شناسهٔ خبر: 69268000 - سرویس سیاسی
منبع: عصر ایران | لینک خبر

اطلاعات آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران لو رفت

مقامات آمریکایی در تلاشند منبع "نشت اطلاعاتی" را که چگونگی تمرینات نظامی و تسلیحات مورد استفاده اسرائیل در حمله به ایران را توصیف می کند،مشخص کنند.

صاحب‌خبر -

اسناد اطلاعاتی آمریکا درباره چگونگی حمله اسرائیل به ایران لو رفته است.

به گزارش عصرایران به نقل از نیویورک تایمز ، مقامات آمریکایی در تلاشند منبع "نشت اطلاعاتی" را که چگونگی تمرینات نظامی و تسلیحات مورد استفاده اسرائیل در حمله به ایران را توصیف می کند،مشخص کنند.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز: افشای 2 سند اطلاعاتی فوق سری ایالات متحده که تصاویر ماهواره‌ای اخیر از تدارکات نظامی اسرائیل برای حمله احتمالی به ایران را نشان می دهند، مقامات آمریکایی را نگران کرده است.

این دو سند در روزهای اخیر توسط آژانس ملی اطلاعات جغرافیایی آمریکا تهیه شده است که مسئولیت تجزیه و تحلیل تصاویر و اطلاعات جمع آوری شده توسط ماهواره های جاسوسی آمریکا را بر عهده دارد. آنها از روز جمعه در پیام رسان تلگرام شروع به پخش کردند و توسط حساب‌های تلگرامی عمدتا طرفدار ایران مورد بحث قرار گرفتند.

کانال تلگرامی تحت عنوان " میدل ایست اسپکتتور" روز جمعه گذشته نخستین جایی بود که این دو سند ماهواره ای را افشا کرد و سپس این اسناد به طور گسترده در کانال های تلگرامی دست به دست شدند.

این کانال تلگرامی به طور معمول محتوای طرفدار ایران را منتشر می‌کند و در پروفایل اکانت ایکس خود ادعا شده که در ایران مستقر است.

این اسناد که تفسیرهایی از تصاویر ماهواره‌ای ارائه می‌کنند، شمایی کلی از حمله احتمالی اسرائیل به ایران در روزهای آینده ارائه می‌کنند. چنین حمله ای در تلافی حمله ایران در اوایل ماه جاری خواهد بود که خود پاسخی به حمله اسرائیل بوده است.

یکی از این اسناد با عنوان "اسرائیل: نیروی هوایی به آماده سازی برای حمله به ایران ادامه می دهد" است و تمرینات نظامی اخیر اسرائیل در هفته گذشته (روزهای 15 و 16 اکتبر) را توصیف می کند. در سند دوم توضیح داده می‌شود که اسرائیل چگونه در حال تغییر مکان موشک‌ها و تسلیحات خود در صورتی است که ایران به حملات آن پاسخ دهد.

اطلاعات آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران لو رفت

این اسناد تصاویر ماهواره ای را توصیف می کنند. برخی از مقامات می گویند که اگر اسناد بیشتری به دست نیاید، خسارت محدود می شود - علاوه بر اینکه بار دیگر میزان جاسوسی ایالات متحده از یکی از نزدیک ترین متحدان خود را آشکار می کند. برخی دیگر از مقامات می گویند که افشای طرح های جنگی یک متحد یک مشکل جدی است.

برخی ناظران نیز معتقدند که درز دادن این اطلاعات می تواند اقدامی عامدانه از سوی دولت بایدن باشد. برخی نیز می گویند این کار می تواند یک عملیات هماهنگ از سوی آمریکا و اسرائیل برای گمراه کردن ایران باشد.

مقامات به طور خصوصی تایید کردند که اسناد معتبر هستند، اگرچه آژانس ملی اطلاعات جغرافیایی و دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا از اظهار نظر خودداری کردند.

اطلاعات موجود در گزارش ممکن است تنها بخشی از اطلاعاتی را که ایالات متحده جمع آوری کرده است منعکس کند؛ چون حملات سایبری یا خرابکاری احتمالی اسرائیل در داخل ایران و در جریان حمله به راحتی از ماهواره های جاسوسی آمریکا قابل مشاهده نیست. 

روز جمعه در آلمان از جو بایدن پرسیده شد که آیا می‌داند اسرائیل چه زمانی قصد حمله دارد و چه نوع اهدافی را انتخاب کرده است. او که از صحبت بیشتر در مورد این موضوع خودداری کرد، گفت: "بله "

اما به نظر می‌رسید که اظهارات او به این نکته اشاره می‌کرد که او و نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو به نوعی به تفاهم رسیده‌اند که چه نوع اهدافی مورد اصابت قرار می‌گیرد. پیش از این، بایدن از اسرائیل خواسته بود از سایت‌های هسته‌ای و انرژی ایران دوری کند. 

مقامات آمریکایی گفتند که نمی‌دانند اسناد از کجا گرفته شده است و همچنان در جستجوی منبع اصلی نشت هستند. اما بر اساس انتشارات غیرمجاز قبلی، مقامات گفتند که به احتمال زیاد کار کارمندان سطح پایین دولت بوده است.

این اسناد عکس های ماهواره ای یک تمرین نظامی اسرائیل در 15 اکتبر را برای آماده سازی برای حمله تلافی جویانه احتمالی به ایران توصیف می کند. بر اساس گزارش اطلاعاتی، بخشی از هدف این رزمایش تمرین سوخت‌گیری هوایی و عملیات جستجو و نجات بود. در این گزارش آمده است که این رزمایش شامل نیرویی به اندازه آنچه اسرائیل در حمله به یمن در 29 سپتامبر استفاده کرد، بود.

اطلاعات آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران لو رفت

این اسناد همچنین آماده سازی اسرائیل برای موشک های بالستیک دوربرد و پرتاب شده از هوا را مورد بحث قرار می دهد. موشک های هوا به زمین؛ هواپیماهای سوخت رسان هوایی و سایر هواپیماهای پشتیبانی. در این اسناد همچنین آمده است که اسرائیل با هواپیماهای بدون سرنشین به نظارت مخفیانه بر ایران پرداخته است.

سی ان ان به نقل از یک مقام آگاه دولتی آمریکا نوشته که دولت جو بایدن در حال تحقیق برای دانستن این است که چه کسانی به این اسناد دسترسی داشته‌اند. بر اساس گزارش سی‌ان‌ان روند رایج در این تحقیقات نیازمند تحقیق پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در همکاری با وزارت دفاع و سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا است.