شناسهٔ خبر: 69741198 - سرویس اقتصادی
منبع: مهر | لینک خبر

تجارت ناجوانمردانه شرکت‌های بزرگ مواد غذایی در کشورهای فقیر

نتیجه یک گزارش نشان می‌دهد بزرگترین شرکت‌های مواد غذایی و نوشیدنی جهان محصولاتی را در کشورهای کم‌درآمد می‌فروشند که نسبت به محصولات فروخته‌شده در کشورهای ثروتمند، از سلامت کمتری برخوردارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، گروه ابتکاری ATNI یا «طرح ابتکاری دسترسی به تغذیه» که از سال ۲۰۲۱ در حال بررسی کیفیت مواد غذایی فروخته‌شده توسط شرکت‌های بزرگ تولید مواد غذایی در جهان است، در گزارش جدید خود محصولات فروخته‌شده توسط شرکت‌هایی بزرگ از جمله نستله، پپسیکو و یونیلور را به‌عنوان بخشی از یک شاخص جهانی بررسی کرد.

نتیجه این بررسی این گروه غیرانتفاعی نشان داد که محصولات ۳۰ شرکت مورد مطالعه، که در کشورهای کم‌درآمد فروخته شده‌اند، در سیستم رتبه‌بندی کیفیتی که توسط دولت‌های استرالیا و نیوزلند ایجاد شده است، امتیاز کمتری نسبت به محصولات فروخته شده در کشورهای با درآمد بالا کسب کرده‌اند.

در سیستم رتبه‌بندی ستاره سلامت، محصولات از نظر سلامتی از ۵ رتبه‌بندی می‌شوند که ۵ بهترین هستند و امتیاز بالای ۳٫۵ به‌عنوان انتخاب سالم‌تری در نظر گرفته می‌شود.

در کشورهای کم‌درآمد، محصولات فروخته شده توسط شرکت‌های چندملیتی مورد بررسی امتیاز ۱٫۸ را در این سیستم به دست آورده است، درحالی‌که امتیاز این محصولات در کشورهای پردرآمد ۲٫۳ بود.

مارک ویجن، مدیر تحقیقات ATNI در گفت‌وگو با رویترز گفت که این‌یک تصویر بسیار واضح است که آنچه این شرکت‌ها در فقیرترین کشورهای جهان می‌فروشند، یعنی کشورهایی که اصلی‌ترین بازارهای این شرکت‌ها هستند، محصولات سالمی نیستند و این زنگ خطری برای دولت‌های این کشورها است.

این اولین بار است که شاخص ATNI ارزیابی را به کشورهای کم‌درآمد و پردرآمد تقسیم می‌کند. بر اساس این گزارش، این شاخص مهم است زیرا غذاهای بسته‌بندی‌شده به‌طور فزاینده‌ای در بحران چاقی که اکنون یک پدیده جهانی است، نقش دارند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان با مشکل چاقی زندگی می‌کنند. بانک جهانی تخمین می‌زند که ۷۰ درصد از افرادی که دارای اضافه‌وزن هستند در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می‌کنند.