شناسهٔ خبر: 67663074 - سرویس استانی
منبع: میراث آریا | لینک خبر

شهر تاریخی گسکر بزرگترین شهر تاریخی دوره اسلام در شمال کشور

مرجان نعمتی صبا

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: شهر گسکر در صومعه‌سرا بزرگترین شهر تاریخی دوره اسلامی در شمال کشور است که با موقعیت استراتژیکی بسیار خوب تاکنون نزدیک به ۱۰ فصل کاوش در این شهر انجام شده است.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش میراث‌آریا، ولی جهانی در دیدار روز شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ با نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی گفت: شهر گسکر در صومعه سرا بزرگترین شهر تاریخی دوره اسلامی در شمال کشور است که با نزدیک به ۴۰۰ هکتار زمین، دارای موقعیت استراتژیک بسیار خوبی است و تاکنون نزدیک به ۱۰ فصل کاوش در این شهر صورت گرفته و محدوده تاریخی آن مشخص است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان  با اشاره به اینکه ۱۲۰ هکتار از زمین‌های گسکر ثبت ملی شده، افزود: با در اختیار قرار دادن آن برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی تا ۵۰۰ نفر شغل در حوزه گردشگری ایجاد می‌شود.

جهانی با بیان اینکه امسال یک میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی تابلوهای راهنما، مسیرهای دسترسی و اماکن خدماتی برای این شهر تخصیص داده شده، تصریح کرد: درخواست ما برگزاری جلسه با اداره کل منابع طبیعی است تا بتوانیم بعد از ۲۵ سال این شهر را تعیین تکلیف کنیم.

او با اشاره به اینکه در تعدادی از کاشی های حمام های تاریخی گسکر نشانه‌های مربوط به دوره ایلخانی وجود دارد که برای حفاظت و نگهداری اصولی به موزه رشت منتقل شده، تاکید کرد: به دلیل عدم وجود نیروی کافی برای حفاظت، در حال حاضر این حمام ها با خاک پر شده اند ولی آمادگی این را داریم تا جهت نگهداری و بهره برداری اصولی در اختیار متقاضیان بخش خصوصی قرار دهیم.

جهانی با بیان اینکه گسکر تنها شهر استان گیلان است که آثار مربوط به دوره صفوی و اطلاعات مربوط به معماری دوره اسلامی را در خود دارد، گفت: تاکنون نزدیک به ۶ پایان نامه دکترا و ۱۰ پایان نامه کارشناسی ارشد در مورد این شهر انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با اشاره به اعلام آمادگی چندین سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای حضور در این شهر تاریخی، تصریح کرد: در ابتدا باید ابتدا مقدمات کار را فراهم کنیم تا سرمایه‌گذار به راحتی وارد عرصه شود.

جهانی افزود: این شهر معارض ندارد و با حضور سرمایه‌گذار؛ حتی می‌توان به عنوان قلعه رودخانه اول در سطح استان گیلان مطرح شود زیرا دسترسی آن از قلعه رودخان آسان‌تر است.

او تصریح کرد: علاوه بر اینکه ۳ رودخانه با آب زلال این شهر را احاطه کرده؛ درختان دست‌کاشت و درختان جنگلی هم بر مزیت این شهر تاریخی اضافه می‌کند و در واقع تاریخ و طبیعت را می‌توان همزمان در این منطقه دید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان در ادامه با بیان اینکه در صومعه سرا یک حمام تاریخی در شهر کسما وجود دارد، گفت: قبلا نزدیک به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای آن هزینه شده و هم اکنون در اختیار اوقاف و دارای سرقفلی و حق کسب پیشه است ولی اوقاف این حمام را به بخش خصوص واگذار نمی‌کند تا بتوان به عنوان موزه کسما از آن بهره‌برداری کرد لذا به لحاظ تضیع حقوق بیت المال و تعیین تکلیف آن، سازمان بازرسی در این زمینه ورود کرده است.

جهانی از تعریف طرح گردشگری صومعه سرا با محوریت قیام میرزا کوچک خان جنگلی خبر داد و گفت: ۳۴ طرح گردشگری در این قالب طراحی شده و عنوان این طرح پس از نهایی شدن، اعلام می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان تصریح کرد: امسال در قالب تفاهم‌نامه با بسیج وزارتخانه، این طرح به همه استان‌ها معرفی می شود تا گردشگران از سراسر کشور پس از حضور در گیلان از این مسیر گردشگری بازدید کنند.

جهانی با بیان اینکه صومعه سرا بیشترین پل‌های تاریخی استان گیلان را دارد و اعتبارات خوبی برای آن گرفتیم، تاکید کرد: امسال ۳۰۰ میلیون تومان برای ۳ پل تاریخی تخصیص داده شده است.

او همچنین در خصوص زمین های اطراف مناربازار، گفت: اطراف این محل آزادسازی شده و امسال نیز با اختصاص اعتبار، مابقی شالیزارهای اطراف آنجا خریداری و آزادسازی می شوند و به دلیل کمبود نیرو برای حفاظت و نگهداری از این اثر تاریخی، آمادگی واگذاری آن را به بخش خصوصی داریم.

پیگیری احیا و توسعه سایت‌های گردشگری و میراث فرهنگی صومعه‌سرا

سعید رحمت‌زاده، نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه با بیان اینکه به صورت جدی به دنبال احیا و توسعه سایت‌های گردشگری و میراث فرهنگی شهرستان صومعه سرا هستیم، اظهار کرد: این تلاش با اتکا به نگاه کارشناسانه دست‌اندرکاران است.
او با بیان اینکه پیگیری امور زمانی به نتیجه می‌رسد و برای مردم ثمره شیرین دارد که با پشتیبانی دیدگاه کارشناسانه مسؤلان امر باشد، افزود: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نباید اعمال سلیقه غیر کارشناسی و یا اعمال سلیقه به دلیل وابستگی‌های فرهنگی، سیاسی و غیره داشته باشند.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم معرفی شهرستان صومعه سرا به ویژه شهر گردشگری گسکر، گفت: صومعه سرا محل توقف گردشگران نیست و در حال حاضر در شهر گسکر امکان شب‌مانی و حتی اقامت موقت گردشگر وجود ندارد، لذا هدف گردشگری محقق نمی‌شود.
تصریح کرد: ‌مسئولان با انجام اقدامات لازم از جمله معرفی این منطقه، صومعه‌سرا را در تصمیم هموطنان برای گردشگری قرار دهند تا به عنوان جهت و مقصد برای گردشگران انتخاب شده و محل استقرار و اقامت آنها باشد.

رحمت‌زاده با بیان اینکه گردشگری از یک تصمیم شروع و بعد جهت سفر مشخص می‌شود، گفت: با وجود زیرساخت‌های ماندگاری؛ توقف گردشگر را شاهد هستیم و در این صورت است که پروسه گردشگری نهایی می‌شود.

او با اشاره به برگزاری جشنواره آلوچه گوراب زرمیخ و استقبال خوب مردم از این رویداد، تصریح کرد: این جشنواره خیلی خوب بود اما باید عالی شود به ویژه اینکه بازارچه فروش که در این جشنواره برپا شده بود برای دوره‌های بعدی می‌تواند بسیار مناسب‌تر پیش‌بینی شود تا علاوه بر امکان حضور گسترده مردم، فرصت عرضه و فروش محصولات را به خوبی داشته باشد.
رحمت زاده تصریح کرد: این جشنواره شناسنامه و اعتبار ماست و مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط باید در جانمایی مناسب نمایشگاه و هزینه‌های برگزاری آن کمک کرده و نقش تسهیلگری برای میراث فرهنگی و برگزارکنندگان نمایشگاه داشته باشند.
نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برگزاری چنین جشنواره هایی، اجتماعی و ماندگار است و نقش تنفسی و آرامش برای جامعه دارد، افزود: برای برگزاری چنین نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی باید از معیارهای کلیشه‌ای خارج شوید و ما هم در این زمینه کمک کار خواهیم بود.

انتهای پیام/