شناسهٔ خبر: 67679276 - سرویس استانی
منبع: مهر | لینک خبر

مدیرگروه موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه خبر داد؛

تعطیلی موزه‌ها و اماکن تاریخی کرمانشاه در روز تاسوعا و عاشورا

کرمانشاه- مدیرگروه موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه از تعطیلی موزه‌ها و اماکن تاریخی این استان در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد.

صاحب‌خبر -

علیرضا برشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی همه محوطه‌های تاریخی، پایگاه‌های ملی و جهانی، موزه‌ها و بناهای تاریخی دارای ورودی تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه طی روزهای ۲۵ و ۲۶ تیر مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی تعطیل است.

وی افزود: همچنین محوطه جهانی بیستون، محوطه‌های ملی طاق بستان و معبد آناهیتا و بناهای تکیه معاون الملک و بیگلربیگی طی این ۲ روز تعطیل هستند.

مدیرگروه موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه ادامه داد: موزه‌های این استان نیز در شهرهای کرمانشاه، سنقر، پاوه و دالاهو در این ۲ روز فعالیتی نخواهند داشت.

برشاهی تصریح کرد: فعالیت اماکن تاریخی و موزه‌های کرمانشاه از روز چهارشنبه هفته جاری از سر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به تنوع آئین‌های مذهبی و محرمی در کرمانشاه، گفت: با توجه به واقع شدن کرمانشاه بر سر راه عتبات عالیات و دلبستگی مردم این استان به ائمه اطهار و به‌ویژه امام حسین (ع) طی ایام محرم آیین‌هایی خاص و ویژه در کرمانشاه برای سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) و یاران ایشان برگزار می‌شود.

برشاهی با بیان اینکه تاکنون تعداد قابل توجهی از این آئین‌ها شناسایی و به ثبت ملی رسیده‌اند، بیان کرد: برخی از این آئین‌ها مانند تعزیه‌خوانی در تعدادی از شهرها و روستاهای این استان و نوای «چمری» به ثبت ملی رسیده و تعدادی دیگر از این آئین‌ها نیز قابلیت ثبت ملی شدن را دارند.