قرار خواهند گرفت و نکته قابل توجه حضور پررنگ فیلمسازان اول است که حدود نیمی از آثار متقاضی را به خود اختصاص داده اند.

از غوغای مستند با طعم «ضدقهرمان» و «آسانسور» تا توقیف در «حقیقت»!

تنوع ژانری در جشنواره امسال قابل توجه است که از میان آنها می‌توان به ۵۲ اثر اجتماعی، ۱۰ فیلم کمدی، ۵ فیلم کودک و نوجوان و ۱۰ فیلم دفاع مقدس اشاره کرد که متقاضی رقابت در جشنواره امسال هستند. ۳ فیلم انیمیشن هم در میان آثار ثبت نام شده حضور دارد.

همچنین، ثبت‌نام مسابقه تبلیغات سینمای ایران در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، ۱۷ آذر به پایان رسید. حافظ احمدی مدیر بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران نیز اعلام کرد که ۲۸ مجموعه عکس، ۱۱۰ پوستر و ۱۴۳ آنونس و تیزر از فیلم‌های اکران شده، برای رقابت در این بخش ثبت‌نام کردند که هنرمندان این بخش نسبت به سال گذشته بیشتر هستند.

سانحه‌ای برای کیانوش عیاری

در هفته‌ای که گذشت، کیانوش عیاری به دلیل ضربه‌ای که ناشی از زمین خوردن به سرش وارد شده بود، دچار عارضه مغزی شد. جمعه شب گذشته عمل جراحی انجام داد و روز ۱۷ آذر به بخش عمومی بیمارستان منتقل شد.

سید مجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر به همراه نیکنام حسینی پور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه ۱۹ آذر با حضور در بیمارستان محل بستری کیانوش عیاری، پیگیر وضعیت درمانی این کارگردان پیشکسوت شدند.