شناسهٔ خبر: 67665540 - سرویس بین‌الملل
منبع: تسنیم | لینک خبر

نزدیکی دو ملت ایران و ایتالیا با همکاری در زمینه فرهنگ

سفیر ایران در ایتالیا در کنفرانس "شهر سوخته، اسطوره‌ای که تاریخ شد" اظهار داشت که تاریخ همکاری‌های ایران و ایتالیا در زمینه‌های مختلف به ویژه فرهنگی و باستان شناسی دو ملت را به یکدیگر نزدیک کرده است.‌

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، دانشگاه سالنتو در شهر لچه در جنوب شرقی ایتالیا کنفرانسی با عنوان "شهر سوخته، اسطوره‌ای که تاریخ شد" را با حضور محمدرضا صبوری سفیر کشورمان در ایتالیا، جوزپه پرونه سفیر سابق ایتالیا در ایران، رئیس دانشگاه سالنتو، مدیر ایرانی پروژه  شهر سوخته، مدیر پروژه ایتالیایی شهر سوخته، اساتید و باستان شناسان ایرانی و ایتالیایی برگزار کرد.

در افتتاح این کنفرانس، فابیو پولیچه، رئیس دانشگاه سالنتو، اظهار داشت: فعالیت‌های باستان شناسی در مورد ایران یکی از افتخارات دانشگاه سالنتو می‌باشد.

وی با اشاره به قدمت روابط دو کشور ایران و ایتالیا، اظهار داشت: این روابط حتی در شرایط سخت سیاسی نیز قطع نگردید. فعالیت‌ها و حفاری‌های متخصصان دو کشور موجب معرفی هر چه بیشتر این پروژه باستان شناسی گردید.

در ادامه محمدرضا صبوری سفیر کشورمان در ایتالیا در سخنرانی خود، ضمن تشکر از برگزار کنندگان این کنفرانس و نمایشگاه به روابط دو کشور ایران و ایتالیا پرداخت و بیان داشت که تاریخ همکاری‌های ایران و ایتالیا در زمینه‌های مختلف به ویژه فرهنگی و باستان شناسی سرشار از دستاوردهای بزرگ و مشترکات فرهنگی است که دو ملت را به یکدیگر نزدیک نموده است.‌

وی افزود: یکی از برجسته ترین نمونه‌های این همکاری، پروژه‌های باستان شناسی در شهر سوخته است. در طول سالیان متمادی، تیم‌های باستان شناسی از ایران و ایتالیا به طور مشترک در این منطقه به کاوش پرداخته‌اند و نتایج ارزشمندی از همکاری‌ها را به همراه داشته است. کشف ابزارها و اشیای باستانی که نه تنها به فهم بهتر ما از تاریخ و فرهنگ این منطقه کمک کرده‌اند، بلکه نشان دهنده تبادلات فرهنگی و تجاری بین تمدن‌های باستانی ایران و سایر مناطق دنیا هستند. 

سفیر ایران خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای این همکاری، کشف بقایای نظام آبیاری پیشرفته و ساختارهای معماری بی نظیر در شهر سوخته است. این یافته‌ها نشان دهنده دانش بالای مهندسی و مدیریت منابع در این تمدن کهن است. از دیگر کشفیات مهم این همکاری، آثار هنری و فرهنگی بی نظیر است. برای مثال آثار سفالی و جواهرات کشف شده در این منطقه، نشان از مهارت و هنرمندی بالای مردم این شهر دارد. 

صبوری همچین گفت: علاوه بر دستاوردهای علمی، این همکاری‌ها زمینه ساز تبادلات فرهنگی و علمی گسترده تری بین دو کشور شده است. برگزاری کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌ها و سمینارهای مشترک، به معرفی بهتر میراث‌های فرهنگی ایران و ایتالیا به جامعه بین المللی کمک کرده است. همچنین انتشار مقالات و کتب علمی در مورد نتایج این کاوش‌ها، به گسترش دانش بشری و تقویت روابط علمی بین دو کشور انجامیده است.

سفیر کشورمان در ایتالیا ضمن تشکر از دست اندرکاران این کنفرانس و نمایشگاه اظهار امیدواری نمود که این همکاری‌های ارزشمند همچنان ادامه یابد، زیرا این همکاری‌های بین‌المللی موجب می‌شود که گذشته‌های دور و فرهنگ‌های غنی یکدیگر را بهتر بشناسیم. همچنین به ما یادآوری می‌کند که دانش و فرهنگ مرز و بوم نمی‌شناسد و همکاری‌های علمی می‌تواند پلی برای نزدیکی ملت‌ها و فرهنگ‌ها باشد.

جوزپه پرونه سفیر سابق ایتالیا در ایران به عنوان سخنران بعدی اظهار داشت که امروز شاهد معرفی یکی از مهمترین فعالیت‌های باستان شناسی ایتالیا در ایران هستیم.

وی در ادامه با اشاره به قدمت روابط دو کشور بیان کرد که ایتالیا جزو اولین کشورهایی است که فعالیت‌های باستان شناسی را در ایران آغاز نمود. این فعالیت از 65 سال پیش شروع و تاکنون ادامه دارد. فعالیت‌های مذکور در حال توسعه است و علاوه بر شهر سوخته در سایر سایت‌های ایرانی گسترش یافته است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران , کشور ایتالیا ,

در ادامه نشست مذکور آمادیی، سفیر ایتالیا در ایران در پیام ویدیویی برای این سمینار با بیان اینکه فعالیت‌های 8 ساله دانشگاه سالنتو، ادامه فعالیت‌های سایر باستان شناسان ایتالیایی در ایران می‌باشد که از 65 سال پیش شروع شده است، گفت: این باستان شناسان حدود 25 سال است که روی شهر سوخته فعالیت و مطالعه می‌کنند.

وی با اشاره به قدمت روابط فرهنگی ایران و ایتالیا اظهار داشت: این روابط موجب شده است که مردم دو کشور شناخت متقابلی از هم داشته باشند.

نوکنده، رئیس موزه ملی ایران نیز در پیامی ویدیویی در مورد شهر سوخته اظهار داشت که کاوش و فعالیت در شهر سوخته با همکاری و راهنمایی سجادی، مدیر ایرانی پروژه و "آسکالونه" از دانشگاه سالنتو و همکاران وی موفقیت‌های چشمگیری داشته و چشم انداز روشنی از یک پژوهش باستان شناسی را برای بازدید کنندگان از خود به جای گذاشت.

وی افزود: در این نمایشگاه، موضوعات متعددی که باستان شناسان با آن سر و کار دارند به ساده ترین و زیباترین شکل ممکن باستان شناسی شهر سوخته ارائه شده است. برای ما افتخار بزرگی بود که این نمایشگاه در موزه ملی برگزار گردید. هر کدام از این پوسترها با زبان ساده و حرفه ای و زبان گویا علاقه بازدید کنندگان را دو چندان کرد. با توجه به استقبال بازدیدکنندگان تصمیم گرفته شد نمایشگاه شهر سوخته در دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان و زابل نیز برگزار گردد.

نوکنده خاطر نشان کرد: اکنون این نمایشگاه توسط دانشگاه سالنتو در ایتالیا برگزار می‌شود. دانشگاه سالنتو یکی از همکاران فعال ما در زمینه باستان شناسی است. کاری بسیار حرفه‌ای و همکاری صمیمانه بین دو کشور ایران و ایتالیا صورت گرفته است.

در این نشست منصور سجادی، باستان شناس و استاد دانشگاه و همچنین مدیر ایرانی پروژه شهر سوخته در سخنانی اظهار داشت: از سال 1967 تا 1979 کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان در شهر سوخته فعالیت‌های باستان شناسی انجام می‌دادند ولی با پیروزی انقلاب اسلامی آنها فعالیت‌های خود را در این منطقه به حالت تعلیق در آوردند‌.

وی افزود: بعد از انقلاب اولین کشوری که همکاری مشترک باستان شناسی خود را با ایران آغاز نمود ایتالیا بود. البته ایتالیا قبل از انقلاب هم با ایران در این زمینه همکاری داشت.

سجادی در ادامه بیان کرد: از سال 2016 دانشگاه سالنتو فعالیت خود را با همکاری باستان شناسان ایرانی در شهر سوخته آغاز کرد و کاوش‌ها و نتایج بسیار مهمی به دست آمد که در سطح بین المللی منتشر شد. یکی از ویژگی‌های شهر سوخته این است که این منطقه تنها مورد توجه باستان شناسان نیست، بلکه نویسندگان و کارگردانان سینمایی نیز به آن توجه خاص دارند‌. سفرای ایران و ایتالیا و موزه ملی همواره در راستای توسعه همکاری‌های دو کشور قدم‌های مهمی برداشته‌اند که قابل تقدیر است.

انریکه آسکالونه، مدیر ایتالیایی پروژه شهر سوخته و استاد دانشگاه سالنتو به عنوان آخرین سخنران گفت: قبل از ورود دانشگاه سالنتو به پروژه شهر سوخته، کاوش‌های انجام شده در این منطقه به شکل سنتی انجام می‌شد. ولی بعد از ورود دانشگاه سالنتو، به دلیل داشتن تکنولوژی‌های پیشرفته در کاوش و حفاری‌ها انجام شد.

وی افزود: دانشگاه سالنتو در آن زمان تنها دانشگاهی بود که از تکنولوژی مدرن برخوردار بود، لذا ورود به شهر سوخته موجب توسعه و پیشرفت کار در این منطقه گردید. اولویت مهم برای فعالیت‌های باستان شناسی در هر کشوری احترام به قوانین آن کشور است و سعی کنیم اعتماد آن کشور خدشه دار نشود. لذا همکاری‌های سفارتخانه‌های دو کشور، موزه ملی و میراث فرهنگی و رعایت تمام قوانین مربوط به جمهوری اسلامی ایران از سوی ما باعث شد که علاوه بر شهر سوخته، درب سایت باستان شناسی جیرفت را نیز به روی ما باز کنند.

وی در خاتمه ضمن تشکر از جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت تمام سوابق من با ایران گره خورده است. شهر سوخته برای من به منزله مدرسه‌ای است که در آن آموزش‌های زیادی دیده‌ام.

سفیر جمهوری اسلامی ایران , کشور ایتالیا , سفیر جمهوری اسلامی ایران , کشور ایتالیا ,

پس از برگزاری کنفرانس شهر سوخته، نمایشگاهی با همین عنوان "شهر سوخته، اسطوره‌ای که تاریخ شد"، با حدود 100 پوستر از آثار باستانی شهر سوخته توسط محمدرضا صبوری سفیر کشورمان در ایتالیا و پروفسور فابیو پولیچه رئیس دانشگاه سالنتو افتتاح گردید.

این نمایشگاه از 13 تا 28 جولای در خانقاه دلگی اولیونتانی در شهر لچه برای بازدید عموم باز خواهد بود.

انتهای پیام/