شناسهٔ خبر: 68342588 - سرویس اجتماعی
منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

رکورد قتل زنان در اراضی اشغالی شکسته شد

رشد بی‌رویه خشونت خانگی علیه زنان در اراضی اشغالی، سبب افزایش تعداد موارد قتل زنان در چارچوب پدیده نوظهور جنگ نامرئی علیه دختران و زنان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش صراط به نقل از میزان  قتل زنان در اراضی اشغالی یک پدیده مرگ‌بار و جدی است که در مسیر وخامت حرکت می‌کند؛ از مهم‌ترین دلایل این امر، بی‌توجهی مقام‌های صهیونیست به بحران فزاینده و درحال رشد خشونت علیه زنان و دختران است.

براساس جدیدترین گزارش رسمی درباره قتل زنان در اراضی اشغالی در سال ۲۰۲۳، شمار قربانیان این پدیده در سال گذشته رکورد زد.

ثبت بالاترین میزان قتل زنان در اراضی اشغالی در ۲۰۲۳

به گزارش رسانه صهیونیستی اسرائیل هیوم، گزارش سالانه قتل زنان در اراضی اشغالی در اوایل ماه آگوست ۲۰۲۴ (۱۱ مرداد سال جاری) منتشر شد؛ این گزارش جزئیات نگران‌کننده‌ای از این بحران رو‌بهرشد در اراضی اشغالی در سال ۲۰۲۳ ارائه کرد.

براساس گزارش یادشده که درپی بررسی و تجزیه‌وتحلیل داده‌های پایگاه‌های مرتبط مختلف از جمله پلیس رژیم صهیونیستی به دست آمده است، شمار قتل زنان در اراضی اشغالی در سال ۲۰۲۳ رکورد شکست؛ در این سال ۲۹ زن  و دختر به قتل رسیدند.

این رقم در مقایسه با سال ۲۰۲۲ که شمار زنان قربانی پدیده قتل زنان ۲۴ نفر اعلام شد، نشان‌دهنده رشد است.

گزارش موسسه دیده‌بان پدیده قتل زنان در اراضی اشغالی نشان می‌دهد که از میان ۲۹ قربانی این پدیده در سال گذشته فقط سه نفر پیشتر با پلیس تماس گرفته و شکایت خود را اعلام کرده بودند؛ در ۲ مورد قاتل سابقه کیفری داشت و در ۹ مورد همسایه‌ها و بستگان از موضوع خشونت علیه قربانی اطلاع داشته، اما آن را به مقام‌های مربوط گزارش نداده بودند.

در عین حال، گزارش نشان می‌دهد که ابزار اصلی مورد استفاده در قتل زنان که قاتل‌ها همگی مرد بوده‌اند، چاقو بود؛ اگرچه از اسلحه نیز برای قتل زنان در اراضی اشغالی استفاده شده است.

مدیر موسسه دیده‌بان پدیده قتل زنان در اراضی اشغالی ضمن توصیف این جنایت به‌عنوان جنایت علیه بشریت، خواستار توقف آن شد؛ او با اشاره به افزایش سطح و میزان استرس در میان ساکنان اراضی اشغالی ادعا کرد که رشد روند استرس می‌تواند بر وخامت میزان و شدت خشونت خانگی بیفزاید.

کارشناسان صهیونیست با اشاره به یافته‌های گزارش یادشده با عنوان «واقعیت‌های غم‌انگیز» خواستار تقویت ساختار‌های حمایتی از قربانیان و سازوکار‌های گزارش‌دهی برای جلوگیری از چنین وقایعی شدند.

رشد نرخ خشونت خانگی در اراضی اشغالی

رسانه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل در خرداد سال جاری در گزارشی اعلام کرد که نرخ خشونت خانگی علیه زنان و دختران در اراضی اشغالی رشد ۲ برابری داشته است.

یکی از وزارت‌خانه‌های کابینه رژیم صهیونیستی نیز در آن زمان گزارش داد که ارجاع‌های مربوط به خشونت خانگی از سوی پلیس و سیستم قضایی در سال جاری میلادی به شدت افزایش یافته است؛ براساس آمار یادشده در کمتر از شش ماه از آغاز سال جاری، ۴ هزار و ۵۶۵ مورد ارجاع برای خشونت خانگی از سوی پلیس و سیستم قضایی ثبت شد، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته این میزان ۲ هزار و ۷۶۰ مورد بود.

کارشناسان از جمله جرم‌شناسان، مددکاران اجتماعی، روانشناسان و افسران پلیس رژیم صهیونیستی رشد سریع خشونت خانگی و افزایش شمار قتل زنان در اراضی اشغالی را هشداردهنده خوانده و تاکید کردند که زنان در اراضی اشغالی با تهدید‌های دائمی مواجه هستند.

مهم‌ترین ابزارهای قتل زنان در اراضی اشغالی

بررسی‌ها نشان می‌‎دهند که افزایش مالکیت اسلحه شخصی نقش مهمی در افزایش تعداد تیراندازی‌ها به زنان در اراضی اشغالی داشته است.

با وجود این، وسایل ساده خانگی از جمله چاقوی آشپزخانه، چکش و ... همچنان سلاح انتخابی برای کشتن زنان در اراضی اشغالی هستند.

  • بیشتر بخوانید:
  • ۲۲ زن قربانی خشونت مرگ‌بار در اراضی اشغالی در ۲۰۲۳
  • افزایش قتل زنان در اراضی اشغالی

اصلی‌ترین دلایل تشدید بحران خشونت علیه زنان در اراضی اشغالی

بررسی موضوع خشونت علیه زنان در اراضی اشغالی نشان می‌دهد که این بحران به مرور زمان بدتر می‌شود؛ سازمان ملل در روز‌های پایانی جولای ۲۰۲۲ (اواخر تیر ۱۴۰۱) برای چندمین بار، رژیم صهیونیستی را به‌عنوان تنها رژیم ناقض حقوق زنان در جهان معرفی کرد.

مبارزه با خشونت علیه زنان و دختران در اراضی اشغالی با موانع نهادی و اجتماعی مواجه است؛ پلیس همچنان یکی از این موانع است؛ براساس گزارش‌ها، بیشتر پرونده‌های خشونت خانگی علیه زنان در پلیس رژیم صهیونیستی بدون صدور کیفرخواست یا محاکمه بسته می‌شوند.

در عین حال، دادگاه‌ها اغلب به حقوق قاتل اهمیت زیادی می‌دهند و در صورت محکومیت، تمایل به صدور احکام سبک دارند.

از سوی دیگر کابینه‌های مختلف رژیم صهیونیستی نیز توجه چندانی به بحران‌های درهم تنیده خشونت خانگی علیه زنان و دختران و پدیده قتل زنان ندارند؛ وعده‌های عمل نشده این کابینه انتقادهای زیادی را برانگیخته است.

برخی از کارشناسان صهیونیست تاکید دارند که رژیم صهیونیستی باید خشونت‌های گسترده علیه زنان و دختران را یک تهدید امنیتی دانسته و با هماهنگی کامل برای ‌حل‌وفصل آن در بالاترین سطوح سیاسی تصمیم‌گیری و اقدام کند.

پیامد‌های جانبی پدیده قتل زنان در اراضی اشغالی

پدیده قتل زنان و دختران در اراضی اشغالی مانند این پدیده در دیگر کشور‌ها به‌ویژه کشور‌های اروپایی در حالی رخ می‌دهد که تلفات جانبی را نیز درپی دارد.

در عین حال، این پدیده در حالی در مسیر صعودی قرار دارد که مشکل خشونت و تجاوز جنسی علیه زنان نیز برای مقام‌های صهیونیست به چالشی جدی تبدیل شده است؛ روند فزاینده تجاوز جنسی در اراضی اشغالی سبب شد تا مقام‌های این رژیم در سال‌های اخیر بیش از ۱۰ مرکز بحران با هدف مقابله با تجاوز جنسی در سرزمین‌های اشغالی تاسیس کنند.

مدیر کارزار مبارزه با خشونت جنسی در اراضی اشغالی گفت: براساس داده‌های وزارت امنیت عمومی، روزانه بیش از ۲۳۰ تجاوز جنسی در اراضی اشغالی رخ می‌دهد؛ این رقم در طول یک سال به ده‌ها هزار مورد می‌رسد.