شناسهٔ خبر: 67666422 - سرویس علمی-فناوری
منبع: مهر | لینک خبر

با هدف جمع‌آوری داده‌های موثق از بانوان نخبه؛

شبکه ملی بانوان نخبه و فناور ایرانی راه‌اندازی می‌شود

مهتاب چابوک

شبکه ملی بانوان نخبه و فناور با هدف جمع‌آوری داده‌های موثق از بانوان ایرانی فناور و نخبه از طرق مختلف،جمع‌آوری ایده‌های مختلف و شبکه‌سازی از طریق بنچ‌مارک نمونه‌های موجود راه اندازی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و به بهانه ایجاد شبکه ملی بانوان نخبه و فناور، گردهمایی ای با حضور بیش از ۳۰ بانوی فناور از جمله اساتید دانشگاه، مدیران عامل شرکت‌ها، کارشناسان زبده در حوزه‌های مختلف نفت و گاز، هوش مصنوعی، مخابرات و پزشکی، پژوهش و فناوری با هدف بررسی چالش‌های بانوان متخصص در این حوزه ها برگزار شد.

در این گردهمایی در خصوص سطوح مختلف اهداف شبکه‌سازی بانوان نخبه و فناور اعم از توانمندسازی بانوان و افزایش ظرفیت‌های تخصصی، تخصیص هدفمند تسهیلات و حمایت‌ها و ایجاد روابط فراملی و شاخص نمودن فعالیت‌های تخصصی بانوان بحث و گفت‌وگو شد.

این شبکه با هدف جمع‌آوری داده‌های موثق از بانوان ایرانی فناور و نخبه از طرق مختلف و تحلیل آن‌ها، جمع‌آوری ایده‌های مختلف شبکه‌سازی از طریق بنچ‌مارک نمونه‌های موجود، پرسش‌نامه‌ نظرسنجی و ارزیابی آن‌ها، ایجاد بستر سایت و شبکه‌های اجتماعی و عضوگیری و اجرای ایده‌ها و اعطای تسهیلات از طریق شبکه‌ ایجاد شده به صورت عادلانه فعالیت می‌کند.

شقایق حق جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری راهبردی معاونت علمی، طی سخنانی در این رویداد بیان کرد: اثر بانوان در زیست بوم فناوری و نوآوری بسیار پررنگ است و ارتباط بین بانوان و شناخت ظرفیت‌های آنان به این اثرگزاری کمک شایانی می‌کند.

انسیه حاجی زاده، معاون حوزه بانوان و مطالعات فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز به توضیح نحوه شکل گیری این شبکه ملی و نمونه‌های مشابه در سراسر دنیا پرداخت و اهمیت غیر قابل انکار شبکه‌سازی در میان بانوان نخبه و فناور را برای افزایش ظرفیت تخصصی و توانمندسازی بانوان نخبه و فناور، اعطای تسهیلات هدفمند و عادلانه و نیز ایجاد ارتباطات فراملی و شاخص نمودن فعالیت های تخصصی بانوان در سطح بین‌المللی یادآور شد.

ایرجی زاد، رئیس پژوهشکده علوم و فناوری نانو و عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف نیز اظهار کرد: تا به امروز شبکه‌سازی بانوان از سمت افراد بسیاری پیگیری شده اما آن طور که باید اجرا نشده و امروز شما می‌بینید که عملا شبکه‌ی موثری برای بانوان وجود ندارد.

وی ضمن اشاره به ضرورت بررسی علت شکست نمونه های قبلی، گفت: برای کارهای مشابه باید بودجه‌های خوبی اختصاص بیابد.

مطری زاده، کارآفرین برتر بوشهری و تنها بانوی پیمانکار وزارت نفت، عنوان کرد:در صورتی که این شبکه‌سازی منجر به دریافت حمایت‌های دولتی شود بسیار موثر خواهد بود و به نظر من تداوم جلسات و نوشتن اساسنامه و مرام‌نامه حتما به شکل گیری شبکه ملی بانوان کمک میکند

جباری فر، پژوهشگر برتر دانشگاه مک گیل کانادا و رییس هیات مدیره شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات اظهار داشت: حضور بانوان در سطوح مدیریت کلان برای ایجاد تنوع فکری مورد نیاز و ارتقاء بخش شرکتها و سازمانها است.

دانشمند، موسس شرکت فعال در زمینه هوش مصنوعی اظهار داشت: با تشکیل این شبکه و شاخص کردن فعالیت های تخصصی بانوان به بانوان ایرانی مقیم خارج از کشور نشان داده می‌شود در داخل کشور می‌توان فعالیتهای شاخصی انجام داد و ترغیب به کار در کشور خودشان می‌شوند.

همچنین افراد بر ضرورت تشکیل این شبکه و اهمیت آن برای ارتباط باتوان نخبه و فناور سراسر کشور تاکید کردند و پیشنهادهای خوبی در زمینه عدم نگاه جناحی و سیاسی به این شبکه، حمایت های مالی گسترده، شناخت ظرفیت بانوان و چالشهای آنان، استفاده از ظرفیتها برای رفع چالش ها، مشخص شدن تقاضاهای جامعه برای فعالیت بانوان، بهبود جنبه فرهنگی پذیرش بانوان نخبه و فناور در موقعیت های مدیریتی، توجه شبکه به عدالت و نه مساوات میان زنان و مردان، ایجاد شرایط کاری و تسهیلاتی بهتر برای بانوان به دلیل کار چند بعدی بانوان در خانه و خانواده ، ارائه خدمات حمایتی فروش محصولات بانوان با نگاه تجاری، شناسایی بانوان موفق و معرفی آنان ارائه کردند.

در حاشیه این رویداد، بانوان به بیان چالش‌های پشت سرگذاشته در مسیر تخصصی خود پرداختند.