شناسهٔ خبر: 68645684 - سرویس سیاسی
منبع: فردا | لینک خبر

ارزیابی پژوهشگر روس درباره سفر پزشکیان به عراق

پژوهشگر مؤسسه شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه گفت: سفر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق و کردستان عراق از جنبه‌های راهبردی، تقویت روابط دوجانبه و حل مسائل کلیدی منطقه‌ در زمینه امنیت و همکاری‌های اقتصادی مهم بود.

صاحب‌خبر -

الکساندر ابرسیموف روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مسکو افزود: این سفر همچنین به عنوان گامی از سوی ایران برای تقویت موقعیت‌ دیپلماتیک خود و افزایش حمایت کشورهای اسلامی و شرکای منطقه‌ای تلقی می‌شود.

وی ادامه‌ داد: سفر پزشکیان به عراق به عنوان یک رویداد مهم در روابط بین تهران و بغداد در تاریخ ثبت شد؛ این اولین سفر خارجی وی پس از تصدی مسئولیت ریاست جمهوری ایران بود و از نظر سیاسی و استراتژیک برای منطقه اهمیت داشت.

تقویت ثبات در منطقه

این پژوهشگر روس با اشاره به دیدارهای رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در بغداد با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق اظهار داشت: هدف اصلی این مذاکرات، تعمیق همکاری‌های اقتصادی و سیاسی و همچنین تقویت ثبات در منطقه بود.

توافق‌هایی به نفع دو ملت

وی ادامه‌داد: علاوه بر این، جنبه مهمی از این سفر، مذاکرات درباره گسترش روابط اقتصادی بین ایران و عراق بود. در نتیجه، ۱۴ تفاهم‌نامه در زمینه‌هایی مانند امنیت، انرژی، تجارت و اقتصاد به امضا رسید.

ابرسیموف معتقد است که این توافق‌ها با هدف گسترش تجارت و همکاری اقتصادی به هر دو کشور کمک می‌کند تا با مشکلات اقتصادی مقابله کنند.

وی اظهار داشت: رئیس‌جمهور ایران همچنین پیشنهاد ایجاد منطقه‌ای مشابه منطقه شنگن برای کشورهای اسلامی را مطرح کرد که به معنای کاهش کنترل‌های مرزی بین کشورهای منطقه برای بهبود روابط اقتصادی تلقی می‌شود.

تقویت ثبات در مرزها و مبارزه با تروریسم

پژوهشگر مؤسسه شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه با اشاره به سفر رئیس‌جمهور ایران به منطقه کردستان عراق اظهار داشت: این سفر بیانگر اهمیت منطقه برای ایران، به ویژه در زمینه حفظ ثبات در مرزها است.

وی یادآور شد: در اربیل، پزشکیان با نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق دیدار کرد که بارزانی نیز از حمایت‌های طولانی‌مدت ایران تشکر کرد.

ابرسیموف یادآور شد: اهمیت ثبات در مرز بین ایران و کردستان عراق و همچنین جلوگیری از فعالیت‌های تروریستی در این مناطق از دیگر مباحث مورد تاکید در این سفر بود.

تبیین راهکار توقف جنایات رژیم صهیونیستی

وی گفت: در جریان سفر مسعود پزشکیان به عراق، یکی از مسائل کلیدی، بحث درباره امنیت منطقه‌ای به ویژه در زمینه مناقشه خاورمیانه، از جمله وضعیت غزه بود و بر اهمیت تقویت همبستگی اسلامی و اقدامات مشترک کشورهای مسلمان برای توقف اقدامات اسراییل تاکید شد.

به گزارش ایرنا، سفر رئیس جمهور به عراق از صبح روز چهارشنبه -۲۱ شهریور ۱۴۰۳- و در راس هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی کشورمان آغاز شد.

دکتر پزشکیان در بدو ورود به فرودگاه بغداد مورد استقبال رسمی «محمدشیاع السودانی» نخست وزیر این کشور قرار گرفت و سپس با حضور در محل یادمان سرداران شهید مقاومت نسبت به مقام شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس ادای احترام کرد.

وی در دیدارهای جداگانه با رئیس‌جمهور، نخست وزیر، رئیس شورای عالی قضایی، سران چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه عراق و معاون اول رئیس مجلس عراق گفت‌وگو کرد.

رئیس‌جمهور همچنین در روز دوم سفر خود، به اربیل و سلیمانیه رفت و با مقامات اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

دکتر پزشکیان در سومین و آخرین روز سفر خود به عراق با استقبال استاندار، وارد بصره شد و با جمعی از نخبگان فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی و جمعی از عشایر بصره دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران را در این سفر رسمی سه روزه، وزیران امور خارجه، اقتصاد، مسکن و شهرسازی و روسای نهاد و رییس دفتر رئیس جمهور همراهی می‌کنند.

ایرنا