شناسهٔ خبر: 67945041 - سرویس سیاسی
منبع: جمله | لینک خبر

نگاهی به اخبار منتشر شده مبنی بر خروج تعداد قابل توجهی از مهاجران افغان از ایران و پاکستان

روزهای پایانی میزبانی از مهمان ناخوانده

یکی از مطالبات بسیار مهم جامعه ایران در کنار دغدغه‌هایی چون معیشت، فیلترینگ، آزادی‌های اجتماعی و امثالهم، مسئله سروسامان گرفتن مهاجران و پناهندگان خارجی در ایران، علی‌الخصوص افغانستانی‌هاست؛ دغدغه‌ای که این روزها از طریق فضای مجازی و محافل مختلف به دست‌اندرکاران فعلی دولت چهاردهم نیز گوشزد می‌شود. حال این روزها اخباری مبتنی بر بازگشت مهاجران غیر قانونی افغان به کشورشان به گوش می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ سازمان بین‌المللی مهاجرت در گزارشی گفته که در سه ماه گذشته ۸۵۸ هزار و ۱۷۰ نفر از ایران و پاکستان به افغانستان بازگشته‌اند.
براساس اعلام این سازمان، در این مدت ۵۳۲ هزار و ۸۵۴ نفر نیز به ایران و پاکستان مهاجرت کرده‌اند.در بخشی از گزارش این سازمان آمده است: «از ماه آوریل سال جاری میلادی، ۸۵۸هزار و ۱۷۰ نفر از ایران و پاکستان به افغانستان بازگشته‌اند و ۵۳۲ هزار و ۸۵۴ نفر نیز به این کشورها مهاجرت کرده‌اند.
سازمان بین‌المللی مهاجرت آمار داده که ۷۴ درصد از افغان‌ها به‌ صورت داوطلبانه و ۱۹ درصد نیز به دلیل ناامنی از پاکستان بازگشته‌اند. به دنبال قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، برخی از شهروندان این کشور اقدام به مهاجرت به کشورهای همسایه از جمله ایران
و پاکستان گرفتند. 
همچنین گزارش‌های دیگری نیز حاکی از این است که این بازگشت گسترده، مشکلاتی را در کشور افغانستان ایجاد کرده است. به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا) – کابل، “اوچا” با نشر گزارشی بار دیگر از اوضاع بشری افغانستان ابراز نگرانی کرده‌ است. در تازه‌ترین گزارش این نهاد آمده که ۱۲.۴ میلیون تن در افغانستان در ناامنی غذایی به سر می‌برند. در ادامه‌ی این گزارش همچنان آمده که در مجموع ۲۳.۷ میلیون تن در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.
همچنین گفته شده که تشدید روند برگشت مهاجران افغانستانی از ایران و پاکستان نیز بحران بشری در افغانستان را تشدید کرده‌ است. این در حالی است که وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان به صورت روزانه از برگشت و اخراج هزاران مهاجر افغانستانی از کشورهای ایران و پاکستان به کشور خبر می‌دهد.
ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که در چند روز اخیر «سردار احمدرضا رادان»، فرمانده کل انتظامی کشور در مراسم تکریم و معارفه معاون مهندسی فراجا که در ستاد فرماندهی کل انتظامی کشور با حضور جمعی از معاونین فراجا و مدیران معاونت مهندسی برگزارشد، بر اهمیت تکمیل دیوار مرزی اطراف کشور برای جلوگیری از ورود مهاجران غیر قانونی
تاکید کرد.
وی در بخشی از صحبت‌هایش با بیان اینکه از وظایف مهندسی فراجا ساخت ۱۰۰ کیلومتر دیوار مرزی است، خاطر نشان کرد: این اقدام باید با کمترین هزینه، سریع و با کیفیت انجام شود.
به نظر می‌رسد اصلا نیازی به تبیین این نکته نیست که مطالبه ایرانی‌ها مبنی بر سروسامان گرفتن مهاجران افغانستانی، به ‌هیچ‌ عنوان ارتباطی با تفکری که از آن به «افغان‌ستیزی» تعبیر می‌کنند، ندارد. بارها تاکید شده و مجددا تاکید می‌شود که مردم و حکومت ایران همواره در بزنگاه‌های حساس، چون وقوع زلزله‌ی شدید اخیر این کشور، همسایه‌ی هم‌زبان خود را تنها نگذاشته‌اند و البته لطف و همدلی همسایه در برهه‌های حساسی چون هشت سال جنگ تحمیلی نیز انکارناپذیر است. با این حال نمی‌توان مضرات ناشی از افزایش مهاجران غیرقانونی را در کشور نادیده گرفت.
مسئله سروسامان دادن، تنها بازگرداندن افغانستانی‌ها هم هست. اعطای هویت به پناهندگانی که دیگر سال‌هاست در این کشور دارای ریشه و زندگی شده‌اند، حداقل مطالبه‌ای است که در این خصوص وجود دارد.
همه باید مدارک شناسایی و هویتی ثبت شده در ثبت احوال و وزارت کشور داشته باشند تا در صورت وقوع اتفاقاتی چون حملات و خرابکاری‌ها، پیگیری برای ماموران امنیتی آسان‌تر باشد و البته خود آن افراد نیز آرامش و امنیت بیشتری
داشته باشند.