شناسهٔ خبر: 68729408 - سرویس گوناگون
منبع: مهر | لینک خبر

راهنمای باز کردن پیچ زنگ زده؛ معرفی ۷ روش کاربردی

پیج‌های زنگ زده به دلیل افزایش اصطکاک، گیر کردن پیج به مهره و آسیب این دو به راحتی باز نمی‌شوند و ممکن است مجبور شویم برای باز کردن آن به روش‌های غیرمعمول متوسل شویم.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، زنگ زدگی یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که با گذر زمان ممکن است هر فلزی را درگیر خود کند، در این مسیر پیچ‌ها هم ممکن است دچار چنین حالتی شوند. پیج‌های زنگ زده به دلیل افزایش اصطکاک، گیر کردن پیج به مهره و آسیب این دو به راحتی باز نمی‌شوند و ممکن است مجبور شویم برای باز کردن آن به روش‌های غیرمعمول متوسل شویم. این مشکل در همه جا از خانه و ماشین گرفته تا پروژه‌های بزرگ صنعتی ممکن است رخ دهد. به همین دلیل در این نوشته تلاش خواهیم کرد تا روش‌هایی را برای باز کردن پیچ زنگ زده در اختیار شما قرار دهیم.

چرا باید پیچ‌های زنگ زده را باز کنیم؟

راهنمای باز کردن پیچ زنگ زده؛ معرفی ۷ روش کاربردی

در برخی از موارد مانند لاستیکی که پنچر شده است و نیاز است لاستیک را تعویض کنیم، همه متفق‌القول هستند که باز کردن پیج زنگ زده ضروری است؛ اما در برخی از موارد ممکن است مضرات پیچ زنگ زده به راحتی دیده نشود. اگر فکر می‌کنید هر پیچ زنگ زده‌ای که کار می‌کند، نباید باز شود به سختی در اشتباه هستید و کافی است نگاهی بیندازید به دلایل زیر:

۱- کاهش ایمنی

با افزایش زنگ زدگی پیچ‌ها، مقاومت آن‌ها پایین می‌آید و ممکن است به طور ناگهانی شل شوند یا بشکنند که این امر می‌تواند خطرات جدی برای ایمنی افراد به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال در یک شهر بازی اگر پیچ‌ها زنگ زده باشند، ممکن است که باعث خراب شدن دستگاه‌های بازی شده و زندگی افراد را به خطر بیندازد.

۲- ممانعت از تکمیل پروژه‌های تعمیر و نگهداری

اکثر پروژه‌های بزرگ تعمیر و نگهداری چه در خانه باشد چه در محیط‌های صنعتی، وابسته به باز و بسته کردن پیچ‌ها هستند. پیچ‌های زنگ زده مانعی جدی در برابر پیشرفت این پروژه‌ها محسوب می‌شوند و در بسیاری از موارد باعث کاهش مقاومت و استحکام سازه‌ها و تجهیزات می‌شوند.

۳- اختلال در عملکرد تجهیزات

پیچ‌ها نقش مهمی در اتصال قطعات به همدیگر ایفا می‌کنند و زنگ زدگی هر کدام از آن‌ها می‌تواند اتصالات را سست کرده و باعث کاهش عملکرد و عمر مفید تجهیزات شود. از طرفی دیگر باز کردن پیچ زنگ زده مانع از انتقال زنگ زدگی به قسمت‌های دیگر شده و مانع از آسیب‌های جدی‌تر خواهد شد. به این ترتیب عمر مفید تجهیزات افزایش پیدا کرده و ارزش آن‌ها حفظ می‌شود.

۷ روش باز کردن پیچ زنگ زده

راهنمای باز کردن پیچ زنگ زده؛ معرفی ۷ روش کاربردی

روش‌های مختلفی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان پیچ‌های زنگ زده را باز کرد. در نظر داشته باشید که با توجه به میزان زنگ زدگی و نوع پیچ ممکن است نیاز باشد روش‌های مختلفی را امتحان کنید تا بتوانید بهترین روش ممکن را پیدا کنید. در ادامه ۷ روش باز کردن پیچ‌های زنگ زده را با همدیگر مرور خواهیم کرد:

۱- استفاده از تجهیزات برقی و شارژی

اگر پیچ زنگ زده متعلق به لاستیک ماشین باشد، کمک گرفتن از آچار بکس بادی، شارژی یا برقی می‌تواند کمک کننده باشد. چرا که انرژی بیشتری را به پیچ منتقل کرده و به راحتی پیچ را باز خواهد کرد. در صورتی که پیچ به گونه‌ای است که به پیچ گوشتی نیاز دارد با خرید پیچ گوشتی شارژی می‌توانید این معضل را حل کنید. استفاده از تجهیزات برقی زمانی کاربردی خواهد بود که سر مهره‌ها یا لبه پیچ‌ها ساییده نشده باشد و بشود آچار یا پیچ گوشتی را به آن گیر داد.

۲- استفاده از مواد روان کننده

در صورتی که پیچ به مدت طولانی زنگ زده است و باز کردن آن ممکن است با شکسته شدن پیچ همراه باشد، اضافه کردن کمی مایع روان کننده مانند گازوئیل، روغن یا اسپری ضد زنگ ممکن است کمک کننده باشد. این مواد باعث می‌شوند کمی از زنگ زدگی روی پیچ پاک شود و پیچ و مهره راحت‌تر بتوانند درون همدیگر حرکت کنند. در هنگام استفاده از این مواد حتماً موارد ایمنی را رعایت کنید و تا حد ممکن از تجهیزات ایمنی مانند دستکش و ماسک استفاده کنید.

۳- گرم کردن مهره‌

یکی از روش‌هایی که می‌تواند در باز کردن پیچ زنگ زده به شما کمک کند، گرم کردن مهره است. در این روش به کمک یک فندک یا یک شعله می‌توانید مهره را گرم کنید. گرم کردن مهره باعث انبساط آن شده و همین موضوع باعث می‌شود که پیچ راحت‌تر بتواند داخل مهره بچرخد که در نتیجه آن پیچ زنگ زده ساده‌تر باز خواهد شد.

۴- باز کردن پیچ زنگ زده به کمک ضربه

در برخی از موارد به کمک ضربه می‌توان زنگ زدگی‌های را کمی کمتر کرده و با وارد کردن ضربه، پیچ یا مهره کمی جابجا خواهد شد؛ در نتیجه راحت‌تر می‌توان پیچ زنگ زده را باز کرد. برای وارد کردن ضربه به پیچ‌های کوچک می‌توانید از انبردست استفاده کنید، برای پیچ‌های بزرگ‌تر هم می‌توانید از وسایلی مانند چکش استفاده کنید. با توجه به قیمت آچار و سایر ابزار آلات توصیه می‌شود از این ابزارها استفاده نکنید و به جای آن از یک چکش متناسب با سایز پیج و مهره استفاده کنید.

۵- استفاده از انبر قفلی

یکی دیگر از راه‌های باز کردن پیچ‌های زنگ زده به استفاده از انبر قفلی بر می‌گردد. انبر قفلی به طور محکمی پیچ را می‌گیرد و به دور آن نمی‌چرخد؛ در نتیجه می‌توانید فشار بیشتری به پیچ وارد کرده و با نیروی زیادی آن را باز کنید. علاوه بر آن با سفت کردن انبر قفلی به دور پیچ می‌توانید به وارد کردن ضربه به آن، پیچ را باز کنید. این کار کمک می‌کند که نیروی بیشتری به پیچ وارد شده و احتمال باز شدن آن را بالا ببرد.

۶- از دریل استفاده کنید

استفاده از دریل هم می‌تواند روشی باشد برای باز کردن پیچ‌های زنگ زده. در این روش به کمک مته و دریل یک سوراخ در مهره و نزدیکی پیچ ایجاد کنید تا بین آن‌ها کمی فاصله ایجاد شود. این فاصله به آزاد شدن پیچ کمک کرده و اصطکاک بین پیچ و مهره را کاهش خواهد داد که در نتیجه باز شدن آن را ساده‌تر خواهد کرد. در صورتی که یک سوراخ پاسخگو نبود، می‌توانید چند سوراخ دیگر هم ایجاد کنید تا به نتیجه دلخواه دست پیدا کنید.

۷- استفاده از فرز

در صورتی که هیچ کدام از روش‌های بالا کارساز نباشد، می‌توانید از فرز برای بریدن مهره استفاده کنید. البته از این دستگاه در پیچ‌هایی که جای پیچ گوشتی آن‌ها از بین رفته می‌توان جهت ایجاد شیار برای اینکه پیچ گوشتی در آن قرار داده شود، استفاده کرد. بسته به اندازه پیچ یا مهره ممکن است نیاز به فرز بزرگ یا کوچکی داشته باشید. در استفاده از فرز حتماً به نکات ایمنی دقت کافی داشته باشید و بدون تجهیزات ایمنی از آن استفاده نکنید.

سخن پایانی

باز کردن پیچ زنگ زده هر چند ممکن است چالش برانگیزی باشد و با مشکلات زیادی همراه باشد؛ اما به کمک روش‌ها و ابزارهای مناسب کاملاً امکان‌پذیر است که به کمی چاشنی صبر و حوصله نیاز دارد. پیشنهاد می‌کنیم در مرحله اول از زنگ زدگی پیچ و مهره‌ها جلوگیری کنید تا بعداً با مشکل روبرو نشوید. در مرحله دوم یادآور می‌شویم که باز کردن پیچ زنگ زده به روش‌های مختلفی انجام خواهد شد و نیاز است موارد بالا را به ترتیب امتحان کنید تا ببینید که کدام گزینه جواب می‌دهد.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.