شناسهٔ خبر: 67676188 - سرویس استانی
منبع: مهر | لینک خبر

در گفت‌وگو با مهر تاکید شد؛

ضرورت توجه به سوگواری سنتی/ عزاداری شاهرودی‌ها مایه مباهات شد

سمنان- نماینده ولی فقیه در استان سمنان ضمن تاکید بر ضرورت توجه به سوگواری سنتی در ایام محرم، گفت: این استان دارای سنت‌های دیرینه و بسیار عمیق فرهنگ دینی خصوصا در ایام محرم است.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام مرتضی مطیعی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به سوگواری ایام محرم، تاکید کرد: یکی از ضرورت‌های امروز بها دادن به سوگواری سنتی و همچنین آئین دیرینه مردم استان سمنان در زمان عزاداری و سوگواری ماه محرم است.

وی با اشاره به ضرورت توجه به ارزش‌های عزاداری سید الشهدا (ع) ابراز کرد: در روزهای اخیر شاهد هستیم که عزاداری سنتی مردم مناطق مختلف از استان سمنان و به خصوص شهرستان شاهرود بسیار مورد توجه قرار گرفته که باید از بانیان آن قدردانی کرد.

امام جمعه سمنان خواستار حفظ و تقویت این سنت‌ها شد و تاکید کرد: شاهد بودیم که سوگواری سنتی مردم میغان، قلعه‌نو، مُجن و گَرمن شاهرود حتی به رسانه ملی راه یافت و میلیون‌ها نفر از مردم ایران اسلامی این نوع عزاداری سنتی و همراه با شور و شعور حسینی را مشاهده کردند.

مطیعی با بیان اینکه این نوع برنامه‌ها دارای برکات و آثار خوبی است که معرفی سنت‌های عاشورایی استان سمنان یکی از آن برکات است، تاکید کرد: اینگونه عزاداری‌ها که با سبکی ارزشمند و محتوایی عالی و انقلابی مایه مباهات کل استان است.

وی خواستار توجه بیشتر به این سنت‌های عاشورایی شد و افزود: برگزاری پرشور مجالس عزای حسینی بیانگر عمق دلدادگی مردم به ساحت مقدس سیدالشهدا (ع) است.

به گزارش مهر، عزاداری سنتی مردم میغان، قلعه‌نو، گرمن و مجن از توابع بخش بسطام شهرستان شاهرود در روزهای اخیر در برنامه حسینیه معلی در شبکه سه سیما بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است این نوع عزاداری در واقع ریشه در سبک زندگی مردم منطقه شاهرود دارد به این صورت که خم شدن، بلند کردن پا و کوبیدن دست بر سینه نوعی نماد جمع آوری گندم، بیل زدن بر زمین و در نهایت سبک زندگی مردم منطقه است، همان‌طور که عزاداری بوشهری‌ها برای مثال نمادی از کشیدن تور ماهی گیری به داخل قایق محسوب می‌شود.