شناسهٔ خبر: 68572312 - سرویس سیاسی
منبع: جهان نیوز | لینک خبر

تقدیر از عملکرد مدیرعامل بانک توسعه تعاون در نشست کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در نشست اعضای کمیسیون با اتاق تعاون ایران از عملکرد مدیرعامل بانک توسعه تعاون تقدیر کرد.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز به نقل از روابط عمومی مدیریت شعب استان خراسان رضوی، نشست اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اتاق تعاون ایران به مناسبت هفته تعاون با حضور اعضای کمیسیون و معاون وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی در مشهد مقدس برگزار شد.

در این نشست محمد شیخ حسینی به ارائه گزارش عملکرد بانک توسعه تعاون پرداخت و در بخش اول با بیان چالش های بخش تعاون گفت: مهم ترین مشکل ما در بخش تعاون نبود یک زنجیره است و هر جا تعاونی ای موفق عمل کرده که در بخش مولد یک زنجیره از تامین مواد اولیه تا ارایه محصول به بازار وجود داشته است که این در بخش سیاست گذاریها باید حتما در آینده نزدیک بررسی و لحاظ شود.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون در ادامه با ارائه گزارشی مبسوط از عملکرد بانک بیان کرد: در همه دنیا بانک های توسعه ای برای حمایت از جامعه هدف مشخص تشکیل می شود و وظیفه ما هم حمایت از بخش تعاون با اختصاص 70 درصدر از منابع به این بخش است.

شیخ حسینی در ادامه به بررسی چالش های مهم پیش روی بانک توسعه تعاون پرداخت و خطاب به اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: ما در حوزه تامین مالی باید مثل بانک های تجاری رفتار کنیم و در حوزه تخصیص باید سیاست های توسعه ای را داشته باشیم که این دو مقوله در تضاد هم است.

دیرعامل بانک توسعه تعاون افزود: از ابتدای تشکیل بانک توسعه تعاون 200 برابر سرمایه مان تسهیلات پرداخت کرده ایم که این منابع از بازار تامین شده است و با این روش نمی توان توقع اجرای سیاست های توسعه ای را هم داشته باشیم.این مقام ارشد بانکی در ادامه گفت: البته با همه این تفاسیر به عنوان یک کارشناس عرض می کنم در همه شاخص ها به نسبت سهم خودمان از کیک شبکه بانکی پولی بسیار موفق عمل کرده ایم و گواه این ادعا آمارهای رسمی است.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون در ادامه ضمن ارائه برخی شاخص ها گفت: یکی از مشکلات شبکه بانکی هم اکنون ناترازی بانک ها می باشد که ما در طی دوسال توانسته ایم ناترازی را تقریبا به صفر برسانیم و برای اولین بار هم بانک توسعه تعاون سود ده شده است و امیدواریم تا پایان سال جاری هم زیان انباشته را به صفر نزدیک کنیم.

شیخ حسینی در ادامه به جذب منابع بانک در دوسال اخیر اشاره کرده و گفت: حدود 59 درصد کل منابع بانک در دوسال اخیر جذب شده است و حدود 57 درصد تسهیلات پرداخی کل بانک از آغاز تاسیس هم طی دو سال اخیر بوده است. مدیرعامل بانک توسعه تعاون یکی از دلایل ناترازی بانک ها را ناترازی درآمد و هزینه اعلام کرد و گفت: با اینکه ما بنگاه اقتصادی نداریم و بنگاه داری نکردیم اما درآمدمان از هزینه مان بیشتر است و مهمتر از همه اینکه مطالبات غیرجاری ما حدود 4 درصد می باشد که این عدد در بانکهای دیگر بالای 20 درصد است.

شیخ حسینی خطاب به رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: تقاضای ما از نمایندگان محترم در حوزه قانون گذاری و خصوصا قانون بودجه این است که در تکالیفی که بر عهده یک بانک تخصصی می گذارند تجدید نظر کنندچرا که باعث می شود این بانک از سیاست اصلی خودش که ارائه خدمات به بخش تعاون هست عقب بیفتد و همچنین در بحث افزایش سرمایه بانک هم کمک نمایندگان مجلس را خواستاریم.

در ادامه این جلسه مدیرعامل بانک توسعه تعاون به سوالات مختلف نمایندگان پاسخ داد.در پایان این جلسه و بعد از ارائه گزارش عملکرد بانک توسعه تعاون رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن تقدیر از عملکرد مدیرعامل بانک توسعه تعاون گفت: امیدواریم در ادامه کار دغدغه های نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس هم توسط مدیرعامل بانک توسعه تعاون لحاظ شود و این جلسات قطعا جهت رسیدن به یک الگو برای حل مسائل مختلف در بخش تعاون ادامه خواهد داشت.

گفتنی است در بخش اول این جلسه، معاون تعاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی به ارائه گزارشی مبسوط در حوزه تعاون پرداخت و ضمن دفاع از عملکرد بانک توسعه تعاون حذف تکالیف و همچنین افزایش سرمایه بانک را در راستای تقویت بانک توسعه تعاون به عنوان بازوی حمایتی بخش تعاون خواستار شد.

این جلسه با حضور اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس،رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس،معاون وزیرتعاون، رئیس اتاق تعاون ایران، مدیرشعب استان خراسان رضوی و مقامات استانی برخی فعالان بخش تعاون در مشهد مقدس برگزار شد.