شناسهٔ خبر: 68023260 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

سخنگوی دولت سیزدهم:

حقوق‌بشر اسلامی؛ حقیقتی مقابل جعل حقوق‌بشر در غرب

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم بیان کرد: حقوق‌بشر اسلامی که قرن‌ها پیش، از اساس مبتنی‌بر کرامت ذاتی انسان شکل گرفته، به دور از این سیاست‌زدگی‌ها، ضامن واقعی حقوق انسان‌هاست.

صاحب‌خبر -
حقوق‌بشر اسلامی؛ حقیقتی مقابل جعل حقوق‌بشر در غرب

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم: درست برعکس غرب، تمدن و شاخصه‌های هویتی ایران اسلامی مبتنی‌بر صلح است. یکی از جلوه‌های این تمایز، حقوق‌بشر است. در این‌باره گفتنی‌هایی است.
1- تاریخ گواهی می‌دهد غرب و تمدن آن بر جنگ بنیان نهاده شده است. بی‌خانمان کردن بومیان آمریکا و به ‌بردگی کشاندن آفریقایی‌ها در آمریکا، یکی از ده‌ها مورد از سیاهه بلندبالای نقض دیرینه، ساختاری و نهادینه‌شده حقوق‌بشر در غرب است. پیشرفت علمی و صنعتی جوامع غربی بر این جنایت‌ها پی‌ریزی شد و دوام یافت. نظیر این اتفاقات در گفتمان حکمرانی اسلامی هیچ جایگاهی ندارد. علاوه‌بر این، ساختارهای ناعادلانه سازمان‌های بین‌المللی نظیر وتو هم پس ‌از کشتارهای وحشیانه در جنگ‌های جهانی اول و دوم در غرب و به پشتوانه بمب اتم ایجاد شد. به بیان دیگر، غرب کنونی نه‌تنها با جنگ شکل گرفته، بلکه سلطه سازمانی و غیرسازمانی خود را هم بر جهان، بر جنگ بنا نهاده است.
2- فراتر از این، در مواردی که شیوه حکمرانی اسلامی، چه سابق و چه اکنون ناگزیر شده برای دفاع، وارد کارزارهای جنگی شود، اصول بشردوستانه را رعایت کرده است. به بیان دیگر، نظام حقوق‌بشری اسلام این اجازه را به مسئولان اسلامی نداده و نمی‌دهد که در جنگِ ناگزیر، هر اقدامی را انجام دهند. تصریح رهبر معظم انقلاب به تحریم سلاح هسته‌ای در همین چهارچوب است. درست برعکس، مدل حکمرانی غیراسلامی که اکنون غرب نماد آن است، علاوه‌بر اینکه بر خون‌ریزی بنا نهاده شده، در جنگ هم از هیچ جنایتی دریغ ندارد.
40 هزار کشته که بیشتر آنان کودکان، زنان، بیماران و بی‌دفاعان بوده‌اند، آن هم فقط در طول 10 ماه در غزه، جدیدترین نمونه از عدم پایبندی غرب به بدیهیات حقوق انسان‌ها است.
3- ساختارهای اقتصادی هم در غرب، مکمل و مقوم این اقدامات ضدحقوق‌بشری شده است. تسلیحات فروشی در آمریکا، یکی از ارکان جدی تامین مالی در این کشور جنگ‌طلب است. اعتیاد اقتصادی غرب با سرکردگی آمریکا به جنگ، باعث شده حتی در مواردی که این کشورها مستقیما درگیر جنگ نیستند، با راه انداختن جنگ‌های نیابتی، سلاح‌های خودشان را در سایر کشورها به فروش برسانند. تنیدگی اقتصاد غرب به جنگ، باعث ادامه‌دار شدن و تقویت نقض ساختاری حقوق‌بشر از سوی غرب شده است.
در وصف «جعلی بودن عنوان حقوق‌بشر» در غرب، مطالب زیادی گفته و نوشته شده است. نمونه اعلا و میدانی این جعل عنوان، اکنون در غزه در جریان است. حتی نهادهای بین‌المللی هم دیگر توان مخفی‌سازی این جعل عنوان را ندارند. حقوق‌بشر اسلامی که قرن‌ها پیش، از اساس مبتنی‌بر کرامت ذاتی انسان شکل گرفته، به دور از این سیاست‌زدگی‌ها، ضامن واقعی حقوق انسان‌هاست. اکنون که سیاسی بودن و واقعیت پراشکال حقوق‌بشر غربی بیش‌از هر زمان دیگری مشخص شده است، حقوق‌بشر اسلامی می‌تواند به الگوی متعالی همه کشورها در دفاع حقیقی از انسان‌ها تبدیل شود.