شناسهٔ خبر: 67655387 - سرویس فرهنگی
منبع: حوزه هنری | لینک خبر

یوسفعلی‌میرشکاک در جلسه درس‌گفتارهای شاهنامه:

شهری که سیاوش ساخته از عجایب اساطیر است

یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر ادبی، در هفتاد و دومین جلسه از درس‌گفتارهای شاهنامه به ساخته شدن شهر«سیاوشگرد» توسط سیاوش پرداخت و درباره ویژگی‌های این شهراساطیری گفت: شهری که سیاوش ساخته از عجایب اساطیر است؛ دمای ثابت در تمام سال، آن‌سوی دریای چین پس از بیابان‌های خشک، بر فراز کوهی که قله آن دیده نمی‌شود و هیچ پرنده‌ای نمی تواند به آن برسد و بسیاری ویژگی‌های دیگر.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، یوسفعلی‌میرشکاک در هفتاد و دومین جلسه از درس‌گفتارهای شاهنامه که عصرسه‌شنبه‌ ۱۹ تیر ۱۴۰۳به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری برگزار شد، گفت: در شهراساطیری قرار است ورجاوندان نجات‌بخش درآخرالزمان به یاری مردم ایرانشهر بیایند... از تأویل سیاوشگرد یا شهر سیاوش بگذریم و بیندیشیم چرا سیاوش یا رستم و دیگر بزرگان اساطیر در شاهنامه از حق خود می‌گذرند و به جای اینکه  حق خود را بطلبند یا قیام کنند قربانی می‌دهند یا قربانی می شوند؟

میرشکاک همچنین خاطرنشان کرد: رستم بارها قربانی می‌دهد که مهم‌ترینش سهراب است. سیاوش هم چند بار خود را قربانی می‌کند. تن به آزمون آتش سپردن و یا بدون هیچ دفاعی تسلیم آفراسیاب‌شدن و کشته‌شدن و..‌. این ایثارهای شگرف نه برای حفظ کاووس یا آفراسیاب است بلکه برای نگهداشتن و حفظ آیین و ساختاری است که براساس آیین بنا شده است.

شهری که سیاوش ساخته از عجایب اساطیر است

قابل توجه است، سلسله درس‌گفتارهای شاهنامه و همچنین درس‌گفتارهای زیبایی‌شناسی زبان فارسی، سه‌شنبه‌های هرهفته به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با ارائه«یوسفعلی میرشکاک» ساعت ۱۸ در سالن سلمان هراتی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، روبروی کوچه پورموسی برگزار می‌شود و عموم علاقه‌مندان و پژوهشگران برای شرکت در این جلسه‌های هفتگی می‌توانند در سالن سلمان هراتی حوزۀ هنری حضور یابند.