شناسهٔ خبر: 68108609 - سرویس اجتماعی
منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

معجزه عصرانه های تابستانی برای خنک نگه داشتن بدن

در این گزارش تابستانی می‌خواهیم شما را با خاطرات نوستالژیکتان آشتی دهیم و هلتان بدهیم سمت عصرانه‌هایی که درمان گرمای آتشین این روزهای داغ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس در یک عصر داغ تابستانی که دیگر از کولرهای به هن هن افتاده هم کار چندانی برنمی آید، یک عصرانه خنک همچون معجزه‌گری عمل می‌کند که می‌تواند حرارت بدنتان را به تعادل رسانده و برای مدتی هم شده، به کولرهای از نفس افتاده فرصت استراحت دهد.

بدون شک انتخاب عصرانه برای داغ‌ترین روزهای سال از آن هنرهای منحصر به فردی است که تقریبا همه خانم‌های خانه به آن واقفند و اگر کمی همت کنند، کلی گزینه برای رو کردن دارند تا دیگر روزهای بلند تابستان و شکم گرسنه اعضای خانواده با تنقلات مضر و پرطرفداری که اتفاقا خیلی هم در بالابردن دمای بدن اثرگذارند، پر نشود. از عصرانه‌هایی فضایی و لاکچری حرف نمی‌زنیم، منظورمان چند خوراکی معمولی است که گاها به خاطر سادگی زیادشان، آن‌ها را فراموش می‌کنیم، اما در این گزارش تابستانی می‌خواهیم شما را با خاطرات نوستالژیکتان آشتی دهیم و هلتان بدهیم سمت عصرانه‌هایی که درمان گرمای آتشین این روزهای داغ است.

رولت نان پنیر سبزی، ورژن جدید یک میان وعده نوستالژیک

گرچه در این دوره زمانه همین که اراده کنی و البته جیبت اجازه دهد، کلی خوراکی خوش رنگ و روی بازاری مقابلت ظاهر می‌شود که هر کدام می‌تواند میان وعده مورد علاقه یکی از اعضای خانواده باشد اما قاعدتاً جای یک عصرانه سالم و مقوی آن هم با خاصیت کاهش دهنده دمای بدن در دکان و بقالی نیست و این مادرها و پدرها هستند که باید دست به کار شوند برای تهیه عصرانه‌هایی که از قدیم الایام، پای ثابت همه خانه‌های ایرانی بوده است. یکی مثل نان پنیر سبزی با عطر بی‌نظیر تابستان که الحق رودست نداشت و حالا نیز اگر به سبکی مدرن‌تر سرو شود، بازهم طرفداران پر و پا قرصی خواهد داشت.

پس دست به کار شوید برای تهیه یک رولت نان پنیر سبزی جذاب. نان باگت، سبزی خوردن ساطوری شده، پنیر سفید و مقداری گردوی خردشده؛ همین‌ها یرای یک عصرانه جذاب کافی است. قبل از هرکاری باید نان‌های باگت را کاملا باز کنید و با گوشکوب آنقدر روی آن بکوبید تا نان باگت کاملا پهن شود. حالا یک لایه پنیر و یک لایه سبزی و گردوی خردشده را روی نان بریزد و با کمی فشار آن را رول کنید، رول را داخل کیسه گذاشته و حداقل بک ساعت در یخچال استراحت دهید تا مواد به خورد هم رفته و رولت خودش را بگیرد. بعد از این مرحله، رولت خود را برش زده و با تزئینی جذاب، بچه‌ها را جذب آن کنید.

آب دوغ خیار، خوراکی از رعیت تا دربار

اگر خانواده شما هم مثل خیلی‌های دیگر، آب دوغ خیار را به عنوان یک وعده غذای اصلی قبول ندارند، حداقل برای عصرانه هم که شده از این خوراک اصیل و پرطرفدار ایرانی بی‌تصیب نمانید. خوراکی که به شکل عجیبی در کاهش دمای بدن اثرگذار است و به محض آنکه چند قاشق از آن را میل کنید، دیگر خودتان قبل از آقای پدر! برای خاموش کردن کولر پیش قدم می‌شوید.

همانطور که می‌دانید ترکیب دوغ، خیار، سبزی تازه یا انواع سبزی خشک و معطر، گردو، کشمش، نمک و نان که ترجیحا بهتر است از کیسه نان خشک‌ها بیرون بیاید، شما را با آب دوغ خیاری روبه رو می‌کند که می‌گویند اصالتی شیرازی دارد و طرفدارانی از رعیت، اما مدل درباری آن که همین آب دوغ خیار امروزی ماست، موردعلاقه ناصرالدین‌شاه بوده‌ است. فقط حواستان باشد سردی دوغ خیلی بر گرمی نعناع و پونه و موادی چون گردو و کشمش نچربد و خدایی نکرده از آن‌ور بوم نیفتید.

سیخ مزه‌های تابستانی با نان داغ داغ

اینکه چه کسی در گرمای بعدازظهر خرید نان تازه را تقبل می‌کند، به تفاهم بین اعضای خانواده بستگی دارد اما معمولا آن عزیز خوش شانسی که پایان ساعت کاری‌اش با تایم عصرانه خانواده همخوانی دارد! قهرمان تسخیر نان تازه است، پس به جبران این همه فداکاری هم که شده، با روی باز به استقبالش بروید و با یک سلام و خداقوت جانانه، خستگی ایستادن در صف نانوایی را از تنش درآورید.

حالا برای باقی کار دست به کار شوید. هندوانه، طالبی و حتی خیار و گوجه، هرچند مدل از این میوه‌های تابستانی که در یخچالتان است، می‌تواند به برش‌های مکعبی تبدیل شده و به همراه یک برش پنیر نرم، سر بخورد داخل سیخ‌های چوبی تا رنگین کمانی جذاب برای عصرانه مهیا شود. خوبی این سیخ‌های رنگارنگ در این است که بچه‌ها را حسابی جذب می‌کند و آن‌ها را پای عصرانه‌ای می‌نشاند که شاید در حالت عادی تمایلی برای آن نداشته باشند.

آش یخ، سوغاتی از تبریز

آش آن هم در چله تابستان؟ بله آش اما نه هر آشی. آش یخ تبریزی از آن غذاهایی است که اتفاقا در چله تابستان سرو می‌شود و خیلی هم محبوب آذری هاست. به جای علامت تعجب‌هایی که در سرتان بالا و پایین می‌رود، حواستان را بدهید به دستور پختی که تقریبا شبیه به همان آش دوغ است، اما با کمی تفاوت و با خاصیت خنک‌کنندگی فوق العاده در چله تابستان. بالاخره پای ماست ترش درمیان است و اثراتش در خنک‌کنندگی و پیشگیری از گرمازدگی.

اما بشنوید از مواد لازم این آش متفاوت شامل یک پیمانه برنج، دو پیمانه سبزی خردشده (جعفری، تره، گشنیز، ترخون)، ۴ پیمانه ماست ترش، ، چند حبه سیر، نمک و زردچوبه و فلفل و مقداری یخ خردشده. برای درست کردن این آش باید برنج خیس شده را با آب بپزید و سپس سبزی، سیر خام رنده شده، نمک و ادویه‌جات را به آش اضافه کنید. زمانی که مواد کاملا پخته شد و آش شما به غلظتی شبیه به شیربرنج رسید، شعله را خاموش کنید و اجازه دهید تا آش سرد سرد شود. برای سرو، ماست را داخل آش سرد شده ریخته و پس از آنکه به خوبی هم زدید، تکه‌های یخ را اضافه کنید و کمی که یخ‌ها آب شد و غلظت این آش به حدنرمال رسید، وقت آن است که این آش متفاوت تابستانی را سرو کنید.

حالا که به فکر سلامت خانواده هستید و عصرانه‌هایی مناسب فصل تابستان، خوب است این را هم بدانید که اکثر مواد داخل عصرانه‌های پیشنهادی مانند دوغ، ماست، هندوانه، خیار، گوجه و. . . علاوه بر خاصیت خنک کنندگی، دارای موادی معدنی هستند که می‌توانند به پیشگیری از گرمازدگی کمک کنند.