شناسهٔ خبر: 68244107 - سرویس گوناگون
منبع: فرارو | لینک خبر

مقدار خطرناک کافئین برای قلب مشخص شد

بررسی جدید پژوهش‌گران هندی نشان می‌دهد که مصرف بیش از ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی را بالا ببرد.

صاحب‌خبر -

مصرف بیش از حد قهوه می‌تواند یک عامل خطر برای قلب باشد و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از نیویورک‌پست، یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که مصرف بیش از ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز، با افزایش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی حتی برای افراد سالم مرتبط است.

«ننسی کاگاتارا» (Nency Kagathara) پژوهشگر «کالج پزشکی و بیمارستان زیدوس» در هند و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: مصرف منظم کافئین می‌تواند سیستم پاراسمپاتیک را مختل کند و به افزایش فشار خون و ضربان قلب منجر شود.

کاگاتارا و گروهش پس از انجام دادن یک آزمایش سه دقیقه‌ای، فشار خون و ضربان قلب ۹۲ بزرگسال سالم را اندازه‌گیری کردند. شرکت‌کنندگان بین ۱۸ تا ۴۵ سال با فشار خون طبیعی در این آزمایش حضور داشتند. پژوهشگران با مشاهده نتایج این آزمایش دریافتند که مصرف روزانه ۴۰۰ میلی‌گرم قهوه به مرور زمان ضربان قلب و فشار خون را افزایش می‌دهد.

«سازمان غذا و داروی آمریکا» می‌گوید که ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز به طور کلی با اثرات خطرناک و منفی همراه نیست، اما اذعان دارد که برخی از افراد نسبت به کافئین حساس‌تر هستند و کافئین می‌تواند با سرعت‌های متفاوت متابولیزه شود. «مایو کلینیک» نیز می‌گوید که به نظر می‌رسد تا ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین برای بیشتر بزرگسالان سالم بی‌خطر است.

کافئین محرکی است که می‌تواند تولید هورمون‌های استرس نورآدرنالین و اپی‌نفرین را افزایش دهد، ضربان قلب را بالا ببرد و فشار خون را با باریک کردن رگ‌های خونی افزایش دهد، اما همچنین مشخص شده است که بر تقویت خلق‌وخو اثر می‌گذارد و احتمالا خطر ابتلا به سرطان‌های خاص را پایین می‌آورد.

کاگاتارا گزارش داد که زنان شهری در نقش‌های تجاری و مدیریتی، بالاترین میزان مصرف روزانه کافئین را در این پژوهش داشتند. افرادی که بیش از ۶۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز مصرف می‌کردند، پس از پنج دقیقه استراحت، افزایش را در ضربان قلب و فشار خون نشان دادند.

کاگاتارا گفت: با توجه به تأثیر کافئین بر سیستم عصبی، مصرف منظم آن می‌تواند افراد سالم را در معرض خطر فشار خون و سایر مشکلات قلبی-عروقی قرار دهد. افزایش آگاهی از این خطرات برای بهبود سلامت قلب همه افراد ضروری است.

دکتر «بنجامین هیرش» (Benjamin Hirsh) مدیر بخش قلب و عروق «بیمارستان دانشگاه نورث شور» در آمریکا، نتایج این پژوهش جدید را قانع‌کننده خواند. هیرش که در این پژوهش شرکت نداشت، گفت: یافته‌های این پژوهش، مردم را آگاه می‌کنند و باید هم این کار را انجام دهند. مردم باید بدانند که مصرف بیش از حد قهوه می‌تواند به مرور زمان خطراتی را برای قلب ایجاد کند و به بروز فشار خون و آریتمی منجر شود. اتکای بیش از حد به کافئین ممکن است به بهره‌وری کمک کند، اما سلامتی همیشه باید در راس اولویت‌ها باشد.

یافته‌های این پژوهش در «نشست کالج قلب و عروق آمریکا» در دهلی ارائه شد.