شناسهٔ خبر: 68619361 - سرویس اقتصادی
منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

اداره اطلاعات انرژی آمریکا:

قیمت نفت به بالای ۸۰ دلار می‌رسد

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرد قیمت‌های نفت در ماه جاری از ۸۰ دلار در هر بشکه فراتر می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، به نقل از رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز سه‌شنبه در گزارش چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی ضمن افزایش پیش‌بینی خود درباره تقاضای جهانی نفت در سال جاری، اعلام کرد قیمت‌های نفت خام برنت در این ماه از ۸۰ دلار در هر بشکه فراتر می‌رود.

این نهاد انرژی در گزارش خود اعلام کرد: کاهش بیشتر عرضه نفت سبب افزایش برداشت نفت از ذخیره‌سازی‌های جهان می‌شود و قیمت نفت خام برنت را در بازار فیزیکی در ماه جاری به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه می‌رساند.

بنا بر اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، میانگین قیمت نقدی نفت خام برنت در روز ششم سپتامبر (جمعه، ۱۶ شهریور) به ۷۳ دلار برای هر بشکه رسید. قیمت معامله‌هایی آتی نفت خام شاخص جهان روز سه‌شنبه برای نخستین بار از دسامبر ۲۰۲۱ به زیر ۷۰ دلار برای هر بشکه سقوط کرد.

این نهاد انرژی پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی نفت در سال جاری به‌طور میانگین حدود ۱۰۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود. این رقم حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر از پیش‌بینی پیشین مبنی بر تقاضای روزانه ۱۰۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه‌ای نفت در سال جاری است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا افزود: پس از آنکه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برنامه خود را برای افزایش تولید نفت به تأخیر انداخت، هم‌اکنون پیش‌بینی می‌شود میانگین تولید نفت جهان به ۱۰۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز برسد که این رقم کمتر از پیش‌بینی قبلی مبنی بر تولید ۱۰۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز است.

اعضای اوپک و تولیدکنندگان غیراوپک (اوپک‌پلاس) برای افزایش تولید نفت در ماه اکتبر برنامه‌ریزی کرده بودند، اما با کاهش قیمت نفت در اقتصاد ضعیف جهان، هفته گذشته اعلام کردند افزایش تولید نفت را به پس از ماه دسامبر موکول می‌کنند.

اوپک روز سه‌شنبه پیش‌بینی خود را درباره رشد تقاضای نفت در سال جاری به حدود ۲ میلیون بشکه در روز کاهش داد که هنوز دو برابر برآورد کنونی اداره اطلاعات انرژی آمریکا مبنی بر رشد یک‌میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت است.

پیش‌بینی‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد که تقاضای روزانه نفت جهان در سال جاری حدود ۹۰۰ هزار میلیون بشکه از تولید پیشی خواهد گرفت، این در حالی است که پیش‌بینی پیشین این نهاد انرژی ۵۰۰ هزار بشکه بود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد: اگرچه نگرانی‌های بازار درباره رشد اقتصادی و رشد تقاضای نفت، به‌ویژه در چین، افزایش یافته و سبب کاهش قیمت‌های نفت شده است، اما کاهش تولید اوپک‌پلاس به این معناست که تولید نفت نسبت به مصرف آن در جهان کمتر می‌شود.