شناسهٔ خبر: 68552798 - سرویس ورزشی
منبع: آفتاب | لینک خبر

آرش رضاوند؛ پسر پردردسر نکونام!

خبر ورزشی

شماره ۸۸ استقلال بر تن بازیکن محبوب نکونام است که در ادامه سلسله مطالب «بیوگرافی بازیکنان حاضر در لیگ برتر» مطابق حروف الفبا و شماره پیراهن، به عنوان آخرین نفر به او می‌رسیم.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

آرش رضاوند ۱۳ مهر ۱۳۷۲ در تهران به دنیا آمد. اصالت خانوادگی او به مشکین شهر اردبیل می‌رسد، ولی پدر و مادرش قبل تولد او به تهران آمدند. آرش که در یک خانواده بزرگ و پرجمعیت رشد کرد، اولین عضو خانواده شد که ورزش را بصورت جدی و حرفه‌ای از سال ۱۳۸۵ وقتی ۱۳ ساله بود، با تیم اتحاد پاکدشت شروع کرد و تا ۱۵ سالگی در نونهالان و جوانان این تیم حضور داشت.

از سال ۸۷ تا ۸۹ به تیم جوانان داماش رفت و مدتی هم در زیرمجموعه داماش، یعنی در گهر توپ زد که بعدا به لیگ برتر هم رسید و اولین نماینده استان لرستان در سطح اول فوتبال حرفه‌ای شد. سال ۸۹ آرش ۱۷ ساله به جوانان باشگاه استقلال پیوست و حتی چندبار نامش در لیست تیم بزرگسالان هم درج شد، اما فرصت بازی پیدا نکرد.

سال ۱۳۹۱ وقتی ۱۹ ساله بود به نفت تهران در لیگ برتر رفت و در ۵ سال حضور خود زیر نظر مربیان مختلفی، چون علیرضا منصوریان، یحیی گل محمدی و علی دایی بازی کرد. در این جمع، علی دایی که همیشه با میدان دادن به جوانان باعث پیشرفت آن‌ها شده، راه امثال کریم انصاری فرد و مهدی طارمی را پیش روی آرش هم گذاشت و در لیگ سیزدهم (۹۲-۹۳) اولین مربی شد که به آرش ۲۰ ساله میدان داد.

آرش رضاوند در مجموع ۴ فصل و ۷۹ بازی در تورنمنت‌های مختلف با پیراهن نفت تهران ۱ گل زد و بعد از موفقیت با تیم نفت و قهرمانی جام حذفی به همراه علی دایی، در سال ۹۶ به سایپا رفت و توانست با این تیم به مرحله پلی اف لیگ قهرمانان آسیا برسد.

آرش رضاوند در سایپا زیرنظر علی دایی در ۵۷ بازی لیگ و ۶۴ بازی همه تورنمنت‌ها طی دو فصل، ۵ گل زد و در پایان لیگ هجدهم (۹۷-۹۸) آنقدر درخشان بود که مورد توجه تیم‌های استقلال، پرسپولیس و سپاهان قرار گرفت.

وی تابستان ۱۳۹۸ با قراردادی ۲ ساله به استقلال پیوست و در هفته دوم لیگ نوزدهم در بازی مقابل فولاد برای اولین بار برای استقلال به میدان رفت. رضاوند زیرنظر استراماچونی رفته رفته مورد توجه همه قرار گرفت، اما بدشانس بود که مرد ایتالیایی رفت. پس از مدتی رضاوند دوباره اوج گرفت و در پایان لیگ نوزدهم در تمام بازی‌های مهم لیگ و آسیا بازی و یک گل زد و بار‌ها گل ساخت.

لیگ بیستم (۹۹-۰۰) رضاوند در ۳۹ بازی گلی نزد و اولین نشانه‌های اعتراض هواداران بروز و دردسر‌های رضاوند آغاز شد. همه در تیم بزرگ استقلال از بازیکنی در آن پست توقع گلزنی و گلسازی داشتند و بخصوص که او بعد از تمدید قراردادش شماره محبوب ۷ را هم به تن کرد.

آرش رضاوند در لیگ بیست و یکم (۰۱–۱۴۰۰) در استقلال شروع کرد، اما پس از اوج گیری اعتراض هواداران در نیم فصل به صورت قرضی جدا شد و به فولاد خوزستان پیوست. وی در فولاد زیرنظر جواد نکونام به مهره‌ی تاثیرگزاری تبدیل شد و توانست در پیراهن فولاد با شکست پرسپولیس عنوان قهرمانی سوپرجام را بدست بیارد. او در ۲۰ بازی در همه میادین ۴ گل زد تا نکونام برای حفظش همه کاری بکند، ولی پس از اتمام قرارداد قرضی با فولاد و همچنین تغییرات کادر فنی استقلال با نظر ریکاردو ساپینتو که جانشین مجیدی شده بود، مجبور به بازگشت شد.

تابستان ۱۴۰۱ رضاوند قرارداد خود را ۲ فصل دیگر تمدید کرد و برخلاف فصل قبل در استقلال عملکرد قابل قبولی داشت و بعد از محمد محبی و مهدی قایدی بهترین بازیکن فصل استقلال شد. او در فصل ۲۲ لیگ برتر با شماره ۸۸ سه گل زد و شش گل ساخت تا بهترین نسخه خود را ارایه کرده باشد.

پس از پیوستن جواد نکونام به استقلال در تابستان ۱۴۰۲ جایگاه آرش رضاوند در تیم به عنوان بازیکن محبوب سرمربی -که فوتبالی‌ها از اصطلاح پسر سرمربی استفاده می‌کنند- محکم‌تر از قبل شد و در شهرآورد ۱۰۲ او توانست پنالتی بگیرد که توسط کوین یامگا گل شد. با این وجود آرش در کل فصل فقط یک گل زد و یکی ساخت تا بعد از از دست رفتن قهرمانی مقصر اصلی معرفی شود.

تابستان ۱۴۰۳ بعد از قطعی شدن ماندن نکونام آرش اولین بازیکنی بود که توسط مربی به باشگاه برای تمدید معرفی شد، اما وقتی خبر رسید او شماره ۸ را برمی دارد، هواداران در فضای مجازی به او حمله و کاری کردند که خبر تمدید رضاوند منتشر نشد تا تیم چند ستاره بخرد و هواداران ساکت شوند!

با شروع لیگ ۲۴ رضاوند کماکان مهره فیکس نکونام بود. با خرید کاکوتا و اندونگ و نمایشی که این دو در هفته دوم برابر ملوان داشتند، فشار روی نکونام افزایش یافت تا اینکه بالاخره در هفته سوم و بازی برابر استقلال خوزستان آرش را نیمکت نشین کرد و استقلال باخت!

رضاوند با استقلال دو بار نایب قهرمان لیگ برتر و ۳ بار تا فینال جام حذفی رسید. او با فولاد در یک نیم فصل، اما قهرمان جام حذفی و سوپر جام شد!

آرش رضاوند بعد از پیوستن به استقلال گفت: رسیدن به استقلال از آرزو‌های بچگی من بود که حالا به آن رسیدم. ما در خانواده کاملا استقلالی زندگی می‌کنیم و پدر من استقلالی یک وحشتناک است.

رضاوند فقط یک بار توسط مارک ویلموتس به تیم ملی بزرگسالان دعوت شد، اما تجربه بازی ملی ندارد. او از سال ۹۲ تا ۹۴ به تیم ملی امید دعوت می‌شد.

او مجرد است و در همه سال‌هایی که در لیگ برتر توپ زده هرگز کارت قرمز نگرفته است. رضاوند اهل بازی فیزیکی و درگیرانه نیست و کارت زرد هم کم می‌گیرد.

آرش رضاوند در تابستان ۱۴۰۳ که شایعاتی درباره تمدید و یا عدم تمدید او با باشگاه استقلال در فضای مجازی منتشر و سنگین‌ترین انتقادات و حملات را تحمل می‌کرد، با انتشار یک استوری معنادار و کنایه‌آمیز به این شایعات واکنش نشان داد و متن عجیبی را منتشر کرد. با حمله و کامنت‌های توهین آمیز شدید، رضاوند دوباره واکنش نشان داد و کار داشت بالا می‌گرفت که با توصیه خیرخواهان قید ادامه این جدل بی حاصل را زد.

او یکی از مشهورترین قربانیان فضای مجازی در فوتبال است که تا مرز نابودی و اضمحلال رفت. رضاوند به خواهرزاده هایش علاقه بسیاری دارد. او در دربی‌ها با باخت دربی ۹۱ در شهریور ۹۸ استارت زد که استراماچونی دقیقه ۶۹ قایدی را جای او فرستاد. همان بازی رفت لیگ نوزدهم که با گل مهدی عبدی بسود پرسپولیس تمام شود. تا امروز رضاوند در ۱۱ دربی بازی کرده که ۸ بار یا تعویض شده و یا تعویضی به میدان آمده است. ۳ اخطار گرفته و گلی نزده است.