شناسهٔ خبر: 67754138 - سرویس فرهنگی
منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می‌دهد؛

زرد،سیاه و سفید درهیات «امت»/ اینجا به زبان جهانی روضه می‌خوانند

سمانه نوری زاده قصری

عزاداران قبل از ورود به داخل، با دم‌نوش و خرما پذیرایی می‌شوند. مهمانان از هر رنگ پوستی، زرد، سفید و سیاه در این مراسم شرکت کرده اند. زبان همه آنها اما یکی است. همه انگلیسی صحبت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر -گروه دین و اندیشه-سمانه نوری زاده قصری: در شهر حدود ۱۶ میلیونی تهران، انگلیسی زبانان بسیاری زندگی می‌کنند. انگلیسی زبانانی که در سفارتخانه‌های مختلف و شرکت‌های خارجی مشغول به کار هستند، ایرانیانی که همسر غیرایرانی دارند، دانشجویان خارجی و دانشجویان رشته زبان دانشگاه‌های ایران همگی مخاطبانی هستند که در این کلان‌شهر زندگی می‌کنند.در حالی‌که در تهران هزاران هیأت عزاداری هفتگی وجود دارد، هیچ مرکزی برای گردهم‌آیی این عده از ساکنان این شهر بزرگ وجود نداشت تا اینکه گروه انگلیسی‌زبانان مقیم تهران که نام «امت» را به‌عنوان نام اختصاری خود انتخاب کرده‌، به فکر راه اندازی این هیأت مذهبی افتاد.

خیابان‌ها شلوغ هستند و زمان انتظار هر چراغ قرمز هم یک دقیقه‌ای طول می‌کشد. تا به «ایوان شمس» برسم، ساعت ۷ شب گذشته است. مراسم اقامه نماز تمام شده است و همه اعضای هیأت در سالن آمفی تئاتر ایوان هستند.

در راهروی منتهی به سالن، میز بلندی قرار دارد تا عزاداران قبل از ورود به داخل، با دم‌نوش و خرما پذیرایی شوند. عزاداران، از هر رنگ پوستی، زرد، سفید و سیاه در این مراسم شرکت کرده‌اند. زبان مشترک همه شأن اما یکی است. همه به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند.

حجت الاسلام سیدعبدالله حسینی، از مبلغان بین المللی، مسئول و سخنران هیأت انگلیسی زبانان تهران، نماینده مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در آفریقا و مدیر مرکز اسلامی آفریقای جنوبی به چگونگی راه اندازی هیأت مذهبی انگلیسی زبانان می‌گوید: از سال ۲۰۱۵ این هیأت راه اندازی شد و ده سالگی این هیأت را امیدواریم سال آینده برگزار کنیم. در این هیأت اغلب کسانی هستند که زبان خارجی می‌دانند همچنین غیر مسلمانانی داشتیم که در جلسات شرکت می‌کردند برای اینکه با فلسفه امام حسین (ع) آشنا شوند.

او درباره هدف از تأسیس این هیأت اضافه می‌کند: عزاداران انگلیسی زبان برای شرکت در مجالس عزاداری ناگزیر بودند، در خانه و به وسیله ماهواره برنامه‌های عزاداری را دنبال کنند و یا در مجالس فارسی‌زبانان شرکت کنند و بهره‌مند شوند. به ذهنم خطور کرد که در تهران هم شاید انگلیسی‌زبانانی باشند که از داشتن منبر و روضه انگلیسی محرومند. دیدم زمینه برای تشکیل یک هیأت کوچک آماده است. در شروع مراسم، با ۱۵ نفر حدوداً هیأت را تشکیل دادیم، ولی روز دوم محرم تعداد شرکت‌کنندگان به ۳۰ نفر رسید. روز سوم ۴۵ نفر شرکت کردند و همین‌طور حضور انگلیسی‌زبانان مقیم تهران به‌صورت تصاعدی ادامه داشت تا این‌که پایان دهه محرم و شام غریبان تعداد به ۲۵۰ نفر رسید و در سالیان بعد به ۵۰۰ نفر رسید.

پرداختن به نقش یهود در شهادت امام حسین (ع)

او ادامه داد: در این هیأت سخنرانی به زبان انگلیسی انجام می‌شود و در آن فلسفه قیام عاشورا بیان می‌شود. همچنین از دیگر موضوعاتی که امسال بدان پرداخته می‌شود مسائل تاریخی و نقش یهود در صدر اسلام و زمینه‌های پیدایش جنایت کربلا و قاتلان اصلی امام حسین (ع) است. در این موضوع همه فقط به نقش یزید اشاره می‌کنند در حالی که قاتل امام حسین (ع) یک سیستم و خط فکری است. سال گذشته موضوع امام حسین (ع) در قرآن بود و هر سال مباحثی را بررسی می‌کنیم و تا کنون که نه تنها برای مخاطب جالب بلکه بسیار تأثیر گذار بوده است.

حجت الاسلام حسینی در ادامه می‌گوید: هر هیأتی خروجی خودش را دارد. همین‌که پرچم امام حسین (ع) برافراشته می‌شود خودش ماحصل این هیأت است. در حاشیه آن مخاطبانی دارد که یک شبکه را تشکیل داده‌اند. سخنرانی‌هایی که اینجا ضبط می‌شود در تمام نقاط جهان استفاده و تبدیل به یک شبکه می‌شود.در اربعین چند سال گذشته خیلی از افراد صحبتهای ما را شنیده بودند و از من در خصوص این هیأت سوال‌هایی می‌پرسیدند.

او گفت: تاکنون جلسات ما بسیار مورد استقبال واقع شده و روز به روز بر تعداد افراد هیأت افزوده می‌شود. به‌خصوص وقتی رهبر معظم انقلاب خبر این جلسات را دریافت کردند، بسیار استقبال و تحسین فرمودند. سال قبل آیت الله رشاد، رئیس محترم شورای حوزه علمیه تهران در جلسه ما حضور پیدا کرد و بعد تماس گرفت که بنده بعد از مراسم دیشب شما خدمت رهبر انقلاب شرف‌یاب شدم و گزارشی از عملکرد این هیأت خدمت ایشان ارائه دادم و حضرت آقا بسیار خوشحال شدند و برای موفقیت دست‌اندرکاران هیأت دعا کردند. از بدو تأسیس این هیأت تاکنون شخصیت‌های سیاسی، علمی و فرهنگی زیادی در جلسات هیأت حضور پیدا کرده‌اند. امسال نیز هیأت را با مشارکت مجموعه ایوان شمس برگزار می‌کنیم و از همه مخاطبان دعوت می‌کنیم در هیأت «امت» حضور پیدا کنند. این شب‌ها ایوان شمس پاتوق هیأت شده است و تمامی هزینه‌ها به صورت مردمی دریافت می‌شود.

زرد،سیاه و سفید درهیات «امت»/ اینجا به زبان جهانی روضه می‌خوانند

از همه رنگ و همه زبان

حنیفه مصطفی ۲۵ ساله از اهل نیجریه است و در ایران مشغول تحصیل در رشته روانشناسی بالینی است. او درباره حضورش در مراسم عزاداری و آشنایی با گروه می‌گوید: دوستم این هیأت را معرفی کرد و امسال نخستین بار است که در این هیأت شرکت می‌کنم.این هیأت خیلی عالی است چون با زبان انگلیسی بیشتر کلمات و واژه‌ها را می‌فهمیم و این برای ما بسیار دلچسب و خوب است.

او که بعد از این مراسم سخنان سخنران را برای پدرش نقل می‌کند ادامه داد: جلسه‌ای که روز قبل حضور داشتم آنچه که سخنران این مراسم حجت الاسلام حسینی بیان کرده است را برای پدرم بازگو و معرفی می‌کنم. داستانهایی را که ایشان شرح دادند را بازگو می‌کنم می‌توانم بگویم اول این بار شنیدم که عالی و مفید بود.

عایشه یعقوب ۲۵ ساله هم دانشجوی ارشد پرستاری بود که شش سال است در ایران حضور دارد. در خصوص این هیأت می‌گوید اولین بار است که در این هیأت به واسطه معرفی دوستش حضور پیدا کرده و ادامه می‌دهد: با اینکه فارسی ام خوب است ولی باز هم با زبان انگلیسی خیلی بهتر مفاهیم عاشورایی را می‌فهمم.

حضور دختر شهید نواب صفوی و یک استاد تمام بیوشیمی در هیأت انگلیسی زبانان

فاطمه نواب صفوی دختر شهید نواب صفوی نیز یکی دیگر از مهمانان حاضر در این مراسم بود. همچنین زهرا زمانی استاد تمام بیوشیمی از انستیتو پاستور ایران از دیگر افرادی بود که در این جلسه شرکت کرده بود. او پدر و مادرش هر دو ایرانی و مقیم هندوستان بودند. ۱۹۵۰ پدرش به هندوستان در رشته پزشکی مهاجرت کرده و خودش نیز در هند متولد و بزرگ شده است. زمانی که انقلاب شد این بانو ۲۲ ساله بود. او در این خصوص می‌گوید: ما تشنه حقیقت و معارف وحدانی و ناب شیعه بودیم و همان زمان با کتابهای شهید مطهری آشنا شدم. زیاد مسائل ایدئولوژیک را نمی‌دانستم و تنها چیزی که بود؛ از شاه خوشم نمی‌آمد چون رأی گیری نداشت و در هند ما را مسخره می‌کردند که کشورمان شاه دارد! بعد از آن با کتاب‌های شهید مطهری توانستم راه خودم را انتخاب کنم و با تحقیقات محجبه شدم.

امام حسین (ع) شخصیتی بین المللی است

او در خصوص حضورش در هیأت انگلیسی زبانان مقیم تهران می‌گوید: این هیأت را نزدیک ده سالی است که می‌شناسم. جوانان ایران چون دسترسی زیادی به خیلی از منابع و فعالیت‌ها دارند متوجه تشنگی افرادی که در خارج هستند نمی‌شوند. در خارج از کشور اکثریت تشنه معارف تشیع هستند. من خودم بعد از سه سال تحقیق نسبت به دین‌های متفاوت به یقین رسیدم که شیعه بهترین راه برای پیروی است. این معارف را ما باید به خارج از کشور منتقل کنیم. یکی از ابزارهای این انتقال داشتن زبان انگلیسی خوب است. باید جوانان ما در انتقال مفاهیم به زبان دیگر راه بیافتند و در خیلی از حوزه‌های مختلف انگلیسی یاد بگیرند. ما در تهران ماهی یکبار جلسه داشتیم و همیشه خارجی‌ها می‌آمدند و مورد استقبال قرار می‌گرفت. این هیأت برای خارجی‌ها جذابیت دارند و نباید برای محرم تنها باشد و باید به صورت مستمر برگزار شود.

این استاد تمام انستیتو ایران می‌گوید: در عرصه بین المللی در کتاب ادیان مختلف از امام حسین (ع) می‌گویند.در کتابهای آنان اسم پیامبر و اسم حضرت علی (ع) هم آمده است. امام حسین (ع) که خود یک شخصیت بین المللی است و تنها برای شیعیان نیست بلکه برای همه افرادی است که می‌خواهند راهی برای درست اندیشیدن داشته باشند.

زرد،سیاه و سفید درهیات «امت»/ اینجا به زبان جهانی روضه می‌خوانند

باید به دانشجویان خارجی وجود چنین هیأتی را اطلاع رسانی کنیم

فاطمه نقوی دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران و اهل پاکستان است. او در خصوص حضورش در این هیأت گفت: خیلی جمع دوستانه و خوبی بود. از آنجایی که زبان انگلیسی برای خارجی‌ها با فهم بیشتر همراه است مطلوب به نظر می‌رسد.

خیلی از افراد بین المللی هستند که مشکلمان این بود که در محرم هیچ جایی نداشتیم برویم چون همه فارسی صحبت می‌کردند و کسی هم انگلیسی بلد نبود. دانشجویان کم کم فارسی یاد می‌گیرند. این هیأت فضای خیلی خوبی دارد. در گذشته خوابگاه مراسم آنلاین مشاهده می‌کردیم اما اینجا که حاج آقا به زبان انگلیسی صحبت کردند باعث سریع النتقال شدن مباحث عاشورایی می‌شد.برای افراد خارجی دورهمی جالبی بود و این دورهمی ها بیشتر باید باشد چون من دوستان خارجی بسیار زیادی دارم که دوست دارند در این محافل شرکت کنند.

زرد،سیاه و سفید درهیات «امت»/ اینجا به زبان جهانی روضه می‌خوانند

در این بین به سمت یک خانواده‌ای رفتم که با دو دختر نوجوانش در این مراسم شرکت کرده بودند دکتر زهرا جامعی میکروبیولوژیست است.او در خصوص حضورش در این هیأت می‌گوید: ما اولین بار در این هیأت شرکت کردیم. درست است که ما فارسی بلد هستیم اما بسیاری از واژه‌های فارسی برای ما مفهوم نیست و از این برنامه مطلع شدیم آمدیم. برنامه خوبی از نظر تنظیم افراد و سخنرانی‌ها و خیلی جالب به نظر می‌رسید. با توجه به شرایطی که ایجاد شده برای انگلیسی زبانانی که در ایران مقیم هستند این برنامه مفید واقع می‌شود.

طابینه زهرا و ادیبه زهرا دختر ۱۵ ساله این خانواده از حضور خودش خوشحال است و می‌گوید: با توجه به اینکه نخستین باری است که چنین فضای را در تهران تجربه کردیم و سخنانی که شنیدیم برای اولین بار و جالب بود. سخنرانی که انجام شد نکته به نکته بود که ما از آن بسیار استفاده کردیم. بیان طولانی نبود و نکته به نکته بود که ما توانستیم از آن به خوبی بهره مند شویم. دوست داریم باز هم شبهای دیگر در این هیأت حاضر شویم.