شناسهٔ خبر: 68081758 - سرویس استانی
منبع: میراث آریا | لینک خبر

طنین نوای مولوی‌خوان‌ها در عمارت تاریخی مستوفی بشرویه

سمیه محمدی

ای جانِ جانِ جانِ من ای گُلبن خندان من، نوای مولوی‌خوان‌ها که هر هفته در عمارت تاریخی مستوفی طنین‌انداز می شود.

صاحب‌خبر -

سیدامیر سلیمانی رباطی مسئول میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه در یادداشتی نوشت: قریب به چند سال است که روزهای یک‌شنبه هر هفته نوای مولوی‌خوانی در خانه مستوفی طنین‌انداز می‌شود و مولوی خوانها اشعار مثنوی معنوی را قرائت و تفسیر می‌کنند.

مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر بزرگ قرن هفتم ه. ق و از عارفان نام‌آور ایرانی، صاحب کتاب‌های متعدد که مشهورترینش را باید مثنوی معنوی گفت. کتابی سراسر عشق با پوشش‌های استعاری عمیق که در واقع باید بیت به بیت آن را وصف جمال حق از زبان مولانا دانست.

استاد بدیع الزمان فروزانفر با نام اصلی محمد حسین بشرویه ای ادیب، نویسنده، مترجم و پژوهشگر زاده‌ی 1276 در شهر بشرویه و یکی از بزرگ‌ترین مولوی پژوهان معاصر ایران است که آثار زیادی در تفسیر کتب مولانا از خود به جای گذاشته است. همین موضوع سبب شد در دو دهه قبل اولین همایش ملی استاد بدیع الزمان فروزانفر در زادگاهش بشرویه برگزار شود و آرام آرام طی این سال‌ها با برگزاری همایش‌های منطقه‌ای و ملی، هیات امنای حفظ آثار فروزانفر در بشرویه شکل گرفته و مولوی به دایره ادبی و فرهنگی بشرویه راه پیدا کند.

مردم بشرویه یک‌شنبه هر هفته در خانه مستوفی جمع می‌شوند و با مولوی‌خوان‌ها اشعار مثنوی معنوی را قرائت و تفسیر می‌کنند، خدا را در عرفان مولانا جستجو می‌کنند و راه‌های وصل به حق را در گنجینه مولانا می‌جویند.

در همایش‌ها و جلسات برگزار شده، ایده‌ای با عنوان از "بشرویه تا قونیه" مطرح شده که در واقع پیاده‌سازی و مطرح کردن مسیر فرهنگی زادگاه بدیع الزمان تا آرامگاه مولانا به عنوان یکی از مواریث معنوی کشور و فراهم کردن بسترهای اولیه گردشگری فرهنگی و ادبی است و طی سنوات قبل این موضوع به معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی کشور نیز انتقال داده شد.

 ایده بشرویه تا قونیه ظرفیتی بسیار تاثیرگذار و پتانسیلی ارزشمند در نمو گردشگری فرهنگی استان قلمداد می‌شود که در صورت توجه می‌تواند به سرخطی مهم در این حوزه از گردشگری تبدیل شود، جایی که بسیاری از اساتید دانشگاهی و مولوی پژوهان فعلی نیز در همایش‌های اخیر به اهمیت این ایده از قوه به فعل صحه گذاشته‌اند.

خانه تاریخی استاد بدیع‌الزمان از بناهای ارزشمند دوره قاجار شهر بشرویه محسوب می‌شود که در سال 1385 با شماره 16350 در فهرست میراث‌فرهنگی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/