شناسهٔ خبر: 67692400 - سرویس اقتصادی
منبع: فردا | لینک خبر

رونمایی از طرح یارانه ای دولت پزشکیان | زمان واریز یارانه نقدی جدید مشخص شد

یارانه تیر ماه به مبلغ ۱۱.۰۷۵ میلیارد تومان بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به حساب سرپرستان خانوار دهک‌های اول تا سوم در ۲۸ بانک عامل سراسر کشور واریز شد.

صاحب‌خبر -

یارانه معیشتی مرحله ١٦۱ مربوط به تیر ١٤٠٣ به حساب ۱۰ میلیون و ۷۵ هزار و ۸۳۶ سرپرست خانوار دهک‌های اول تا سوم واریز و از ساعت ۲۴ قابل برداشت است.

یارانه تیر ماه به مبلغ ۱۱.۰۷۵ میلیارد تومان بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به حساب سرپرستان خانوار دهک‌های اول تا سوم در ۲۸ بانک عامل سراسر کشور واریز شد.

بر همین اساس، در صورتی که سرپرستان خانوار جز دهک‌های اول تا سوم باشند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب افراد واریز خواهد شد.

واریز یارانه نقدی این دهک‌ها

در صورتی که سرپرستان خانوار جز دهک‌های اول تا سوم باشند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب افراد واریز خواهد شد.

یارانه کمک معیشتی مرحله ١٦۱ مربوط به تیر ١٤٠٣ به حساب ۱۰میلیون و ۷۵هزار و ۸۳۶ سرپرست خانوار دهک‌های اول تا سوم واریز و از ساعت ۲۴ قابل برداشت است.

یارانه تیر ماه به مبلغ ۱۱.۰۷۵ میلیارد تومان بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به حساب سرپرستان خانوار دهک‌های اول تا سوم در ۲۸ بانک عامل سراسر کشور واریز شد.

بر همین اساس، در صورتی که سرپرستان خانوار جز دهک‌های اول تا سوم باشند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب افراد واریز خواهد شد.

 نحوه استعلام دهک بندی یارانه با کد ملی

استعلام دهک بندی یارانه ۱۴۰۳؛ استعلام دهک درآمدی خانوار را می‌توان با مراجعه به سامانه حمایت در آدرس hemayat.mcls.gov.ir انجام داد. اعتراض به عدم دریافت یارانه، درخواست بررسی دهک‌بندی درآمدی و ثبت‌نام دریافت یارانه را در همین سایت پیگیری کنید. علاوه بر آن شما در اندیشه معاصر استعلام یارانه با کد ملی و سریال شناسنامه و شیوه های دیگر استعلام را به همراه چگونگی دهک بندی یارانه فرا می گیرید.

استعلام دهک بندی یارانه ۱۴۰۳

دهک‌بندی یا صدک‌بندی براساس آزمون وسع‌سنجی، دو بار در سال انجام می‌شود و پس از اتمام هر دوره تا شش‌ماه تغییری صورت نمی‌پذیرد. هر خانوار یک‌بار می‌تواند روی گزینه ثبت درخواست بررسی کلیک کرده و به عدم دریافت یارانه اعتراض کند.

اعتراض به عدم دریافت یارانه یا درخواست بررسی دهک‌بندی درآمدی، دلایل مختلفی دارد. به‌عنوان مثال خانواده‌ای اول سال خودرویشان را فروخته‌اند، اما سامانه حمایت، تا موعد به‌روزرسانی اول یعنی ماه شهریور هنوز آن‌ها را صاحب خودرو در نظر می‌گیرد. برعکس این اتفاق هم صادق است.

آزمون وسع‌سنجی از داده‌های بانکی هم کمک می‌گیرد، چون شبکه شاپرک قادر است براساس حجم تراکنش بانکی و دریافت وام یا سود بانکی، وضعیت اقتصادی خانواده را فاش کند. کد ملی از سامانه آنلاین و به‌روز اداره ثبت احوال استعلام می‌شود تا نکات دقیق دیگری به‌دست بیاید. وضعیت احتمالی سبد سهام، سفر خارجی اعضای خانوار و… را هم به این معیارها اضافه کنید، بعد معدل بگیرید و در فرمول بگذارید. قطعا متوجه هستید؛ بعید است کسی بتواند از این فیلتر سخت و موشکافانه قسر در برود نه؟

صدک‌بندی یارانه بر چه اساسی صورت می‌گیرد؟

صدک‌بندی دقت آزمون وسع‌سنجی را بالا می‌برد، اما خروجی اولین آزمون وسع‌سنجی در سال ۱۴۰۲، به‌گفته مسئولان قرار نبود به حذف مشمولان یارانه نقدی منجر شود. تنها کسانی از روش جدید صدک‌بندی یارانه دلچرکین خواهند بود که به دهک بالاتر رفته‌اند و حالا جزو جمعیت پنج میلیونی دهک ۱۰ یا پردرآمدها به‌حساب می‌آیند.

صدک‌بندی یارانه همچنین باعث جابجایی هفت میلیون نفر از جمعیت حدود ۸۰ میلیونی مشمولان یارانه نقدی، بین دهک‌های مختلف شده است.

صدک‌بندی یارانه معیارهای مختلف دارد؛ یکی از آن‌ها خودرو است. تعداد و نوع خودرو به نام سرپرست یا سایر اعضای خانوار، شش‌ماه یک‌بار به‌شکل سیستمی توسط پلیس راهور به سامانه رفاه ایرانیان ارسال می‌شود.

ساختار خانوار را جزو معیارهای تقریبا سخت و پیچیده صدک‌بندی یارانه می‌دانند. چون شاخص درآمد خانوار چهارنفره باید نسبت به خانوار دو نفره متفاوت باشد، مالکیت یک خودرو برای خانوار چهار نفره با مالکیت یک خودرو در خانوار دونفره یک‌جور محاسبه نمی‌شود. اطلاعات این بخش براساس خوداظهاری به‌دست می‌آید و کسی نمی‌تواند در آن دخل و تصرف کند مگر اینکه وجود یکی از بچه‌ها یا مرگ و فقدان را انکار کنید.

صدک‌بندی یارانه براساس تراکنش بانکی هم پیچیده به‌نظر می‌رسد. می‌گویند به طور تقریبی از ۱۰۰ میلیون تراکنش به بعد، به ازای هر ۵۰ میلیون تراکنش، صدک‌بندی خانوار به‌میزان یک‌صدم جابجا خواهد شد. شاید شما قضیه را جدی نگیرید، ولی همین معیار در نیمه دوم سال قبل باعث شد یک‌سری خانوار از دهک اول و دوم و سوم به دهک چهار تا هشت پرتاب شوند.

در طرح جدید پرداخت یارانه های نقدی، تمام مردم کشور به ۱۰ قسمت تبدیل شده و هر قسمت به عنوان یک دهک شناخته می شوند. اطلاعات درآمدی این افراد از طریق بانک های اطلاعاتی دولت دریافت و مورد بررسی قرار گرفته است؛ سپس به ترتیب درآمد از کم تر به بیش تر در دهک های ۱ تا ۱۰ قرار داده شده اند.

استعلام یارانه با کد ملی تا حدودی امکان اطلاع شما از دهک درآمدی تان را فراهم می کند. به هر حال، در طرح جدید به افرادی که در دهک های ۱ تا ۳ قرار گرفته اند، ۴۰۰ هزار تومان و به افرادی که در دهک های ۴ تا ۹ قرار گرفته اند، ۳۰۰ هزار تومان یارانه تعلق می گیرد. کسانی هم که در دهک آخر یعنی ۱۰ ام باشند، مشمول دریافت یارانه نخواهند شد. در این قسمت، سامانه استعلام یارانه با کد ملی سرپرست را معرفی کرده و روش ورود به آن را توضیح می دهیم. در ادامه هم به روش استفاده از این سامانه می پردازیم.

دهک بندی یارانه با کد ملی ۱۴۰۳

با اجرای طرح جدید دهک بندی یارانه ها ، ساختار کلی پرداخت یارانه تغییر کرده و مردم به چند گروه مختلف تقسیم شدند. بر این اساس، دهک های اول تا سوم درآمدی از یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و دهک های چهارم تا نهم هم از یارانه ۳۰۰ هزار تومانی برخوردار می شوند. سایر افراد یعین کسانی که در دهک دهم قرار می گیرند هم یارانه ای دریافت نمی کنند.

در همین راستا، امکان استعلام یارانه با کد ملی سرپرست فراهم گردیده تا افراد بتوانند وضعیت دریافت یارانه شان را بررسی کنند. سامانه تعیین شده جهت این امر به نشانی https://hemayat.mcls.gov.ir/ ، تلفن گویا و کد دستوری مهم ترین روش های استعلام به شمار می آیند. در این میان، استفاده از سامانه اطلاعات و جزئیات بیش تری در اختیار شما قرار داده و می توانید از دهک بندی درآمدی خانوارتان هم مطلع شوید. در اندیشه معاصر نحوه استعلام یارانه با کد ملی و سریال شناسنامه را از طریق هر یک از روش های مذکور به صورت کامل برای تان توضیح داده ایم.