شناسهٔ خبر: 68287282 - سرویس استانی
منبع: مهر | لینک خبر

رییس جهاد کشاورزی اردبیل:

نوسازی ناوگان کشاورزی ضایعات را به حداقل می‌رساند

اردبیل- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: نوسازی و بهسازی ناوگان کشاورزی اعم از تراکتور و کمباین به کاهش ضایعات برداشت محصولات کشاورزی کمکی جدی خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نوبخت اژدری عصر سه شنبه نشست با تولیدکنندگان و بهره برداران کشاورزی در اردبیل اظهار کرد: ما با فرسودگی ماشین آلات و ادوات کشاورزی در استان روبرو هستیم که برای نوسازی این بخش نیاز به ۷ هزار میلیارد تومان منابع است تا بانک‌های عامل زمینه خرید و نوسازی ناوگان حمل و نقل کشاورزی و ارتقای ضریب مکانیزاسیون را فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که عمر مفید ادوات کشاورزی ۱۳ سال تعیین شده از ۲۳ هزار و ۶۶۵ دستگاه تراکتور در دست کشاورزان یک هزار و ۳۴۸ تراکتور عمر بین ۱۳ تا ۲۵ سال دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: این ناوگان فرسوده نه تنها صرفه اقتصادی ندارد بلکه به سوخت بالا و هزینه نگهداری سنگین نیازمند است که ضروری است با نگاه معقول و منطقی در این بخش بتوانیم اقدامات حمایتی را از بهره برداران انجام دهیم.

اژدری تصریح کرد: یک هزار و ۵۱۰ دستگاه تراکتور جدید با سرمایه گذاری شخصی کشاورزان در سال‌های اخیر خریداری شده و به ناوگان خودرویی بخش کشاورزی اضافه شده است که انتظار می‌رود همین روند در سال‌های آینده نیز ادامه یابد.

وی با اشاره به عمر بالای یک هزار و ۴۳۸ دستگاه کمباین در سطح استان گفت: در طول یک سال تنها یک دستگاه کمباین جدید وارد چرخه شده و عمر کمباین فعال در استان بیش از ۳۰ سال است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: فعالیت این کمباین‌ها ریزش و ضایعات بسیاری را در برداشت گندم و جو به همراه داشته و میلیاردها تومان خسارت به کشاورزان وارد می‌کند که ضرورت دارد نوسازی ناوگان کمباین نیز مورد توجه قرار گیرد.

اژدری اظهار کرد: ۱۶۲ میلیارد تومان خط اعتباری مکانیزاسیون در استان اردبیل و به همت بانک‌های عامل پیش بینی شده اما متأسفانه بانک‌های عامل کمترین همکاری را در این حوزه نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: محدودیت منابع مالی بانک‌ها مشکلات جدی در این حوزه به وجود آورده و در کنار آن نرخ سود بالای بانک‌ها نیز کشاورزان را نسبت به خرید ادوات کشاورزی بی رغبت کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خاطرنشان کرد: قرار بود بانک‌های عامل ۸۰۰ دستگاه ادوات دنباله دار را مورد حمایت قرار داده تا پرداخت تسهیلات در این حوزه انجام شود که تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.