به گزارش خبرگزاری آریا ، مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران در برنامه تلویزیونی جهان آرا در خصوص عملکرد سه ساله مدیریت شهری که چهارشنبه شب- سوم مردادماه 1403- پخش شد، با بیان اینکه برخی پروژهها در دوره قبلی مدیریت شهری تهران متوقف ماند و حتی در یکی از طرحها، کارگاه را هم جمعآوری کردند، اظهار کرد: در این دوره اما پروژه را مجددا شروع کردیم که البته زمان و چالشهای بیشتری پیش روی چنین طرحهایی خواهد بود.
روی دو پل نیمهکاره خاک ریختند تا تکمیلش نکنند!
وی افزود: پروژه ترمینال شرق تا 92 درصد پیشرفت فیزیکی داشت ولی ساختمان را رها کردند که آسیبهای زیادی به آن رسید و به 80 درصد پیشرفت فیزیکی رسید.
چمران خاطرنشان کرد: در دوره قبلی مدیریت شهری و در میدان فتح، روی دو پلی که نیمه کاره مانده بود، خاک ریختند که در دوره اخیر مجبور شدیم دوباره آنها را تخلیه و کار را از نو شروع کنیم.
تا اواخر دولت روحانی یک اتوبوس هم به تهران ندادند
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در 10 سال گذشته و به خصوص هشت ساله دولت قبلی، شاهد بی توجهی و کم توجهی عجیبی در سراسر کشور نسبت به حمل و نقل شهری بودیم به طوری که تا اواخر دوره گذشته هیچ اتوبوسی به تهران تخصیص ندادند.
وی ادامه داد: در طرح جامع شهری تهران، الان باید 9 هزار دستگاه اتوبوس فعال داشته باشیم ولی این رقم به کمی بیشتر از هزار دستگاه رسیده بود؛ همچنین یک واگن مترو هم در این مدت به تهران اختصاص ندادند.
چرا شهرداری تهران از چین اتوبوس میخرد؟
چمران با بیان اینکه در تهران با کمبود اتوبوس شهری مواجه هستیم، گفت: ابتدا با شرکتهای داخلی صحبت کردیم اما درنهایت توانستند ماهانه 50 دستگاه تحویل دهند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: به همین دلیل مجبور شدیم قرارداد خرید اتوبوس از چین را منعقد کنیم که البته با تاکید وزیر صمت، مقرر شده است اتوبوسهای برقی وارد شوند.
نقش دولت شهید رئیسی در ساخت مترو ملی و خرید واگن خارجی مترو
وی ادامه داد: سال 1396 تفاهمنامهای با چین منعقد شد تا 1050 واگن مترو به شهرداری تهران تحویل داده شود، بیش از 600 واگن در فاز نخست باید وارد میشد که به خاطر عدم حواله کرد قسط اول، کار توسط چینیها شروع نشده بود اما در دولت شهید رئیسی و با پیگیریهای صورت گرفته توسط شورای شهر، این کار انجام شد و کار ساخت واگنها هم شروع شده است.
چمران خاطرنشان کرد: ساخت واگن ملی هم در دوره قبل با توقف رو به رو شد اما دولت شهید رئیسی ارز مورد نیاز برای این کار را تامین کرد که امیدواریم تا پایان امسال، یک رام قطار ساخت داخل تحویل داده شود.
اول باید حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم بعد از مردم بخواهیم خودروی شخصی استفاده نکنند
رئیس شورای شهر تهران گفت: توسعه حمل و نقل عمومی، مهمترین عامل کاهش آلودگی هواست، اگر این مسئله را به خوبی تامین کنیم آن وقت میتوانیم از مردم بخواهیم از خودروی شخصی استفاده نکنند.
وی افزود: ورود دو هزار دستگاه اتوبوس برقی و همچنین تاکسیهای برقی به تهران، میتواند تا حدی این مشکل را برطرف کند.
سالانه 1000 هکتار فضای سبز به شهر تهران افزوده میشود
چمران با پرداختن به سرانه فضای سبز عنوان کرد: سرانه افزایش یافته اما هنوز هم کافی نیست. بنابراین برای افزایش سالانه هزار هکتار فضای سبز در اطراف شهر تهران برنامهریزی شده است.
شورای ششم تهران چرخ متوقف مدیریت شهری را به حرکت درآورد
وی گفت: از ابتدای تشکیل شورای ششم، همه اعضا با تمام توان مشغول فعالیت بودهاند و بازدیدهای متعددی از پروژهها انجام دادهاند؛ نشستهای مردمی در شهرداریهای مناطق و مساجد هم در دستور کار آنها بوده است؛ به هر حرکت در آوردن یک چرخ متوقف مانده سخت است ولی با همه این مشکلات جلو رفتیم.
مشکلات اخیر شایسته شورای شهر تهران نبود
چمران با بیان اینکه اختلاف نظر در هر جمعی هست و شورای شهر تهران هم مستثنی نیست، عنوان کرد: وقتی با منطق جلو برویم و مشکلات خارج از صحن به شورا تحمیل نشود، این جمع کار خودش را انجام میدهد اما تاثیرات سیاسی و تفکرات جناحی، به شورا و به تبع آن به مردم آسیب میزند.
رئیس شورای شهر تهران افزود: برخی مشکلات اخیر، شایسته شورای شهر تهران نبود اما در مجموع به انجام وظایف اعضای شورا لطمهای نزد.
شورای پنجم تهران حتی یک گزارش حسابرسی را هم بررسی نکرده بود
وی ادامه داد: حسابرسی شهرداری با شورای شهر است و هزینه آن هم توسط شورا تامین میشود اما در دوره پنجم، یک گزارش حسابرسی هم در صحن قرائت نشد. به همین دلیل در شورای ششم با انبوهی از این گزارشها مواجه شدیم که بیش از یک سال زمان برای تعیین تکلیف آنها صرف شد.
انتهای پیام/