شناسهٔ خبر: 67824842 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

بخش مهمی از دموکرات‌ها در سخنرانی نتانیاهو در کنگره شرکت نکردند

بایکوت بی‌بی در واشنگتن

دنیای اقتصاد : «کامالا هریس»، معاون رئیس‌جمهور جایش در سکوی سخنرانی خالی خواهد بود. ردیف‌های کرسی‌های سمت دموکرات مجلس نمایندگان به‌طور آشکاری خالی‌تر از کرسی‌های سمت جمهوری‌خواه خواهد بود و تنش‌ها به حدی بالا می‌رود که «مایک جانسون» رئیس مجلس تهدید کرده است که هرکسی که در محوطه یا در گالری بالا مزاحمت ایجاد کند، دستگیر خواهد شد. «آنی کارنی» در گزارش ۲۴ژوئیه در نیویورک‌تایمز نوشت، هنگامی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بعدازظهر چهارشنبه وارد کاپیتول هیل شد تا در نشست مشترک کنگره سخنرانی کند، در مواجهه با انتقاد بین المللی درباره جنگ غزه، با یک نهاد قانون‌گذاری مواجه شد که بر سر رهبری او دچار شکاف شده است. برخی از نمایندگان خصومت آشکاری را با بازیگری نشان می‌دادند که قرار است از نزدیک‌ترین متحدان ایالات متحده باشد.

صاحب‌خبر -

نتانیاهو پیش از عزیمت از اسرائیل برای بازدید از واشنگتن گفت: «من به دنبال حمایت دو حزبی هستم که برای اسرائیل بسیار مهم است.» درواقع، دیدار او تاکیدی است بر شکاف‌های کنگره، به‌ویژه در میان دموکرات‌ها، بر سر جنگ اسرائیل و حماس، آن هم در لحظه‌ای که این حزب به‌دنبال متحد شدن حول هریس به‌عنوان نامزد احتمالی خود است. هریس از اینکه در سخنرانی نتانیاهو حضور داشته باشد، احتراز کرد و دلیل آن را درگیری‌های برنامه‌ریزی‌شده اعلام کرد. هریس برجسته‌ترین دموکراتی است که غایب بود؛ صندلی‌های خالی در یک طرف مجلس نشان‌دهنده خشم عمیق پایگاه مترقی حزب درباره رفتار نتانیاهو در جنگ با حماس بود.

«الکساندریا اوکاسیو کورتز» نماینده دموکرات نیویورک گفت که به این دلیل ساده که فکر می‌کند نتانیاهو به خاطر تاکتیک‌هایش در درگیری‌ای که ده‌ها هزار نفر را در غزه کشته و باعث فاجعه انسانی شده، «جنایتکار جنگی» است، در این سخنرانی شرکت نکرد. «رشیده طلیب» نماینده دموکرات میشیگان و تنها فلسطینی آمریکایی در کنگره نیز همین‌طور. او در بیانیه‌ای گفت: «بسیار شرم‌آور است که رهبران هر دو حزب از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره دعوت کرده‌اند. او باید دستگیر و به دیوان کیفری بین‌المللی فرستاده شود.» طلیب افزود: «این یک روز غم‌انگیز برای دموکراسی ماست که همکاران من برای عکس گرفتن با مردی که فعالانه در حال ارتکاب نسل‌کشی است، لبخند می‌زنند.»

«ایلهان عمر» نماینده مینه‌سوتا، یکی دیگر از دموکرات‌های مترقی که جنگ اسرائیل در غزه را محکوم کرده است، در کنگره حضور نداشت و بلیت ‌میهمان خود را به اعضای خانواده گروگان‌ها داد. «ماکسول الخاندرو فراست» نماینده دموکرات فلوریدا نیز در سخنرانی حضور نداشت. وی گفت: «من از کاری که نتانیاهو انجام می‌دهد، متنفرم. از رهبری او بیزارم.» «پرامیلا جایپال» نماینده واشنگتن، رئیس گروه پیشرو کنگره قصد داشت از این نزاع‌ها دور بماند. با این حال، لیست عدم حضور دموکرات‌ها از بعدازظهر سه‌شنبه ساعت به ساعت در حال افزایش بود. «لورن آندروود» نماینده دموکرات ایلینویز، روز سه‌شنبه وقتی دو بار تحت فشار قرار گرفت که آیا او قصد شرکت در جلسه را دارد یا خیر، به یک خبرنگار خیره شد و از پاسخ دادن به این سوال خودداری کرد.

«نانسی پلوسی» نماینده دموکرات کالیفرنیا و رئیس مجلس سابق نیز از حضور یا عدم حضور خود –تا لحظه تنظیم این خبر- چیزی نگفت. در سنا، تعدادی از اعضای گروه دموکرات، از جمله سناتور «ریچارد جی.دوربین» از ایلینویز، رهبر شماره ۲ و «پتی موری» از واشنگتن، از سخنرانی صرف‌نظر کردند. دوربین روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: «من در کنار اسرائیل خواهم بود؛ اما در کنگره نمی‌ایستم و نتانیاهو را تشویق نمی‌کنم.» سناتور «کریس ون هولن» نماینده دموکرات مریلند، در مصاحبه‌ای درباره نتانیاهو گفت: «من نمی‌خواهم در این اقدام فریبکارانه نقش سیاسی داشته باشم؛ زیرا نتانیاهو حافظ رابطه آمریکا و اسرائیل نیست.» حتی برخی از دموکرات‌هایی که قصد عدم حضور داشتند، اعلام کردند که این تصمیم واقعا تصمیم آسانی نبود. «جرولد نادلر» نماینده دموکرات نیویورک در بیانیه‌ای تند گفت: «این سخنرانی گام بعدی در صف طولانی تلاش‌های بدخواهانه جمهوری‌خواهان برای سیاسی کردن بیشتر روابط ایالات متحده و اسرائیل برای منافع حزبی است.» گروهی از دستیاران ستاد کنگره درحالی‌که نتانیاهو صحبت می‌کرد، یک «اعتراض علیه جنایات جنگی» برگزار کردند و روز سه‌شنبه اعلامیه‌ای را پخش کردند که در آن نوشته شده بود: «کارکنان می‌گویند جنایتکار جنگی را با لگد از کنگره بیرون پرتاب کن.»

این شکاف یک اقدام جدید از سوی نتانیاهو نیست. در سال۲۰۱۵ درحالی‌که دولت باراک اوباما در تلاش برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران بود، وی در کنگره سخنرانی کرد و به‌شدت با آن به مخالفت برخاست. در آن زمان، حداقل ۵۸دموکرات سخنرانی نتانیاهو را تحریم کردند. در آن سال، نتانیاهو بدون اطلاع کاخ سفید توسط «جان آ.بونر» جمهوری‌خواه دعوت شده بود.