شناسهٔ خبر: 68305604 - سرویس اقتصادی
منبع: عصرخودرو | لینک خبر

بررسی جایگاه نیسان قشقایی در بازار

عصر خودرو - نامی‌خودرو که متولی واردات خودروهای نیسان به ایران است، اینبار کراس‌اوور محبوب قشقایی را به بازار عرضه می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو » ، نیسان قشقایی یکی از کراس‌اوورهای جدیدی است که اولین بار در سال 2006 معرفی شد و حالا با دومین نسل خود به بازار ایران آمده است.

قشایی در ایران
نیسان قشایی با اولین نسل خود در ایران شناخته می‌شود. نسلی که در بازارهای جهانی از سال 2006 تا 2013 در کشورهای ژاپن، چین، انگلیس و ایران تولید می‌شد. این خودرو با مدل‌های 2009 و 2010 در بازار خودروهای کارکرده، همچنان به عنوان یک گزینه باکیفیت مطرح است. در نسل اول یک موتور 4 سیلندر 2000 سی‌سی با قدرت 139 اسب‌بخار و گشتاور 196 نیوتن‌متر وظیفه به حرکت درآوردن این خودرو را داشتند و در دو نسخه تک و دو دیفرانسیل در بازار قابل خرید است.

آخرین فیس لیفت از نسل دوم این خودرو با پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی آماده عرضه به صورت وارداتی توسط نامی خودرو شده است.
این خودرو برپایه پلتفرم CMF-CD نیسان بنا شده که مشترک با ایکس تریل و رنو کاجار است و در سال 2014، و نخستین سال عرضه این نسل نیز به عنوان خودرو سال انتخاب شده است. نسخه ای که نامی خودرو برای واردات به ایران در نظر گرفته از پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی با کد MR20 نیرو می گیرد. حداکثر توان این پیشرانه به 139 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به 184 نیوتون متر می رسد که از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT سری Xtronic نیسان به محور جلو این خودرو منتقل می شود. مصرف سوخت ترکیبی نیسان قشقایی وارداتی با وزن 1469 کیلوگرم به 6.7 لیتر در صد کیلومتر می رسد که با توجه به حجم قابل قبول 57 لیتری مخزن سوخت آن امکان پیمایش متوسط حدود 850 کیلومتر را محیا می کند. طول نیسان قشقایی به 4401 میلیمتر می رسد و فضای بار آن 486 لیتر یعنی حدود 80 لیتر کمتر از برادر بزرگترش یعنی ایکس‌تریل است. سیستم تعلیق نیسان قشقایی وارداتی در جلو از نوع مستقل مک‌فرسون و در عقب نوع چند اتصاله مولتی لینک است.این خودرو همچنین روی تایرهای با سایز 215/55 با رینگ 18 اینچی آلومینیومی دو رنگ سوار شده و سیستم کمکی فرمان آن از نوع برقی با دو حالت اسپرت و نرمال است.
نیسان قشقایی در بخش تجهیزات ایمنی به سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی HAC، سیستم کنترل لغزش خودرو ASR، ترمز کمکی IEB، سیستم هوشمند پایداری نیسان IRC و 4 چرخ دیسکی در کنار ترمز کمکی BAS و TPMS در کنار 6 کیسه هوای جلو، جانبی و پرده ای مجهز شده است. قشقایی همچنین برای کاهش مصرف سوخت از تکنولوژی ISS برای روشن و خاموش شدن خودرو در توقف های کوتاه پشت چراغ قرمز بهره می برد.
از دیگر امکانات قابل توجه نیسان قشقایی وارداتی نامی خودرو می توان به دوربین ثبت وقایع، تهویه اتوماتیک دوگانه، تنظیم برقی 6 جهته صندلی راننده، دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، نمایشگر مرکزی 9 اینچی، سانروف پانورامیک، ورود و استارت بدون کلید، سنسور باران، سنسور نور با روشنایی خودکار چراغ ها، کنسول وسط سرنشینان جلو و عقب و ... اشاره کرد.

بررسی جایگاه در بازار
قشقایی جدید در بودجه حدودا 2.500 الی 3 میلیارد از شرکت قابل خریداری است. با فرض اینکه شما قصد استفاده از این خودرو را ندارید، به بررسی گزینه‌های احتمالی با بودجه حدودا 4 میلیارد در بازار آزاد می‌پردازیم. گزینه‌های پیش‌رو میتواند از کشورهای چین، فرانسه، کره و تا حدی ژاپن باشد.
اکستریم VX صفر کیلومتر یکی از گزینه‌هایی است که شاید برای کسانی که طرفدار آپشن و امکانات ایمنی بیشتری هستند گزینه مناسبی باشد. از طرفی برند چینی و قیمت به نسبت بالا و بازار دست دومی که هنوز شکل نگرفته شاید دل خریدارن را بلرزاند.
رنو کولئوس 2017-2018 با کارکرد حدودی 60-100 می‌تواند گزینه مناسبی باشد. موتور تنفس طبیعی، امکانات معقول و برند اروپایی با اصالت، شاید از دلایلی باشد که شما را به خرید کولئوس ترغیب کند. از طرفی شاید گیربکس CVT که رانندگی نه چندان دلچسبی دارد و لوازم یدکی گران قیمت شما را در خرید این فرانسوی خوش خط و خال به شک بیاندازد.
هیوندای سانتافه 2016 با کارکرد 100000 کیلومتر – این خودرو که در بین خودروهای وارداتی به پول نقد مشهور است، می‌تواند با آپشن‌های معقول، هفت صندلی بودن، قطعات یدکی فراوان و بازار دست دوم مناسب شما را به دام خود بیاندازد. البته این خودرو خوش فروش بدی‌‎هایی هم دارد از جمله موتور کم توان، ضعف موتوری در بخش روغنکاری و ظاهر قدیمی که شاید به قولی دوره این ماشین به پایان رسیده باشد!
تویوتا RAV-4 2014-2015  با کارکرد حدودی 150000 کیلومتر – ژاپنی با کیفیتی که در دوران خود با سانتافه هم مدل خود بررسی می‌شد. این خودرو از نظر بسیاری از مصرف‌کنندگان خودرویی کم استهلاک، با کیفیت و با هزینه نگهداری پایین شناخته می‌شود. از طرفی قیمت قطعات یدکی بالا و کمبود آپشن سبب شده تا RAV-4 در برابر رقبای امروزی شاید حرفی برای گفتن نداشته باشد.
در نهایت تصمیم شماست که با خودروی صفر کیلومتر نیسان از سواری با خودرو با کیفیت خود لذت ببرید یا به سراغ یک خودروی کارکرده در بازار عجیب و غریب کارکرده‌ها بروید.

عکس : اعظم صباغ