شناسهٔ خبر: 6974769 - سرویس اقتصادی
منبع: رویکرد | لینک خبر

دلار روی قیمت ۳۳۴۰ تومان ایستاد

پیچ قیمتی در بازار ارز

دنیای اقتصاد

روند بازارها در روزهای گذشته نشان می‌دهد که امروز چهارشنبه دو نیروی متضاد در بازار ارز زورآزمایی خواهند کرد: «بازیگران بازار سکه» و «بازیگران بازار ارز».

صاحب‌خبر -
پیچ قیمتی در بازار ارز
به گزارش گروه اقتصاد رویکرد، روند بازارها در روزهای گذشته نشان می‌دهد که امروز چهارشنبه دو نیروی متضاد در بازار ارز زورآزمایی خواهند کرد: «بازیگران بازار سکه» و «بازیگران بازار ارز». این امر البته مشروط به بالا ماندن قیمت اونس تا آخر وقت روز سه‌شنبه است. دسته اول از معامله‌گران مورد اشاره افرادی هستند که عموما در معاملات آتی سکه دستی دارند و دسته دوم معامله‌گران ارزی هستند که جهت فکری آنها عموما فضای خرید و فروش‌های میدان روبه‌روی پاساژ افشار (محل مبادلات ارزی این دسته) را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.


این گروه امروز به‌واسطه امید به بازگشت نوسان‌گیری جغرافیایی عمدتا انتظار افزایشی دارند. در صورت بالا ماندن اونس، سکه‌بازانی که از رشد سکه دچار ضرر زیان می‌شوند، سعی خواهند کرد با مداخله در بازار ارز و فروش دلار به تنظیم قیمت این کالای گران‌بها بپردازند تا مانع از ضرر خود شوند، حال آنکه معامله‌گران دلار با توجه به انتظارات افزایشی سعی خواهند کرد اقدام به خرید دلار کنند و قیمت را به محدوده بالاتری وارد کنند.این دو نیرو روز دوشنبه با هم برخورد کرده بودند که حاصل آن ثبات قیمتی دلار و افزایش جزئی سکه بود. در سومین روز هفته، بهای دلار مانند روز یکشنبه روی قیمت ۳۳۴۰ تومان ایستاد، ولی قیمت سکه تحت‌تاثیر رشد اونس با ۲ هزار تومان رشد به قیمت ۸۷۸ هزار تومان رسید. ناگفته پیداست که در صورت رشد دلار امکان داشت سکه به راحتی از کانال ۸۷۰ هزار تومان عبور کند.

انگیزه‌های متضاد
معامله‌گران دسته اول یعنی سکه‌بازان به‌واسطه اینکه ممکن است از قیمت بالای سکه در آینده دچار زیان شوند، به‌دنبال تنظیم قیمت این کالای گران‌بها از کانال دلار هستند. به‌عنوان مثال، زمانی‌که بهای اونس در بازارهای جهانی در مسیر کاهشی قرار می‌گیرد، این گروه با ورود به بازار ارز و خرید دلار سعی می‌کنند مانع افت سکه شوند، اما از دیگر سو، هنگامی که بهای اونس در مسیر افزایشی قرار می‌گیرد، سعی می‌کنند با فروش ارز مانع از افزایش زیاد و غیرمنتظره این کالای گران‌بها شوند. علت این تحرکات را بیشتر باید در معاملات آتی سکه‌بازان جست‌وجو کرد. در واقع این معامله‌گران در مواقعی وارد زمین دلار می‌شوند که ممکن باشد قیمت‌های آتی سکه معامله‌شده‌شان تحت‌تاثیر نوسانات اونس زمینه ضرر و زیان هنگفتی را برای آنها فراهم کند.

به این ترتیب در حال حاضر با توجه به بالا رفتن اونس، دسته اول نقش نیروهای کاهنده را خواهند داشت که سعی خواهند کرد با فروش دلار از افزایش زیاد سکه جلوگیری کنند. این نیروی کاهنده در بعدازظهر روز دوشنبه نقش کاهشی خود را ایفا کرد. در بازار غیررسمی روز سه‌شنبه که روز تعطیل بود نیز با توجه به عبور اونس از محدوده ۱۱۱۰ دلار، فروش ارز برخی معامله‌گران سکه ادامه یافت. به‌نظر می‌رسد این گروه، ارز دپوی شده‌ای را که در روزهای کاهشی اونس خریداری کرده بودند می‌فروشند تا قیمت سکه کمتر تحت‌تاثیر اونس قرار بگیرد.

اما نیروی دوم که بازار ارز امروز را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد، خود بازیگران بازار دلار هستند که عمدتا تکیه به سمت تقاضا دارند. این دسته به واسطه اینکه چند روزی خبری از نوسان‌گیری جغرافیایی نبود، اعتقاد دارند در روزهای آینده (به‌خصوص امروز چهارشنبه) شاهد بازگشت این بخش از تقاضا خواهیم بود. به گفته برخی از فعالان، نوسان‌گیران جغرافیایی پس از اینکه در روز شنبه وارد بازار داخلی شدند، دیگر دست به نوسان‌گیری و خروج ارز از بازار ارزان‌تر داخلی نزدند، عاملی که موجب شده است، تعداد زیادی از معامله‌گران پاساژ افشار تصور کنند که این بخش بار دیگر برای تهیه ارز مورد نیاز خود در روز چهارشنبه و پیش از تعطیلات انتهای هفته وارد بازار می‌شوند و با خرید خود قیمت را در مسیر افزایشی قرار می‌دهند. انتظار افزایشی این دسته موجب شده بود که آنها روز دوشنبه دلار آتی روز چهارشنبه را با قیمت بالاتری از نرخ نقدی بازار معامله کنند.

دو نیروی یاد شده در روز دوشنبه هم با هم برخورد کردند که نتیجه تصادم آنها(نیروی افزایشی معامله‌گران دلار و کاهشی معامله‌گران سکه) ثبات قیمتی دلار بود. البته با وجود ثبات، برخورد این دو نیرو موجب افزایش دامنه نوسان در بعدازظهر روز دوشنبه شد. در آخر وقت سومین روز هفته، قیمت‌های متفاوتی در بازار ارز وجود داشت که البته نرخ عرضه و تقاضای عمده همان ۳۳۴۰ تومان بود. بازیگران بازارساز رسمی نیز اقدام به عرضه ارز با قیمت ۳۳۳۶ تومان کرده بودند. تصادم این دو نیرو و نوسانات آخر وقت دوشنبه نشانگر آن است که بازار ارز امروز هم با پیچیدگی نیروهای متضاد مواجه خواهد بود و دلار در یک پیچ قیمتی قرار دارد. به طور قطع در صورت ماندن اونس در بالای ۱۱۰۰ دلار، معامله‌گران سکه سعی خواهند کرد از ارز دپوی شده خود برای مدیریت قیمت‌ سکه استفاده کنند، حال آنکه بازیگران غیررسمی با توجه به انتظارات افزایشی حاصل از بازگشت تقاضای آربیتراژی سعی خواهند کرد که دلار را وارد محدوده بالاتر کنند.