شناسهٔ خبر: 67749563 - سرویس سیاسی
منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

دعوت خسروی وفا از پزشکیان برای حضور در افتتاحیه المپیک پاریس؛ دولت رییسی با حضور رییس جمهور در افتتاحیه مخالف بود

محمود خسروی وفا در نشست امروز صبح بررسی کاروان المپیک ایران، از فرصت حضور رییس جمهور در مراسم افتتاحیه گفت

صاحب‌خبر -
دعوت خسروی وفا از پزشکیان برای حضور در افتتاحیه المپیک پاریس/ دولت رییسی با حضور رییس جمهور در افتتاحیه مخالف بود
کد خبر: 667884
|
۱۴۰۳/۰۴/۳۰ ۱۸:۳۵:۵۳

صبح امروز نشستی در وزارت ارشاد با حضور محمود خسروی وفا، ریاست کمیته ملی المپیک و غریب نژاد، مدیرکل فرهنگی وزارت امور خارجه در رابطه با بررسی کاروان المپیک ایران برگزار شد.

به گزارش خبرورزشی، در این جلسه که بخشی از آن به پرسش و پاسخ اختصاص داشت، یکی از حاضرین سوالی در رابطه با امکان حضور رییس جمهور منتخب در مراسم افتتاحیه پرسید. همچنین این سوال مطرح شد که آیا رییس جمهور فقید به افتتاحیه دعوت شده بود.

هم خسروی وفا و هم غریب نژاد به این سوال پاسخ دادند. در رابطه با دعوت از ابراهیم رییسی، هر دو بر این مساله صحه گذاشتند که دولت رییسی و شورای عالی امنیت ملی با حضور رییس جمهور فقید در مراسم افتتاحیه المپیک مخالف بودند و در پی آن، کمیته ملی المپیک با ارسال نامه‌ای به کمیته بین المللی المپیک اعلام کرده که رییس جمهور ایران در مراسم افتتاحیه حضور نخواهد داشت.

در رابطه با امکان حضور رییس جمهور منتخب، مسعود پزشکیان نیز خسروی وفا پاسخ داد:

تا این لحظه از جانب مسعود پزشکیان و اطرافیانش این موضوع با ما مطرح نشده است. با این حال من همواره گفته ام حضور رییس جمهور در المپیک یک فرصت برای کشور ماست چرا که طی چند ساعت تعداد زیادی از روسا و مقامات کشورهای مختلف جهان در یک مکان گرد هم می آیند و این فرصتی عالی برای مذاکره و لابی گری است. رییس جمهور در طی این چند ساعت بدون نیاز به تشریفات دیپلماتیک و پروتکل ها می تواند با روسای سایر کشورهای جهان گفتگو کند و چنین فرصتی بسیار نادر است و کمتر پیش می آید. از آنجا که دولت رییسی و شورای عالی امنیت ملی مخالف حضور رییس جمهور فقید در المیپک بود، ما این موضوع را در نامه ای با IOC اعلام کردیم اما با توجه به شرایط کنونی، من فکر می کنم کمیته بین المللی المپیک از حضور مسعود پزشکیان استقبال کند. اگر رییس جمهور منتخب مایل به حضور در افتتاحیه باشد ما می توانیم در این خصوص با IOC تماس بگیریم.

همچنین غریب نژاد، مدیرکل فرهنگی وزارت امور خارجه اضافه کرد:

رییس کمیته بین المللی المپیک، توماس باخ در نامه ای انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رییس جمهور را تبریک گفت اما در آن نامه صحبتی از حضور در افتتاحیه به میان نیامد.

مراسم افتتاحیه المپیک 2024 پاریس جمعه همین هفته یعنی 5 مرداد برگزار می شود.