شناسهٔ خبر: 68295108 - سرویس اقتصادی
منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

بررسی «اقتصادنیوز» از اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد

شوک ایران خودرو به مشتریان طرح فروش فوق‌العاده/ شانس به این گروه از متقاضیان رو کرد

اقتصادنیوز: اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد مشتریان عادی برای برنده شدن در طرح فروش ایران خودرو به چیزی بیش از شانس احتیاج دارند.

صاحب‌خبر -
 عکس:‌ اکوایران/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی تعداد متقاضی عادی شرکت کنند در جدیدترین طرح ایران خودرو نشان می دهد به ازای هر دستگاه خودروی عرضه شده حدود ۳۱ مشتری درصف قرار دارند. این تعداد متقاضی به ازای هر دستگاه خودروی عرضه شده گویای این نکته است که متقاضیان امید کمی برای در اختیار گرفتن خودرو در این طرح فروش دارند.

این تعداد متقاضی به ازای هر دستگاه خودرو حسابی مشتریان عادی رو شوکه و کام آنها را تلخ کرده است. براساس بررسی اقتصادنیوز از اطلاعات منتشر شده، تا ساعت ۱۰ صبح روز گذشته در مجموع نزدیک به یک میلیون و ۱۲۰ هزار نفر از متقاضیان عادی در این طرح فروش حاضر شدند. آن طور که اخبار منتشر شده نشان می دهد آبی های جاده مخصوص قصد دارند در این دور از فروش گسترده محصولات خود حول و حوش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو عرضه کنند. 

با توجه به اینکه این طرح فروش همانند طرح های پیشین علاوه بر متقاضیان عادی، در دسترس متفاضیان مشمول قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و همچنین صاحبان خودروهای فرسوده نیز قرار دارد؛ سهم متقاضیان عادی از این تیراژ عرضه حدود ۳۶ هزار دستگاه خودرو (۳۰ درصد) خواهد بود.

حال به سراغ بررسی وضعیت تعداد متقاضی مشمول قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می رویم. به گزارش اقتصادنیوز، مادران دارای دو فرزند و بیشتر براساس قانون ۵۰ درصد محصولات عرضه شده را در این طرح فروش به خود اختصاص داده اند. این به آن معناست که در جدیدترین طرح فروش ایران خودرو ظرفیتی حدود ۶۰ هزار دستگاهی از محصولات آبی های جاده مخصوص در دسترس مشمولان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت قرار دارد.

اطلاعات منتشر شده نشان می دهد حول و حوش ۸۹۰ هزار مادر واجد شرایط در این طرح فروش حاضر شدند. بنابراین به ازای هر دستگاه حودروی عرضه شده به مشمولان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، صفی حدود ۱۵ نفره از مادران تشکیل شده است. اما بررسی خبرنگار اقتصادنیوز نشان می دهد بالاترین شانس در این طرح فروش به صاحبان خودروهای فرسوده اختصاص دارد. براساس اخبار منتشر شده در این دور از فروش محصولات ایران خودرو همانند ادوار گذشته سهم ۲۰ درصدی از تعداد محصول عرضه شده در اختیار صاحبان خودروهای فرسوده قرار خواهد گرفت. به عبارت دیگر ۲۴ هزار دستگاه خودرو از کیک عرضه آبی های جاده مخصوص به صاحبان خودروهای اسقاطی می رسد.

با توجه به شرکت نزدیک به ۱۲۹ هزار نفری دارندگان خودروهای فرسوده در این طرح فروش به طور متوسط صف تشکیل شده به ازای هر دستگاه خودرو حدود ۵ متقاضی را به خود می بیند. اما آنچه سبب شده صف متقاضیان عادی به طور متوسط به ازای هر دستگاه خودرو شلوغ شود به دلیل حذف دو شرط از شروط شرکت در این طرح فروش به نسبت طرح های پیشین است.

حذف شرط داشتن گواهینامه و همچنین امکان شرکت آن دسته از متقاضیانی که پلاک فعال دارند اما از عمر خودروی آنها بیش از پنج سال می گذرد سبب شده تا جاده تقاضا منتهی به جدیدترین طرح فروش ایرام خودرو شاهد ترافیک سنگینی باشد. البته این آمارهای نهایی نیست و بی تردید به تعداد متقاضیان افزوده می شود.

باید منتظر ماند و دید در نهایت چه تعداد متقاضی ثبت نام خود را نهایی می کنند و برندگان خوش شانس این طرح فروش چه کسانی هستند.